2016-08-27, 13:00
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
källa: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/on...solcellsenergi

I somras hade regeringen alltså drivit igenom en skatt på el man producerar själv. Gränsen när skatten tar vid är vid en effekt på 255 kW. I Sverige där vi ändå inte har så mycket sol borde väl energin som man får från solen vara skattefritt, så att incitamenten till att faktiskt bygga solceller existerar?

Någon annan som tycker det här är urusel lag av miljonpartiet och socialdemokraterna?

Vi är allierade med USA. USA vill att Sverige ska fortsätta elda fossila bränslen. Lobbyister fixar biffen och ljuger om EU-direktiv som inte finns. Förnyelsebar energi ska uppenbarligen inte premieras.

Mvh
Citera
2016-08-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
kan någon kanske förklara hur mycket solceller man behöver för att komma upp i 255 kw?

är det en solcell-panel på 1x1 meter eller snackar vi 10x10 meter?

150w/kvm ungefär. 255kw är riktigt mycket.

Edit: runt 1700kvm alltså. Inget man har som privatperson behöver.
Senast redigerad av VHONS 2016-08-27 kl. 13:43.
Citera
2016-08-27, 14:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
150w/kvm ungefär. 255kw är riktigt mycket.

Edit: runt 1700kvm alltså. Inget man har som privatperson behöver.

Men om man som delägare i en BRF, flera privatpersoner som äger tillsammans, ska man alltså skattas för helt ren, helt miljömässig och PK-rätt solenergi? Totalt idiotiskt! Blodiglarna som kallas för politiker har gått för långt. Jag känner flera miljöpartister, GUUD vad jag ska tråka dessa i fortsättningen! Dessa som var med om kärnkraftsomröstningen 1980... Miljöpartiet som vill ha kvar brunkolet i Tyskland! Och nu ska beskatta solenergi! Fan, jag kommer att ha kul i flera år!
Citera
2016-08-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men om man som delägare i en BRF, flera privatpersoner som äger tillsammans, ska man alltså skattas för helt ren, helt miljömässig och PK-rätt solenergi? Totalt idiotiskt! Blodiglarna som kallas för politiker har gått för långt. Jag känner flera miljöpartister, GUUD vad jag ska tråka dessa i fortsättningen! Dessa som var med om kärnkraftsomröstningen 1980... Miljöpartiet som vill ha kvar brunkolet i Tyskland! Och nu ska beskatta solenergi! Fan, jag kommer att ha kul i flera år!

Det handlar väl framför allt om att du driver storskalig elproduktion. Du kommer inte direkt göra slut på 225kw en solig sommardag ensam. Du kommer alltså sälja överskottet och driva ekonomisk verksamhet av det. Men det är konstigt att välja beskatta miljövänlig energi även för företag. Det är ju inte direkt brunkol.

Sen var du hittar en BRF som har tänkt sätta upp 1700kvm solpanel är en annan historia. Ja, då är det en rejäl förening.
Citera
2016-08-27, 15:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Det handlar väl framför allt om att du driver storskalig elproduktion. Du kommer inte direkt göra slut på 225kw en solig sommardag ensam. Du kommer alltså sälja överskottet och driva ekonomisk verksamhet av det. Men det är konstigt att välja beskatta miljövänlig energi även för företag. Det är ju inte direkt brunkol.

Sen var du hittar en BRF som har tänkt sätta upp 1700kvm solpanel är en annan historia. Ja, då är det en rejäl förening.

Att beskatta ren solenergi är ju rent "klapp-mongo" om man är politiker! Hur tänker du, att det är okej att beskatta ren solenergi? Det verkar vara bara dumheter. Oavsett om en hel kommun eller liknande, sätter upp solscellsanläggningar på 10 GW, ska detta inte beskattas. Inte med energiskatt i alla fall.
Solen har vi där, som strålar på oss alla!
Citera
2016-08-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att beskatta ren solenergi är ju rent "klapp-mongo" om man är politiker! Hur tänker du, att det är okej att beskatta ren solenergi? Det verkar vara bara dumheter. Oavsett om en hel kommun eller liknande, sätter upp solscellsanläggningar på 10 GW, ska detta inte beskattas. Inte med energiskatt i alla fall.
Solen har vi där, som strålar på oss alla!

Jag ser det som att våra politiker väljer att inte satsa på miljövänlig energi. Yrkesmässig energiproduktion beskattas ju idag, oavsett om det är miljövänligt eller ej. De har alltså inte lagt skatt på solceller, eller solcellsproduktion. De har bara inte genomfört skattelättnader för yrkesmässig elproduktion genom solceller. Det kan jämföras med att man får producera 125KW genom vågor eller vatten, eller 50KW för andra energikällor.

Det här handlar alltså endast om att man inte väljer göra det skattefritt och satsa pengar på solcellsproducerad el i yrkesverksamhet, vilket jag tycker är rimligt då vi knappast har bra klimat för just solceller. Men man kan se det som märkligt då vi borde ha en regering som man kan anta är intresserade av förnyelsebar energi.

En hel kommun kommer knappast sätta upp solcellsanläggningar på mer än 225KW.
Senast redigerad av VHONS 2016-08-27 kl. 15:59.
Citera
2016-08-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
kan någon kanske förklara hur mycket solceller man behöver för att komma upp i 255 kw?

är det en solcell-panel på 1x1 meter eller snackar vi 10x10 meter?

