2016-08-27, 04:23
Medlem
Ambelains avatar
Astronaut, kosmonaut och tajkonaut är ju namnet på rymdfarare vi har haft hittills.

Men rymdfarare kan väl bäst liknas vid "sjöfarare", och det är ju det de också gjort de allra flesta gångerna i vår rymdhistoria.

Bortsett från de som gick på Månen såklart.

Men, om vi tex jämför med Amerikas upptäckt, så kan vi knappast säga att de Conquistadorer som utforskade kontinenterna var några "sjöfarare", utan de var utforskare och erövrare - conquistadorer.

Så - vilket namn hade varit lämpligast för de som gått, kommer att gå på, andra himlakroppar?

Borde de som gick på Månen också få ett annat, bättre, namn?
Isf vilket?
"Lunonauter" låter inte riktigt bra ... "Lunatics" ... ;-)

Vilket namn hade varit bäst?
Citera
2016-08-27, 05:40
Medlem
veoss avatar
Universalister helt klart
Citera
2016-08-28, 13:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vi flyttar tråden:

Astronomi o rymdfart --> Språk

/Moderator
Citera
2016-08-28, 17:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Så - vilket namn hade varit lämpligast för de som gått, kommer att gå på, andra himlakroppar?

Borde de som gick på Månen också få ett annat, bättre, namn?
Isf vilket?
"Lunonauter" låter inte riktigt bra ... "Lunatics" ... ;-)

Vilket namn hade varit bäst?

Jag kan inte tänka mig att det är så angeläget att ge några speciella namn på dom få som besökt månen.

Astronaut har fungerat fint i många år och alla förstår vad det är.
Citera
2016-08-31, 23:20
Medlem
Citat:
Men, om vi tex jämför med Amerikas upptäckt, så kan vi knappast säga att de Conquistadorer som utforskade kontinenterna var några "sjöfarare", utan de var utforskare och erövrare - conquistadorer.

De var minst lika mycket sjömän om de ingick i skeppsbesättningen under resan och inte bara var passagerare (men vissa som Christofer Columbus och Vasco da Gama "minns" vi mer som sjöfarare). De som bara åkte med var dock endast passagerare. Samma sak gäller i rymden. Besättningsmännen är astronauter-kosmonauter-taikonauter. Rymdturister är passagerare.
Citera
2016-08-31, 23:42
Medlem
jag fattar inte riktigt vad den här tråden handlar om.
men astronaut är väl inspirerat av den grekiska mytologins argonauter som visserligen var sjöfarare på skeppet argus, men också hjältar och utforskare som gav sig i väg för att hitta det gyllene skinnet.

"Thus the etymology of “argonaut” has become synonymous with “adventurer on a quest” and is reflected in words like: astronaut, cosmonaut, aeronaut, aquanaut and oneironaut (dream adventurer). In fact, it is very popular to use naut (from the Greek ναυτίλος “nautilus” meaning “sailor”) as a suffix to just about any word, implying being a voyager of that given subject, e.g. bikenaut."

http://theargonauts.com/about/what-is-an-argonaut/
Senast redigerad av meetthefockers 2016-08-31 kl. 23:58.
Citera
2016-09-01, 14:17
Medlem
Vad är det för fel på "upptäcktsresande" eller "upptäckare", kanske med prefixet "rymd" innan?
Citera
2016-09-01, 23:02
Medlem
Citat:
Astronaut, kosmonaut och tajkonaut är ju namnet på rymdfarare vi har haft hittills.

Jo, kosmonauter var först. Skål kosmonauter

Per aspera ad astra, vet de utbildade. Därav astronaut, stjärnfarare

O det heter taikonaut, av kinesiskans taikong - rymden
Citera
2016-09-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
jag fattar inte riktigt vad den här tråden handlar om.
men astronaut är väl inspirerat av den grekiska mytologins argonauter som visserligen var sjöfarare på skeppet argus, men också hjältar och utforskare som gav sig i väg för att hitta det gyllene skinnet.

Yes, du fattar inte. Inte OP heller. Astronaut är inte av argonaut utan av astra - stjärna. Blinka lilla stjärna
Citera
2016-09-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Yes, du fattar inte. Inte OP heller. Astronaut är inte av argonaut utan av astra - stjärna. Blinka lilla stjärna

Det är väl suffixet som ts intresserar sig för? Ts pratar ju om sjömän = naut. Argo vara skeppet de var sjömän på.
Citera
2016-09-03, 14:43
Medlem
handtralalas avatar
Jag inser att jag öppnar upp för gliringar med tanke på mitt nick, men "taikonaut" är ett ord jag omöjligen kan ta på allvar. Det kan inte bara vara jag som tänker på en liten kines som sitter och tajjar /runkar i sin rymdkapsel?
Citera
2016-09-04, 09:35
Medlem
Astrobiologis avatar
Mångängare hade kunnat bli selenonaut.

Förslag på allmän term för dem som landar på främmande himlakropper blir det lite krystade neogeopod, eller nyjordfot. En alternativ latinbaserad version kunde bli terranovit (med svensk ändelse -it). "The brave Terranovites have returned from Mars" kanske det står att läsa på www.cnn.com år 2078.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in