2016-08-28, 00:55
Medlem
jag har source ip 1.1.1.1 mot internet hemma
jag har source ip 2.2.2.2 mot internet jobbet

när jag är hemma funkar netflix
när jag är på jobbet funkar netflix

men när jag är hemma och sätter ingång vpn och då har source ip 2.2.2.2 mot internet, då funkar inte netflix och säger att jag är bakom en proxy.

nån som har nån förklaring på detta?
känns lite weird?
Citera
2016-08-28, 01:01
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelos
jag har source ip 1.1.1.1 mot internet hemma
jag har source ip 2.2.2.2 mot internet jobbet

när jag är hemma funkar netflix
när jag är på jobbet funkar netflix

men när jag är hemma och sätter ingång vpn och då har source ip 2.2.2.2 mot internet, då funkar inte netflix och säger att jag är bakom en proxy.

nån som har nån förklaring på detta?
känns lite weird?

Ganska enkelt. Netflix började förra året att spärra användare som använder VPN/proxy. Du får köra utan VPN.
Citera
2016-08-28, 01:04
Medlem
4yoonlys avatar
Är inte med på exakt vad du menar med "source" IP...

2.x.x.x är reserverad (borde vara) dvs inte en "publik" internet adress.

Vad du har för nätverk hemma när du kopplar upp VPN mot ditt jobb (om all trafik routas dock) är inte så noga... utan det är ju VPN'ens endpunkt och dess internet access du får (om allt är korrekt uppsatt)...

Men just Netflix är ju lite speciellt... då i alla fall förr så var DNS'en avgörande för vilket utbud dom gav dig... dvs i de ISP/länders DNS'er ger dig en "lokal/land/område" till en "netflix" server...
Så bytte man till en publik (vilket land som helst) DNS så fick man detta landets utbud...

Tror detta inte är så idag... dom har hårdare kontroll...
Citera
2016-08-28, 01:34
Medlem
ja jo. men hur kan netflix.com i chrome veta att min default gateway numera pekar på en ssl-tunnel.

jag sa 1.1.1.1 och 2.2.2.2 som exempel eftersom jag inte tänker skriva exakta ip:n.
Citera
2016-08-28, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelos
ja jo. men hur kan netflix.com i chrome veta att min default gateway numera pekar på en ssl-tunnel.

jag sa 1.1.1.1 och 2.2.2.2 som exempel eftersom jag inte tänker skriva exakta ip:n.

Det handlar inte om att du använder en VPN, det handlar om att Netflix betraktar ditt företags IP-adresser som någon form av proxy/VPN-tjänst. Får du Netflix att förstå att det är ett vanligt företag så ska det fungera för dig, även när du ansluter via VPN till jobbet.

Sätter du upp en VPN hemma, drar till din kompis och kopplar upp via VPN hem till dig själv så fungerar det. De vill bara stoppa kommersiella VPN och proxytjänster.
Citera
2016-08-28, 22:05
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bautar
Det handlar inte om att du använder en VPN, det handlar om att Netflix betraktar ditt företags IP-adresser som någon form av proxy/VPN-tjänst. Får du Netflix att förstå att det är ett vanligt företag så ska det fungera för dig, även när du ansluter via VPN till jobbet.

Sätter du upp en VPN hemma, drar till din kompis och kopplar upp via VPN hem till dig själv så fungerar det. De vill bara stoppa kommersiella VPN och proxytjänster.

Har du läst vad han skrev? Det funkar när han inte är på VPN både hemma och på jobbet.

Det är helt omöjligt att särskilja en uppkoppling via VPN från en utan. Netflix spärr bygger på att man blockerar kända tjänster.
Citera
2016-08-28, 23:12
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det är helt omöjligt att särskilja en uppkoppling via VPN från en utan.
Hur funkar exampelvis http://www.whatismyproxy.com när den säger att man troligen använder en proxy och den absolut inte kan ha koll på ip-numret?

Jag vet att IX/DPI "deep packet inspection" används av regeringar runt om i världen, men det känns som en extrem metod.

Vore väldigt intressant att få veta hur det tekniskt går till - vid sidan av att svartlista ip-nummer.
Citera
2016-08-29, 01:14
Medlem
Bongomans avatar
En web-proxy och en VPN är helt väsensskilda. Man kan till och med köra sin VPN i proxy-arp och då kan jag lova dig att det inte finns ett enda spår av din VPN i de paketen som lämnar routern. Observera att proxy-arp inte har ett skit med web-proxy att göra eftersom den går på layer 2 och 3 och inte layer 6 eller 7.

Det kan ju vara så att routern paketerar in något som avslöjar att det är en VPN någonstans på vägen men eftersom många företag använder VPN från lokalkontor till huvudkontoret för all trafik är det väldigt kontraproduktivt att blockera sådant. Man kan stänga av ett helt multinationellt företag på det viset.
Citera
2016-08-29, 05:06
Medlem
ImTheMans avatar
de kollar väl öppna portar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in