Som sagt i tidigare inlägg, ca 900-1000 paneler. Varje panel är knappa 1,65 kvadratmeter i yta.
Citera
2016-08-27, 16:15
Medlem
Trumpetflugans avatar
Jag hörde Baylan nyss på radio som sade att denna skatt skulle utredas till januari 2017. Men vad har vi missat? Vad är anledningen till skatten? Låter som direkt som en satir när detta kommer från en regering med ett parti som kallar sig för MILJÖparti? Så hur är skatten motiverad? Hur fungerar elcertifikat? Kan dessa ha en roll?
Citera
2016-08-27, 16:35
Medlem
Det är som att beskatta luft eller dricksvatten.

Men å andra sidan behövs det skattepengar till den gigantiska invandringen som ökar varje år så jag förstår dem.
Citera
2016-08-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Den spanska modellen är faktiskt hyffsad... Inte perfekt... men hyffsad...

Lagra energi i batterier... när det gäller stora mängder... njet... speciellt inte när elnätet (med all rätt) distribueras med växelström...

Batterier som lokal/enskild lagring är dock också hyffsad... det som behövs är att frångå växelströmmen lokalt... idag är det väldigt väldigt få apparater som behöver växelström... själv tror jag du sitter med många saker som har en transformator/switchat nätaggregat och allt leder enbart till en förlust i form av värme/effekt... med en lokalt batteri kan du få denna förlust mindre...

Tror inte du vet hur vårt (och alla andras) nätel fungerar... det är en konstruktion från 50-60 tal...
Ingen har egentligen (utan att sätta mätare på din anläggning) någon idé hur man skall kunna mäta just din påverkan på elnätet... och det är inte allt... många anläggningar är inte byggda för att faktiskt "ta emot" ström... detta är en sådan fruktansvärd myt så det finns inte...
Det var dock ett reportage från (har för mig Hawaii) där elbolaget faktiskt sade sanningen om detta... och varför dom inte var så pigga på att alla satte upp solpaneler och "sålde" el till elbolaget... det var så enkelt att elbolaget aldrig nät dom byggt upp nätet trodde folk skulle skicka något tillbaka... och när folk gjorde det i massor ledde det till ofantliga bekymmer... mer än dom kunde hantera... elnätet är i många fall en krets och bygger på att leverera el inte ta emot...

Dvs... mer massa mumbojumbo... istället för att faktiskt komma rakt ut att säga...
Nej du köper inte grön el från norrland bara för att du betalar elräkningen från något vattenfall där typ... det är sjukt mer komplicerat än så...

Vi får sluta med sådant skitsnack helt enkelt... vårt elnät är inte byggt för det...

Vad är lösningen då... vi måste få något att lagra våran egen elproduktion (enskilda/grupp/samhälle) och köpa resten...
Oj.. Sitter med en iPad och orkar inte "delquota" ditt inlägg. Ska dock försöka förtydliga en del.
Tekniken för batterier i ett solkraftverk är ganska hyfsad ja, men inte kalkylen. En batterianläggning för en villa kan gå loss på ca 150 000 kr, och då har du nattström under sommarnätterna. På vintern har du ström för några timmar under kvällen.
Med dagens elpris kommer inte denna anläggning betala sig under sin livstid.
I en sådan anläggning delar man givetvis inte upp sitt hus i en 230 V AC-del och en X V DC-del... Både solpaneler (som producerar DC) samt batterier ansluts till en sk "hybridväxelriktare". Den omvandlar batteriets DC till AC, och matar husets ordinarie elinstallation.

Vad gäller mina kunskaper om vårt elnät så verkar du ha fått en något sned uppfattning om min kompetens? Jag har över 20 års erfarenhet av energibranschen, och är dessutom behörig elinstallatör.

Du börjar i den vevan prata om "grön el" i vårt elnät, men verkar inte riktigt förstå principen?
Givetvis har vi inte separata ledningar för den el som produceras på ett "hållbart" sätt.
Det funkar på följande sätt: Om du och 5000 kunder till beställer "vindel" av er elhandlare så tittar de på din och de andra femtusen kundernas prognostiserade elförbrukning. Sedan köper de in den mängden vindproducerad el under året. Man kan på detta sätt inte garantera att just de elektroner som susar genom din brödrost inte har åkt igenom en generator i Ringhals... Förstår du? Det handlar om totala volymer!
Likadant om du skulle köpa "solel"... Du vill väl ha voima i uttagen även på natten? Den elen kommer från något annat givetvis.... Men den totala uppköpta volymen solel måste matcha din totala förbrukning.

Hur elnätet sedan är uppbyggd... Googla litegrann!
Citera
2016-08-27, 16:47
Medlem
Mogrens avatar
I nästa valrörelse kan Gustav Frigolit vifta med en solcell istället för en kolbit och säga: "Vinner vi valet ska vi givetvis ta bort skatten på sådana här, men vi kan såklart inte garantera att det blir så".
Citera
2016-08-27, 19:50
Medlem
Vad ska man säga? Idiotin når hela tiden nya höjder....
Faktiskt tror jag att makteliten vill med hela sina hjärtan att vi alla ska bli muslimer ... bräkande fårskallar som aldrig ifrågasätter nånting... och dessutom accepterar diktatoriskt styre med glädje...

När Odell jämför solcellsenergi med hembränning har verkligen allt verklighetsföranktat tänkade lämnat lokalen...

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in