Citat:
Ursprungligen postat av cannonball
enligt min läkare slår en snusares hjärta ett visst antal slag mer i minuten en vad det skulle göra om man inte hade en prilla under läppen. Därför är det tydligen farligt att bara sluta rakt av.
Jag tror med mina enkla kunskaper att han har käpprätt fel.
Jag slutade tvärt för två år sedan och det finns ingen annan väg än cold turkey.
Slutade röka för typ tolv år sedan och började snusa eftersom käkarna höll på att hoppa ur led av allt nikotintuggummituggande.
Fann till min oerhörda förvåning att jag inte längre tycker det är obehagligt att sitta i en flygplansstol, det som varit mitt gissel sedan jag började röka för hundra år sedan (flyger mycket). Det kryper inte längre i benen. Otroligt.
Och hjärtat, som du påpekar, slår mycket lugnare. Som nikotinist dunkade det ibland på kvällen i sängen, den känslan var den värsta och en stor anledning till att jag slutade.
Om snus är farligt eller inte -de här tecknen talar för sig själva vad det gäller min bedömning. Men det fanns en tid, en låång period, då jag älskade att tala om för folk att minsann idrottsstjärnor OCKSÅ snusar.
Man vill ju inte sluta för man fattar vilket helvete det är.