2016-08-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ända tills nyss så ingicks i Sverige enbart mellan en man och en kvinna, så oavsett vem som förr initierade skilsmässan, så förklarar det givetvis inte att vi nuförtiden har så oerhört många skilsmässor. Det är en dramatisk ökning oavsett om vi ser till vilka som initieras av män respektive kvinnor, men kvinnorna står för en majoritet och därför är också ökningen av kvinnligt initierade skilsmässor så dramatisk.

För samhället och för barnen är detta en katastrof, det är knappast bra för männen heller, men frågan är om det verkligen är så bra för kvinnorna. Att krascha ett äktenskap och upplösa en familj borde vara en stor sak, som rimligen sätter sig i hjärtat hos den som är ansvarig.

Samtidigt måste man säga att detta är ett kollektivt kvinnligt misslyckande. Kvinnor för välja fritt om de vill gifta sig, de kan välja bort män de inte gillar och är fria i sitt partnerval. Trots detta så håller bara 50% av äktenskapen. Kraftigt underkänt för kvinnors förmåga att välja rätt man.
Anledningen till att någon söker skilsmässa är för att den inte är nöjd med förhållandet. Så med tanke på att det i 70% av fallen är kvinnan som är så missnöjd med mannens insats i förhållandet att hon inte vill fortsätta det, så kan man undra varför så många män har problem med att behålla äktenskapet lyckligt? Att få ett förhållande att fortsätta vara bra är nämligen bådas ansvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Steg ett är att gå tillbaka mot att låta män få möjligheten att vara män och ta det dominansutrymme de behöver för att uppnå stabila förhållanden.
Hur menar du att det ska gå till?
Citera
2016-08-26, 19:41
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Jag har inte en susning, inte ens en gissning faktiskt, till varför lesbiska par har sämst skilsmässostatistik, eller bäst, hur man nu ska uttrycka det.

Jag kan bara konstatera att jag är övertygad om att det INTE beror på att könet kvinna är mer värdelös på parförhållanden än män, faktiskt inte.

En vild "hobby" psykologisk chansning är återigen normer…homosexualitet är ju normbrytande så det stänker om det. Homosexuella män bryter ofta mot sitt köns normer och anammar kvinnliga och/ eller skapar egna. Dito gör säkerligen lesbiska.
2 män som båda anammat kvinnliga värden (blir gosigt värre) kan jag gott tänka mig fungerar ihop längre än 2 kvinnor som anammat manliga värden, där får du nog avsevärt större problem. Vilket kanske går att se i den högre grad av våld hos just lesbiska.

Men, helt mitt eget filosoferande utan större tyngd.

Jag kan nog förklaringen: Milimeterrätvisa och gnällkultur är ju inte något som bygger starka relationer.

De lesbiska kvinnorna har dessutom problematiken att det inte är en stoisk svensk man av betong som de har att gnälla ihjäl bit för bit, utan en lika gnällig svensk kvinnlig partner.

Likaså ingen svensk man som är beredd att jobba 1 1/2 timme mer (hemarbete+jobb) än henne och ändå behandlas som skit.

Sedan så tynger de väl ner varandra i depressioner, är ganska säker på att svenska homosexuella män är tvärtom ganska glada av sig, och lättsama att handskas med.
Citera
2016-08-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jämställdhet och feminism är inte samma sak. Den feministiska diskursen i Sverige är att man blundar för biologiska skillnader mellan könen. Jag upplever att man istället bejakar könsskillnader i övriga norden.

Och att blunda för könsskillnader är ett problem eftersom dessa kan förklara varför mannen/frun beter sig som en själv.

?? freudiansk felsägelse eller?

sen är jag olidligt uttråkad av denna diskussion.
Svensk feminism blundar inte speciellt för könsskillnader, de lägger ingen vikt vid dem helt enkelt.
Precis som man inte lägger vikt vid skilda personligheter.
Inte där fokuset är riktad…det är riktat mot fördomar kring könsskillnader.

För att ta ett ex.
vad ska vi ta? sport, eftersom vi precis kört OS.

Här kämpar det feministiska Sverige med näbbar och klor för att få upp kvinnlig sport på "marknaden" där manlig sport har legat i ensamt majestät i ex. hundra år och sitter på rubb och stubb av status och ekonomi.
Vi har lyckats rätt bra, inte tillräckligt bra, men relativt bra.

Andra delar av världen har man sonika skitit i detta och sagt typ…kvinnor är kvinnor, de kan inte sporta, de är inte tävlingsinriktade, inte deras biologi!!!! längre bak i tiden sa man saker som att kvinnor skulle få sina livmödrar förstörda om de sportade. man fortsätter i samma hjulspår och vägrar tänka om. Och dessa fördomar är dubbla, fördomarna mot män i publiken är lika sunkiga.
De kan inte tänka sig att titta på ex. en handbollsmatch med kvinnor om inte kvinnorna är halvnäck och tillräckligt snygga.

