2016-08-27, 15:05
Medlem
systemkollapss avatar
Jag såg att Deadly Women dedikerat ett helt avsnitt åt Lizzie Borden. Dubbelmordet i Fall River, Massachusetts som fortsätter att fascinera in i det nya århundradet precis som Jack the ripper

https://youtu.be/vx9Unjr6MX4

Finns det någon möjlighet att fallet någonsin kan klaras upp, kan Lizzie vara helt oskyldig. Som det ser ut är det helt orimligt att kunna förklara henne oskyldig. Finns det en möjlighet att dagens teknik kan svara på en del frågetecken. Är DNA analys möjligt?

Det jag inte kände till
*Hon gillade att döda djur som barn för att begrava
*Hennes pappa och styvmamma var bra människor. Läste på en annan sida att pappan var strikt. I den här dokumentären ser det inte ut så.
*Hon gavs morfin av polisen vilket gav tvetydiga svar. På grund av morfin togs inte utfrågningen med i rättegången.
Senast redigerad av systemkollaps 2016-08-27 kl. 15:24.
Citera
2016-08-29, 22:54
Medlem
Harold Schechter refererade till detta dåd i hans Maneater. Jag vill minnas att det gjordes en film med Christina Ricci i titelrollen. Kanske värd en titt...
Citera
2016-09-04, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Jag såg att Deadly Women dedikerat ett helt avsnitt åt Lizzie Borden. Dubbelmordet i Fall River, Massachusetts som fortsätter att fascinera in i det nya århundradet precis som Jack the ripper

https://youtu.be/vx9Unjr6MX4

Finns det någon möjlighet att fallet någonsin kan klaras upp, kan Lizzie vara helt oskyldig. Som det ser ut är det helt orimligt att kunna förklara henne oskyldig. Finns det en möjlighet att dagens teknik kan svara på en del frågetecken. Är DNA analys möjligt?

Det jag inte kände till
*Hon gillade att döda djur som barn för att begrava

*Hennes pappa och styvmamma var bra människor. Läste på en annan sida att pappan var strikt. I den här dokumentären ser det inte ut så.
*Hon gavs morfin av polisen vilket gav tvetydiga svar. På grund av morfin togs inte utfrågningen med i rättegången.

Det troligaste är visst att den detaljen bara var elakt, falskt skvaller...hon lär ha testamenterat pengar till djuren om inte annat....

http://www.chicagotribune.com/lifestyles/pets/ct-pets-lizzie-0930-20141001-story.html

...och det var flera yxmördare i farten vid slutet av 1800-talet, början av 1900-talet...det kan ha varit en seriemördare, behöver inte ha varit hon.
Senast redigerad av Trapizo 2016-09-04 kl. 01:14.
Citera
2016-09-04, 06:48
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Det troligaste är visst att den detaljen bara var elakt, falskt skvaller...hon lär ha testamenterat pengar till djuren om inte annat....

http://www.chicagotribune.com/lifestyles/pets/ct-pets-lizzie-0930-20141001-story.html

...och det var flera yxmördare i farten vid slutet av 1800-talet, början av 1900-talet...det kan ha varit en seriemördare, behöver inte ha varit hon.

Har du livlig fantasi eller vad? Att det var flera som begick yxmord under samma århundrade är en svag förklaring till dådet. Det klart mest vanliga när någon dödas inomhus är att gärningsmannen har en koppling till sitt offer. Det finns omständigheter som pekar på henne, svaga men ändå, och någon direkt alternativ gärningsman verkar det inte röra sig om.

I en allmän mening, visst, det behöver inte vara Lizzy som var skyldig. Det kan också ha varit en utomjording som begick yxdådet. Ingen kan bevisa att en utomjordisk mördare inte finns.
Citera
2016-09-04, 14:32
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo

Lustigt att programmet inte försöker ge en riktig bild utan går på skvaller. Visst kan det vara elakt skvaller. Blev till en myt och människor som kände familjen och henne bygger på historian. Eller så donerade hon för att lätta på sitt samvete, kanske visa på hur snäll hon är. Jag kan inte ha mördat min styvmamma och pappa.

