• 1
  • 2
2006-02-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Har man försökt att sluta snusa vet man att det är kraftigt fysiskt beroendeframkallande. Vid mina försök har jag upplevt yrsel, illamående, sömnsvårigheter, svettningar och humörsvängningar.

Amen to that!

Sista gången jag slutade (snusfri i 2 år nu...tänker dock på snus ofta love it hate it) snusa va jag fan ett fysiskt vrak i 10 dar för att sedan gå över till ett tillstånd av konstant misär...lite bättre nu
Citera
2006-02-03, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av porret
tur jag slutade innan det blev farligt då!

nä men seriöst, borde det inte komma någon genomgående svensk studie ang. snus? eller är det lite "gömma-fakta-för-folket" som det är med cannabis, fast med motsatt effekt
det tog typ en timma att märka vad som var annorlunda med din bild...satt o stirra på den o tyckte den var konstig men kunde inte komma på vad och sen kom det..
Citera
2006-02-04, 00:23
Medlem
Dia Psalmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porret
heroin är fysiskt beroendeframkallande medan te x nikotin är psykiskt beroendeframkallande. det är två skillda beroende

Nikotin är i allra högsta grad fysiskt beroendeframkallande. Har du testat att sluta snusa nångång?
Citera
2006-02-04, 00:48
Medlem
Claes!s avatar
Som Dia Psalma säger: "har du testat att sluta snusa nångång?"

Har aldrig försökt själv då jag upplevt att brist på snus(nikotin) fått mig att balla ur totalt

Vilken självdisiplin dom som lyckats måste ha! Det är beundrandsvärt!
Citera
2006-02-09, 00:09
Medlem
Enligt min Läkare

enligt min läkare slår en snusares hjärta ett visst antal slag mer i minuten en vad det skulle göra om man inte hade en prilla under läppen. Därför är det tydligen farligt att bara sluta rakt av.
Citera
2006-02-09, 00:14
Medlem
Det säger väl sig självt att det är bättre att avstå än att bruka nikotin! Exakt hur ohälsosamt det är är väl oklart men snusning påfrestar ju blodomloppet och kan säkert dra av ett par år på livslängden.
Citera
2006-02-09, 00:22
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannonball
enligt min läkare slår en snusares hjärta ett visst antal slag mer i minuten en vad det skulle göra om man inte hade en prilla under läppen. Därför är det tydligen farligt att bara sluta rakt av.
Jag tror med mina enkla kunskaper att han har käpprätt fel.
Jag slutade tvärt för två år sedan och det finns ingen annan väg än cold turkey.
Slutade röka för typ tolv år sedan och började snusa eftersom käkarna höll på att hoppa ur led av allt nikotintuggummituggande.
Fann till min oerhörda förvåning att jag inte längre tycker det är obehagligt att sitta i en flygplansstol, det som varit mitt gissel sedan jag började röka för hundra år sedan (flyger mycket). Det kryper inte längre i benen. Otroligt.

Och hjärtat, som du påpekar, slår mycket lugnare. Som nikotinist dunkade det ibland på kvällen i sängen, den känslan var den värsta och en stor anledning till att jag slutade.

Om snus är farligt eller inte -de här tecknen talar för sig själva vad det gäller min bedömning. Men det fanns en tid, en låång period, då jag älskade att tala om för folk att minsann idrottsstjärnor OCKSÅ snusar.

Man vill ju inte sluta för man fattar vilket helvete det är.
Citera
2006-02-22, 21:13
Medlem
esoxs avatar
Jo, att hjärtat dunkar på har man ju märkt, minst sagt! Springer som en dåre ute i skogen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in