Begriper du skillnaden mellan svensk feminism och detta forums evinnerliga tjat om biologism?

För visst…man kan ju hävda att allt är biologi..inget att göra åt, går inte att ändra på så låt oss slå oss till ro här och fortsätta tänka så som vi alltid tänk och vi kommer aldrig få några Klüft, Martha eller killar som tävlar i konstsim.

Nu är vi dock inte enkom varelser som styrs av biologi eller för att vara exakt våra fördomar kring biologi…tänka sig. Vilket den "ovetenskapliga" sociologin med sin vetenskap om kön och genus har informerat världen om, som gör att vi kan börja tänka i nya banor.

Till skräck och gny för div. okläckta FB-glin.
Senast redigerad av Merapi 2016-08-26 kl. 19:52.
Citera
2016-08-26, 20:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Har Du en länk till sådan statistik? Kunde vara intressant som komparation. Det kan inte uteslutas att Sverige, som av många anses vara världens mest jämställda land, också producerar allt för många relationsodugliga kvinnor. Kanske som en följd därav, men underlaget är inte tillräckligt underbyggt ännu för säkra slutsatser.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Demografisk-analys/55349/55356/Familjeforandringar/Sambo-barn-gift-isar-/Andel-par-som-separerat-efter-10-ar/
Citera
2016-08-26, 21:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag tror absolut lycka/ nöjdhet har att göra med grad av jämlikhet i ett samhälle, men det finns andra faktorer också för lycka…OCH! det finns flera sorters jämlikhet där jämställdhet bara är en.

Sen är vi inte näst bästa landet heller, vi ligger dock någonstans 4-5 plats.
(Vi dras ner av våra skillnader i löner enligt de forskare som räknar ut detta.)

Sen tycker jag heller inte att nivåer av skilsmässor liksom är denna big deal som du alltid flaxar om.
Jag hade personligen varit mer oroad om Sverige hade alldeles för få skilsmässor, är mer tecken på osundhet/ fågellort i systemet.

Vi har några av världens högsta medellivslängd, vi bildar kärlekspar rätt fort efter eget huvud, vi är enligt forskare förmodligen inte denna super monogama varelse vi tidigare trott. Så låt folk skilja sig och bilda nya konstellationer tack.
Eller inför nya normer kring sex med andra. För att kämpa för att folk ska gifta sig vid 18 och leva ihop tills de dör vid 100 är liksom poänglöst, kommer aldrig hända.

Ge upp dina russindrömmar uven. Russin kan smaka sött men det duger inte att spara på…så tänk lite nytt istället.

Faktum är att russin är torkade druvor, och de torkas just för att hålla länge. Åtminstone håller de i 9 månader, enligt sakkunniga på området: http://www.recepten.se/info/russin.html

Givetvis behöver vi inga krav på tidiga giftermål. Så länge sex hålls i fasta relationer och under ansvarsfulla omständigheter så är det inte något ont i sex före äktenskapet. Men! När man stadgar sig, skaffar gemensamma barn och bostad, då bör man gifta sig och göra sitt bästa för att hålla ihop familjen. Det är bra för barnen, för samhället och i de flesta fall för makarna. Men man måste anstränga sig. Det är inte problemfritt. Rättare sagt, det är i regel problem av allehanda slag, men det är fegt att ge upp enkelt.
Citera
2016-08-26, 21:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Demografisk-analys/55349/55356/Familjeforandringar/Sambo-barn-gift-isar-/Andel-par-som-separerat-efter-10-ar/

Tack!

Skall studera detta. Här kan finnas en del intressanta fakta.
Citera
2016-08-26, 21:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Anledningen till att någon söker skilsmässa är för att den inte är nöjd med förhållandet. Så med tanke på att det i 70% av fallen är kvinnan som är så missnöjd med mannens insats i förhållandet att hon inte vill fortsätta det, så kan man undra varför så många män har problem med att behålla äktenskapet lyckligt? Att få ett förhållande att fortsätta vara bra är nämligen bådas ansvar.

Det är tvivelsutan bådas ansvar. Men hade det varit 70% män som initierat skilsmässor så hade feministerna skrikit (ännu mer) i högan sky. När det nu är kvinnorna så blir det ett otillbörligt skuldbeläggande att skylla detta på männen. Inget tyder på att svenska män skulle vara så dåliga att de stöter bort kvinnorna. Snarast tyder mycket på att svenska män är tämligen goda äkta män och fäder, givetvis med betydande undantag. På samma sätt som det finns betydande undantag bland kvinnorna. Min fru har t ex ännu inte övergivit mig, trots att jag är både konservativ och tråkig. Kanske har jag goda sidor också, liksom hon tydligen har.
Citera
2016-08-26, 21:58
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Tack!

Skall studera detta. Här kan finnas en del intressanta fakta.

Här finns mer specifikt kring make/maka från olika länder:

http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokument/A05ST0103_03.pdf

Bland svenska kvinnor med gambianer har tex 72% skilt sig efter 5 år.

