Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-29, 01:09
  #1
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
Har köpt en ny dator en HP Win7 och installerat det gamla vanliga och Avast. Helt plötsligt är det dött och får meddelande att sätta i en nätverkskabel men jag har router-trådlöst.

Då ser jag att nätverkskortet inte är aktiverat. Ser inga problem eller konflikter i Enhetshanteraren och jag kan inte göra en återställning av någon underlig anledning. Jag skulle precis göra säkerhetskopiering.

Någon som har något tips?
Citera
2016-08-29, 01:19
  #2
Avstängd
Sakrasontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-Ukko
Har köpt en ny dator en HP Win7 och installerat det gamla vanliga och Avast. Helt plötsligt är det dött och får meddelande att sätta i en nätverkskabel men jag har router-trådlöst.

Då ser jag att nätverkskortet inte är aktiverat. Ser inga problem eller konflikter i Enhetshanteraren och jag kan inte göra en återställning av någon underlig anledning. Jag skulle precis göra säkerhetskopiering.

Någon som har något tips?
Googla upp den internetdrivrutin som passar din nya dators os (Win 7 64 bit eller 32 bit), detta på en annan dator med internet.
En sökning kan till exempel vara "Network driver windows 7 64 bit"
För sedan över filen till ett usbminne som du sedan läser in på din nya och installerar.

Ha givetvis ett sunt förnuft och tryck inte på första bästa.
__________________
Senast redigerad av Sakrasonto 2016-08-29 kl. 01:23.
Citera
2016-08-29, 01:36
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-Ukko
Har köpt en ny dator en HP Win7 och installerat det gamla vanliga och Avast. Helt plötsligt är det dött och får meddelande att sätta i en nätverkskabel men jag har router-trådlöst.

Då ser jag att nätverkskortet inte är aktiverat. Ser inga problem eller konflikter i Enhetshanteraren och jag kan inte göra en återställning av någon underlig anledning. Jag skulle precis göra säkerhetskopiering.

Någon som har något tips?

Enkel grej man kanske glömmer: Har du testat att starta om datorn? Vissa sätter ju bara datorn i viloläge, har kolleger som gör så.
Citera
2016-08-29, 05:09
  #4
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
Heeee, Urlöjligt egentligen. Jag gnuggade det jag har mellan axlarna och om det inte fanns några konflikter och drivrutiner var OK då måste det vara något annat. Kollade på tangentbordet och där finns en ikon som ser ut som ett flygplan. Klickade där och simsalabim så var internet där.

Jag var väl där och klickade antar jag. Men Tack för tips! Ifall någon annan råkar ut för något liknande kan det vara ett tips, kolla tangentbordet.
Citera
2016-08-29, 18:05
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-Ukko
Heeee, Urlöjligt egentligen. Jag gnuggade det jag har mellan axlarna och om det inte fanns några konflikter och drivrutiner var OK då måste det vara något annat. Kollade på tangentbordet och där finns en ikon som ser ut som ett flygplan. Klickade där och simsalabim så var internet där.

Jag var väl där och klickade antar jag. Men Tack för tips! Ifall någon annan råkar ut för något liknande kan det vara ett tips, kolla tangentbordet.

Bra att det löste sig, "gubben Pekka"!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback