Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Den spanska modellen är faktiskt hyffsad... Inte perfekt... men hyffsad...
Lagra energi i batterier... när det gäller stora mängder... njet... speciellt inte när elnätet (med all rätt) distribueras med växelström...
Batterier som lokal/enskild lagring är dock också hyffsad... det som behövs är att frångå växelströmmen lokalt... idag är det väldigt väldigt få apparater som behöver växelström... själv tror jag du sitter med många saker som har en transformator/switchat nätaggregat och allt leder enbart till en förlust i form av värme/effekt... med en lokalt batteri kan du få denna förlust mindre...
Tror inte du vet hur vårt (och alla andras) nätel fungerar... det är en konstruktion från 50-60 tal...
Ingen har egentligen (utan att sätta mätare på din anläggning) någon idé hur man skall kunna mäta just din påverkan på elnätet... och det är inte allt... många anläggningar är inte byggda för att faktiskt "ta emot" ström... detta är en sådan fruktansvärd myt så det finns inte...
Det var dock ett reportage från (har för mig Hawaii) där elbolaget faktiskt sade sanningen om detta... och varför dom inte var så pigga på att alla satte upp solpaneler och "sålde" el till elbolaget... det var så enkelt att elbolaget aldrig nät dom byggt upp nätet trodde folk skulle skicka något tillbaka... och när folk gjorde det i massor ledde det till ofantliga bekymmer... mer än dom kunde hantera... elnätet är i många fall en krets och bygger på att leverera el inte ta emot...
Dvs... mer massa mumbojumbo... istället för att faktiskt komma rakt ut att säga...
Nej du köper inte grön el från norrland bara för att du betalar elräkningen från något vattenfall där typ... det är sjukt mer komplicerat än så...
Vi får sluta med sådant skitsnack helt enkelt... vårt elnät är inte byggt för det...
Vad är lösningen då... vi måste få något att lagra våran egen elproduktion (enskilda/grupp/samhälle) och köpa resten...
Oj.. Sitter med en iPad och orkar inte "delquota" ditt inlägg. Ska dock försöka förtydliga en del.
Tekniken för batterier i ett solkraftverk är ganska hyfsad ja, men inte kalkylen. En batterianläggning för en villa kan gå loss på ca 150 000 kr, och då har du nattström under sommarnätterna. På vintern har du ström för några timmar under kvällen.
Med dagens elpris kommer inte denna anläggning betala sig under sin livstid.
I en sådan anläggning delar man givetvis inte upp sitt hus i en 230 V AC-del och en X V DC-del... Både solpaneler (som producerar DC) samt batterier ansluts till en sk "hybridväxelriktare". Den omvandlar batteriets DC till AC, och matar husets ordinarie elinstallation.
Vad gäller mina kunskaper om vårt elnät så verkar du ha fått en något sned uppfattning om min kompetens? Jag har över 20 års erfarenhet av energibranschen, och är dessutom behörig elinstallatör.
Du börjar i den vevan prata om "grön el" i vårt elnät, men verkar inte riktigt förstå principen?
Givetvis har vi inte separata ledningar för den el som produceras på ett "hållbart" sätt.
Det funkar på följande sätt: Om du och 5000 kunder till beställer "vindel" av er elhandlare så tittar de på din och de andra femtusen kundernas prognostiserade elförbrukning. Sedan köper de in den mängden vindproducerad el under året. Man kan på detta sätt inte garantera att just de elektroner som susar genom din brödrost inte har åkt igenom en generator i Ringhals... Förstår du? Det handlar om totala volymer!
Likadant om du skulle köpa "solel"... Du vill väl ha voima i uttagen även på natten? Den elen kommer från något annat givetvis.... Men den totala uppköpta volymen solel måste matcha din totala förbrukning.
Hur elnätet sedan är uppbyggd... Googla litegrann!