2016-08-27, 09:31
Medlem
Hej!

Har en liten fundering. Ser att det finns moderkort med 2XGBITLAN-portar. Går det att köra två separata uppkopplingar samtidigt då med ett sådant moderkort? Tanken är i sådana fall att köra 2st 100/100-tjänster för att kunna ha högre upstream-hastighet när jag seedar torrents etc. Och ni behöver inte nämna att det är billigare att köpa en högre tjänst. Jag kan nämligen inte köpa högre, det har jag kollat med såväl leverantörer som nätägare. Den andra uppkopplingen kommer att vara gratis eftersom det är jag som dragit nätverkskabeln till alla lägenheter, och har tillgång till patch/serverskåpet.

Sitter just nu i serverskåpet en switch eftersom jag delar tjänst med en granne, och i sådana fall skulle alltså två stycken kablar kopplas till denna switch som förser mig med bredband kopplas. Till min lägenhet går det därefter 1st CAT6-kabel. Eller skulle jag behöva dra ytterligare en för att få det att fungera i sådana fall?
Citera
2016-08-27, 10:13
Medlem
Bongomans avatar
Nej. Det är inte så enkelt. Du behöver logik som tar hand om hur trafiken ska fördelas. En router kan göra det. Så i teorin skulle du kunna installera VM-ware, en routerprogramvara och windows på maskinen och sätta upp en massa regler men det är att skjuta långt över målet. Säkert också långt bortom din kunskapsnivå.
Citera
2016-08-27, 11:28
Medlem
Då får man sätta upp någon form av bonding så att dom två nätverkskorten beter sig som ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in