2007-01-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Åh f*n. Det visste jag inte. Han med det flottiga håret?

Lite kuriosa om Lööf;
- Om ni kollar in "Örnis bilar", som f ö är skriven av De Geer och handlar om dennes son, och bläddrar fram till sidan med seriekrocken vid Horsnsgatspuckeln, så ser man en bekant trio komma gående nerför puckeln (med en gorilla i släptåg). Det finns flera liknande cameos i boken.
- Lööf är, som ovan nämnt, Jazzfreak, och lirar själv sax. Han har illustrerat omslagen på Stampen-gänget "Swingsters" senaste 3 plattor, jävligt roliga omslag f ö.
- Han har till sist knappast dragit sig tillbaka, utan släpper böcker om Pelle, nu senast "Pelle i djungeln".
Citera
2007-01-11, 02:58
Medlem
Min favoritscen i Skrot är när Kalle steker korv och en intensiv men väldigt smal rökpelare kommer upp från stekpannan.
Alla andra filmskapare hade spridit röken lite grand :-)

Det utmärkta UR-programmet om och med Jan Lööf kommer i repris i mars-07.

http://dmb.ur.se/mb/main?cmd=progsea...=14&submit.y=8
Citera
2007-01-11, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Lööf var tidigt ute med erotik av män, som också riktade sig till män.
Det tidigaste verket var en liten serie som han redan -68 fick publicerad i Svenska Clartéförbundets tidskrift. Den handlade om en bryggarlärling som efter att ha blivit utnyttjad av brukspatronen, drabbas av "troll i trumpeten" och ger igen i dom följande numren.

Förutom FELIX som knappast behöver vare sig närmare presentation eller djupare analys så har Lööf även skapat seriealbumet Ville, som också gick som följetong i tidningen VI. Ville var en neurotisk och arbetslös akademiker, som på grund av undertryckt homosexualitet dels tvingas bryta med din flickvän, och via självsuggestion tror sig bli dominerad av jättelika manliga robotar nere i stockholms kloaker...

Skrot-Nisse var från början en humoristisk bilderbok om en båtresa till Mykonos som får ett snöpligt slut.
För den fick Lööf 1977 Greta-plaketten, vilken utdelas till den konstnär,
som illustrerat föregående års bästa svenska tryckalster för HBT-personer.
Med prispengarna i fickan och plaketten i... högsta hugg, begav sig Lööf till det tyska independent-filmbolaget Wellenbrecher i Görlitz, i det dåvarande Östtyskland. Han presenterade sin filmidé, och bara ett år senare så stod den första dockfilmen färdig.

Värt att veta:
Filmerna som SVT har visat är mycket hårt klippta. Bland annat så är en fjorton minuter lång samlagscen mellan Nisse och Eremiten bortraderad, samt en väldigt erotisk drömsekvens där Nisse vandrar omkring uppe på ett parti stångjärn som han har blivit vid.

Att den tyska orginaldialogen är ersatt med en mera familjevänlig torde inte komma som någon överraskning. Men ett guldkorn i orginal-soundtracket är när Nisse och hans vänner kör ett improviserat sång och dansnummer utanför skroten, plus replikväxlingen fyra minuter in i orginalfilmen:

- Arbeitnehmer vor allem, wenn es um das monatliche Einkommen?
- Standard der deutschen Aussprache und den ...
- Dass ausländische Orthopädie miteinander oder?
- Panzerkampfwagen!
- Hahahahaha!

Mr Unique väntar spänt på att en mer språkbegåvad forummedlem ska översätta denna replikväxling på rotvälska...

Kan man tolka övrig slagginfo att denne suveräna konstnär är homofil?
Citera
2007-01-11, 08:19
Medlem
leonsedovs avatar
Omslagen Lööf ritat till Swingsters går att beskåda här:

http://www.swingsters.se/inspelningar.htm
Citera
2007-01-11, 10:00
Medlem
Väldigt lustigt - jag läste en liten pixie bok av Jan Lööf för min 1½-årige son härom veckan och kom att tänka på alla Felixalbumen. "Viktor bygger en bro" är riktigt proggig med den rike mannen Herr Nilsson som bygger en fabrik på Viktors ö...
Citera
2007-01-11, 10:54
Medlem
terry_butchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Sonen heter kalle.
Skrotnisse spelades förresten av saxofonisten Christer Boustedt. Året därpå avled han i lunginflammation efter att förkyld ha försökt springa efter sina hästar som rymt till skogs (Sant).

hans som spelade Skrot-Nisse heter väl Runo Sundberg, denne Christer Boustedt är väl berättare. Men men jag kan ha fel..
http://www.imdb.com/title/tt0088608/
Citera
2007-01-11, 11:42
Medlem
Slivars avatar
Felix tidningarna blev ganska sönderbläddrade hemma hos mej också. Nästa gång jag besöker morsan får jag dra upp och leta på vinden.
Citera
2007-01-11, 15:41
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terry_butcher
hans som spelade Skrot-Nisse heter väl Runo Sundberg, denne Christer Boustedt är väl berättare. Men men jag kan ha fel..
http://www.imdb.com/title/tt0088608/
Fel av mig, bra att du rättade!

