2005-12-06, 20:53
Medlem
vinbras avatar
Ibland slår det mig att Jan Lööf inte har märkts av sedan han färdigställde Skrotnisse för 20 år sedan. Han skapade även den teckande serien Felix och var med i Tårtan. Tycker att det är märkligt att ett av vår störtsta skapargenier aldrig uppmärksammas. Hittade en 5 år gammal länk som tyder på att han påminner om Farbror Enstöring:

"Lööf har en liten övernattningslägenhet i Stockholm. Här lever han korta perioder, med ett annat namn på dörren.
Annars lever han för det mesta på en ö i Grekland, utan telefon".

http://helgo.net/e/loof/
Citera
2005-12-06, 20:56
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Ibland slår det mig att Jan Lööf inte har märkts av sedan han färdigställde Skrotnisse för 20 år sedan. Han skapade även den teckande serien Felix och var med i Tårtan. Tycker att det är märkligt att ett av vår störtsta skapargenier aldrig uppmärksammas. Hittade en 5 år gammal länk som tyder på att han påminner om Farbror Enstöring:

"Lööf har en liten övernattningslägenhet i Stockholm. Här lever han korta perioder, med ett annat namn på dörren.

Stämmer nog inte riktigt: http://www.bonniercarlsen.se/v2/writer.asp?id=11693

Men det stämmer att han är väldigt tillbakadragen.

Min fru gick en kurs för ett antal år sedan där Carl-Johan de Geere var lärare. Och av det skälet så var det filmvisning varje kväll med bla Tårtan. Men även andra klassiker som Doktor Krall och andra alster som Carl-Johan ligger bakom.
Citera
2005-12-06, 20:59
Medlem
En av Sveriges största bildkonstnärer.

Har ju gjort lite barnböcker sen dess och lirar väl "jass-musik".

Visst såg Thure Björkman ut som Thage G Peterson?
Citera
2005-12-07, 00:14
Medlem
RaydeCacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra

Jag förstår att inte alla människor är lika, men hur fan kom du att tänka på Herr Lööf efter att han varit borta från "rampljuset" i 20 år?
Citera
2005-12-07, 00:16
Medlem
Vad är så genialiskt med herr Lööf?
Citera
2005-12-07, 00:23
Medlem
Musse669s avatar
Jan Lööf är en av våra största konstnärer, har inspirerat flera generationer av bildkonstnärer.
Citera
2005-12-07, 08:07
Medlem
En lika stor sopa som Ingemar Bergman?

Jag behöver inte fundera längre på varför alla vi barn lekte mer ute på min tid. "Flashbacks" gör i bland ont.
Citera
2005-12-07, 08:13
Medlem
Andy Flags avatar

Nej, en av våra största bildkonstnärer. Your loss.
Citera
2005-12-07, 08:24
Medlem
Inte ens i hans egna barns ögon var han särskilt duktig.
Citera
2005-12-07, 09:48
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Visst såg Thure Björkman ut som Thage G Peterson?

Hahaha!
Den var bra. Mycket bra. Har jag aldrig tänkt på faktiskt. Men när du säger det...

Han är extremt begåvad. Jag läste böckerna om Felix när jag var liten, så till den grad att de gick sönder och sidorna lossnade. Helt otroliga berättelser. Minns den där om Dracula. Helt suverän.
Citera
2005-12-07, 10:23
Medlem
Jigglypuffs avatar
dfkj alskfj asldf asdf (sorry blev fel)
Citera
2005-12-07, 10:30
Medlem
Moderator - flytta till "Serier"!

Nu går faktiskt ett Felixäventyr som klassikerserie i DN. Tror det är det om varulven....

Ni som INTE gillar Jan Lööf, varför?

- Är han för primitiv, för stel?

-Är han för "barnslig"?

-Är han för "proggig"?

Men håll med om att "Ville" i färg var ganska genomarbetad, och att "Skrotnisse" var ett storverk. Har sålt även utomlands till TV-bolag...

På samiska hetar han Slambbar-Nillas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in