2016-08-27, 22:26
Medlem
I mina ungdomsår bodde jag om somrarna i Harjagers härad, nuvarande Kävlinge kommun i Skåne.
Radio fanns såklart men för oss unga var det stora nöjet att sitta uppe och tjuvlyssna på de vuxnas prat över en pilsner eller kvällsgrogg på verandan om kvällarna.

Förutom det massmord som jag skrev om för något år sedan så minns jag även prat och tidningsartiklar om ett tågrån som utspelade sig i just Hög eller Kävlinge 1943 eller 1944.
Exakt vilket årtal vet jag icke nu, så här lång tid efteråt.
Jag vet dock att denna händelse var ouppklarad iallafall några år senare, antagligen ännu till idag.
Min fråga är: Finns det någon här som hört talats om detta och som vet mer?
Tåget i fråga kallades Sjöbobanan tror jag och gick ut till badet i Barsebäck men är sedan lång tid nedlagd.
Hög uttalas "Höjj" och var en liten ort mellan just Kävlinge och Barsebäck.
Tack.
Citera
2016-08-28, 15:42
Medlem
Mandelbrots avatar
Det tycks ha inträffat 19 november 1943.
Citat:
Tågrånet i Hög den 19 nov 1943 blev aldrig uppklarat. Bytet, skattepengar, motsvarar 1,7 miljoner kronor. Vid tågrånet på banan Staffanstorp - Djurslöv fick man tag i postsäckar med brev innehållande motsvarade 10 miljoner kr i dagens penningvärde. Pengarna skulle ha använts till en revolution. Postmästaren sköts med tre skott i huvudet. Han levde sedan i 42 år med de skotten. Rånarna skötte sig väl efter att de kommit ut ur fängelset efter 18 års internering. Numera växer det gräs på rälsen. Stationsbyggnaderna i Hög och på banan Staffanstorp - Djurslöv står kvar.
http://www.innerwheel.se/PageFiles/12133/Rapporter/Sammanfattning%20av%20m%C3%A5nadsbrev%201%20febr-21%20mars%202014%20till%20hemsidan.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in