Citat:
Ursprungligen postat av whoremaster
Min favoritscen i Skrot är när Kalle steker korv och en intensiv men väldigt smal rökpelare kommer upp från stekpannan.
Alla andra filmskapare hade spridit röken lite grand :-)

Det utmärkta UR-programmet om och med Jan Lööf kommer i repris i mars-07.

http://dmb.ur.se/mb/main?cmd=progsea...=14&submit.y=8
Det programmet ska jag se!
Kolla alldeles i slutet på denna klippsamling, när Kalle steker korv...

Citat:
Ursprungligen postat av leonsedov
Omslagen Lööf ritat till Swingsters går att beskåda här:

http://www.swingsters.se/inspelningar.htm
Ingen ritar som Jan Lööf
Citera
2008-09-08, 19:37
Medlem
FMMs avatar
Uppar denna tråd.

Vet inte om ni hängt med i debatten och senaste nytt, men nån jävla feminist opponerade sig ju mot att det bara var pojkar i hans serier och att det minsann inte var politiskt korrekt.

Hans svar var i stil med att han nog inte riktigt funderat i de banorna.

Nu har iaf boken "Matildas Katter" kommit ut för att rätta till det problemet.
Dock får nog feministerna än mer vatten på sin kvarn, för Matilda får minsann nöja sig med en dröm när många av pojkarna i hans sagor minsann får åka på riktiga äventyr. Usch! Ej jämlikt!

I vilket fall, "Örnis Bilar" kom i nytryck precis. Den blev slutsåld innan man han säga hej hopp.

Snubben måste vara vrålrik. Någon som har koll på senaste nytt och hur mycket deg han kan ha samlat ihop och vad han gör eller inte gör med pengarna?
Citera
2008-09-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout

Hilding, Mats G Bengtsson, har ju lämnat oss nu (om jag inte har helt fel). Det var mellanbrodern det.

Det stämmer tyvärr.
Citera
2008-09-08, 20:46
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMM
Uppar denna tråd.

Vet inte om ni hängt med i debatten och senaste nytt, men nån jävla feminist opponerade sig ju mot att det bara var pojkar i hans serier och att det minsann inte var politiskt korrekt.

Hans svar var i stil med att han nog inte riktigt funderat i de banorna.

Nu har iaf boken "Matildas Katter" kommit ut för att rätta till det problemet.
Dock får nog feministerna än mer vatten på sin kvarn, för Matilda får minsann nöja sig med en dröm när många av pojkarna i hans sagor minsann får åka på riktiga äventyr. Usch! Ej jämlikt!

I vilket fall, "Örnis Bilar" kom i nytryck precis. Den blev slutsåld innan man han säga hej hopp.

Snubben måste vara vrålrik. Någon som har koll på senaste nytt och hur mycket deg han kan ha samlat ihop och vad han gör eller inte gör med pengarna?

Nytt är att hans samlade serier har börjat ges ut av Kartago. "Jans Lööfs serier, volym ett" släpptes för cirka en månad sen. Den innehåller, förutom Ville och tre Felixalbum, en del texter av Jan Lööf. Han berättar lite om sig själv och lite funderingar över diverse saker. Fullt med fina bilder från hans karriär. T.e.x Swingstersomslagen och en serie han gjort ihopa med Crumb...

För att svara på din fråga så får man inte intrycket av att han är stenrik direkt.
Citera
2008-09-08, 22:19
Medlem
Guzs avatar
Jag har alltid gillat Lööf, samtidigt som det finns (spec. då man var liten) ett lite skrämmande drag i flera av hans verk: Det är ju mycket burdusa män o.dyl. I Örnis bilar, förresten, finns denna bild som förlaget ville förbjuda:

http://helgo.net/e/loof/bilder/brandbil.jpg

ÖB, Ta fast Fabian (om en apa som rymmer tillbaka till Afrika), Sagan om det röda äpplet, "miniboken" Pelles ficklampa, Pelle och farbror Ottos motor är böcker som jag läst flitit för ungarna, och de saknar rätt långt det mörka stråket men är ofta fulla av roliga, weirda detaljer.
T.ex. rymmer apan Fabian in på en jazzklubb, där man kan se en massa historiska figurer i publiken (som Hitler!). I samma bok finns flera karaktärer - ett tvillingpar, en tjuv, ett grälande tonårspar, samt en äldre man med pipskägg som går och spana in unga tjejers rumpor - igen i varje bild! Mycket underhållande.

Mitt kanske absoluta favorit-Lööf-ögonblick är i Skrotnisse - den samiska versionen - i scenen där den för tillfället rullstolsbundne uppfinnaren blivit inlåst i en pyramid mitt i Sahara. Då börjar han med bräcklig stämma, på samiska, sjunga Lundells "Öppna landskap". Obetalbart!

Detta förstås inget om ´vad Lööf gör idag, men han verkar ju vara rätt aktiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in