Familjen är skum. Hur många vuxna bor hemma i trettioårsåldern och över. Ingen av döttrarna gifte sig och flyttade hemifrån.

Det kan vara så att någon gjort inbrott eller någon av pappans affärsbekanta som tog livet av dom. Kanske ett planerat mord för betalning när arvet ges ut. Det är tragiskt om hon är helt oskyldig. Något vi aldrig får veta.

Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Harold Schechter refererade till detta dåd i hans Maneater. Jag vill minnas att det gjordes en film med Christina Ricci i titelrollen. Kanske värd en titt...

Jag ska kolla in Maneater. Kollade trailern en gång. Den är mer byggd på mytspridning och övernaturliga fenomen. Synd att ingen riktig film i nutid har gjorts. Formatet passar för film och tv.
Citera
2016-09-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Har du livlig fantasi eller vad? Att det var flera som begick yxmord under samma århundrade är en svag förklaring till dådet.

...men ändå en förklaring!!

Citat:
Det klart mest vanliga när någon dödas inomhus är att gärningsmannen har en koppling till sitt offer.

Ja, man får man inte glömma att pappa Borden hade många fiender i övrigt....och hur var det egentligen med den besökande svågern??...och sonen han skulle ha haft på bygden??

Citat:
Det finns omständigheter som pekar på henne, svaga men ändå, och någon direkt alternativ gärningsman verkar det inte röra sig om.

...som sagt...många yxmördare i farten i närheten av den tiden...det kunde t.ex. ha varit en ung yxmördare i New Orleans som slog till redan på 1800-talet...

Citat:
I en allmän mening, visst, det behöver inte vara Lizzy som var skyldig. Det kan också ha varit en utomjording som begick yxdådet. Ingen kan bevisa att en utomjordisk mördare inte finns.

Han i New Orleans ska visst ha påstått något liknande i alla fall...

Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Lustigt att programmet inte försöker ge en riktig bild utan går på skvaller. Visst kan det vara elakt skvaller. Blev till en myt och människor som kände familjen och henne bygger på historian. Eller så donerade hon för att lätta på sitt samvete, kanske visa på hur snäll hon är. Jag kan inte ha mördat min styvmamma och pappa.

Då hade det nästan varit smartare att testamentera pengarna till typ föräldralösa barn eller något liknande, om hon velat dupera...djurskydd hade ingen som helst status på den tiden...nej, jag tror i alla fall att det var äkta när hon testamenterade pengar till djuren...hon hade två hundar själv..varelser som inte dömde henne.

Citat:
Familjen är skum. Hur många vuxna bor hemma i trettioårsåldern och över. Ingen av döttrarna gifte sig och flyttade hemifrån.

Tycker du att Lizzie Borden var "skum" för att hon inte följde den rådande normen..och inte betedde sig så mjäkigt som förväntades av en kvinna i hennes ställning??..att hon kan ha varit HBTQ...är det det du menar? ...eller att hon vägrade gifta sig med någon hon inte kände för...tja...det var ju "skumt".. Allt tyder i alla fall på att Lizzie Borden var mycket självständig som person..hon tog inte skit från vem som helst...men hugga ihjäl sina närmaste ändå behöver hon inte ha gjort..

Citat:
Det kan vara så att någon gjort inbrott eller någon av pappans affärsbekanta som tog livet av dom. Kanske ett planerat mord för betalning när arvet ges ut. Det är tragiskt om hon är helt oskyldig. Något vi aldrig får veta.

Jag ska kolla in Maneater. Kollade trailern en gång. Den är mer byggd på mytspridning och övernaturliga fenomen. Synd att ingen riktig film i nutid har gjorts. Formatet passar för film och tv.

....ja, det fattas inte möjliga GM i det här fallet...jag själv tror på en seriemördare...i alla fall en blivande seriemördare...en typ 15-åring som hade vägarna förbi med sin yxa....
Citera
2016-09-05, 03:03
Medlem
Tydligen snattade Lizzie Borden två tavlor från ett konstgalleri på Rhode Island...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in