2016-08-27, 12:35
Medlem
Hej

Jag försöker analysera/beskriva ett sådant konstgrepp.

För mig som känner kontexten är det en fejkad dialog som förs. Av en person. En andra person har lånat ut sitt namn, d.v.s. sitt sociala medier-konto, vilket betyder att det ser ut som att en dialog förs, men i själva verket är det en och densamma personen som sköter meningsutbytena. På så vis är det en "monolog" eller fejkad dialog. Det är en stor vinst som görs genom det som framkommer i "dialogen", vilket är minst sagt beklagligt.

Mitt problem är hur jag kan beskriva detta ohederliga förfarande. Finns det ord för konstgreppet?

Mycket vore vunnet om jag kunde beskriva det som gjorts på ett tydligt vis. Det handlar om att kunna avslöja ren manipulation.

Ord som är långsökta kanske, men som jag spontant tänker på i sammanhanget är bulvan och målvakt.
Senast redigerad av jaugalt 2016-08-27 kl. 12:38. Anledning: tillägg
Citera
2016-08-27, 13:23
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaugalt
Mitt problem är hur jag kan beskriva detta ohederliga förfarande. Finns det ord för konstgreppet?
Det är inte brottsligt att ljuga. Om det strider mot din moral och etik så är det väl där du får hitta din utgångspunkt.

Nåja. Dialogformen är en av grunderna för vårt västerländska samhälles olika principer och grundvalar genom Platon för nästan 2500 år sedan.
Konstgreppet är helt enkelt "dialog".

Platons dialoger, exempelvis Charmides (om måttfullhet), Faidros och Symposion (om kärlek), Protagoras (om dygd och kunskap), Laches (om manlighet), kan du inte bortse i från om du ska fokusera på dialoger. Dialoger med så kallat direkt tal får texterna mer livliga och verklighetstrogna och frågor belyses från olika håll genom att tilldela protagonisterna bestämda åsikter och roller.

Vill du bara ha några hittepåord som låter fint kan du kanske kalla det för
"En intersubjektiv travestimonolog undermåligt dold som skälmdialog".
Citera
2016-08-27, 16:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaugalt

Mycket vore vunnet om jag kunde beskriva det som gjorts på ett tydligt vis. Det handlar om att kunna avslöja ren manipulation.

Ord som är långsökta kanske, men som jag spontant tänker på i sammanhanget är bulvan och målvakt.

Om det är samma person som ikläder sig båda rollerna finns det varken bulvan eller målvakt. Då är det kort och gott en »fingerad dialog«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in