Citat:
För män som gifter sig med en invandrande kvinna är
risken endast ett par procent högre, 20
procent inom fem år, men för kvinnor
som gifter sig med invandrande män är
har äktenskapen att upplösas om kvinnan
är svenskfödd och mannen invandrare.
Då är risken 40 procent inom fem
år. Om kvinnan är utrikes född är motsvarande
andel 30 procent.

Senast redigerad av Naknekejsaren 2016-08-26 kl. 22:03.
Citera
2016-08-26, 22:01
Medlem
Citat:
Faktum är att russin är torkade druvor, och de torkas just för att hålla länge. Åtminstone håller de i 9 månader, enligt sakkunniga på området: http://www.recepten.se/info/russin.html

Precis..faktum är att russin är intorkade druvor, eller konservativa
de håller en maxtid, sen är de otjänliga till människoföda.
vindruvsstockar däremot, sätter sprillans nya druvor år efter år efter år anpassade efter sin tid.

Faller myntet ner?

Citat:
Givetvis behöver vi inga krav på tidiga giftermål. Så länge sex hålls i fasta relationer och under ansvarsfulla omständigheter så är det inte något ont i sex före äktenskapet. Men! När man stadgar sig, skaffar gemensamma barn och bostad, då bör man gifta sig och göra sitt bästa för att hålla ihop familjen. Det är bra för barnen, för samhället och i de flesta fall för makarna. Men man måste anstränga sig. Det är inte problemfritt. Rättare sagt, det är i regel problem av allehanda slag, men det är fegt att ge upp enkelt.

Jo absolut i din värld där kvinnor inte ska ha rätt till abort och ingen unge ska kunna fostras av singelförälder utan att tvingas suga på ramar för att överleva. Allt för det "heliga" äktenskpapets skull.
Citera
2016-08-26, 22:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Precis..faktum är att russin är intorkade druvor, eller konservativa
de håller en maxtid, sen är de otjänliga till människoföda.
vindruvsstockar däremot, sätter sprillans nya druvor år efter år efter år anpassade efter sin tid.

Faller myntet ner?

Javisst! Vindruvstockar är en framgångsrik växt genom sin konservativa förmåga; ständig upprepning av samma välbeprövade process, med ständigt reproducerande av druvor som i sin tur framgångsrikt konserveras genom torkning. Naturens sätt att visa på den konservativa metodens framgång.

Citat:
Jo absolut i din värld där kvinnor inte ska ha rätt till abort och ingen unge ska kunna fostras av singelförälder utan att tvingas suga på ramar för att överleva. Allt för det "heliga" äktenskpapets skull.

Äktenskapet skall snarast ses som ett medel och inte främst som ett mål i sig. Genom äktenskapet ernås goda effekter för barn, samhälle och makar - om de är bra nog för att klara det.
Citera
2016-08-26, 22:32
Medlem
Citat:
Det är tvivelsutan bådas ansvar. Men hade det varit 70% män som initierat skilsmässor så hade feministerna skrikit (ännu mer) i högan sky. När det nu är kvinnorna så blir det ett otillbörligt skuldbeläggande att skylla detta på männen. Inget tyder på att svenska män skulle vara så dåliga att de stöter bort kvinnorna. Snarast tyder mycket på att svenska män är tämligen goda äkta män och fäder, givetvis med betydande undantag. På samma sätt som det finns betydande undantag bland kvinnorna. Min fru har t ex ännu inte övergivit mig, trots att jag är både konservativ och tråkig. Kanske har jag goda sidor också, liksom hon tydligen har.
Du beskrev ökningen av skilsmässor som "ett kollektivt kvinnligt misslyckande" och att det är "kraftigt underkänt för kvinnors förmåga att välja män". Det är ett ganska rejält otillbörligt skuldbeläggande av kvinnor med tanke på att man är två ansvariga personer i ett förhållande.

Vad är anledningen till att du tycker att män bör slippa ansvaret för sin egen relation? Vad är det som gör kvinnor så mycket bättre lämpade för att hålla relationen lycklig så att allt ansvar bör ligga på kvinnan?

I en relation så är man två personer, och personligen tycker jag det är bättre att se sin egen del i och lösa de problem som uppstår, än att skylla på den andra. När det går så långt som till skilsmässa så beror det oftast på att parten som vill skiljas är rejält missnöjd med förhållandet, och det blir man inte utan anledning.
Citera
2016-08-26, 22:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Här finns mer specifikt kring make/maka från olika länder:

http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokument/A05ST0103_03.pdf

Bland svenska kvinnor med gambianer har tex 72% skilt sig efter 5 år.

Nu har jag läst båda dokumenten och kommit fram till några provisoriska slutsatser och hypoteser:

- Lika barn leka bäst. Såväl likhet i ålder som härkomst och utbildningsnivå leder till lägre skilsmässofrekvens.

- Svenska kvinnor är inte särskilt bra som hustruval om man värdesätter hög sannolikhet för ett hållbart äktenskap. Det är alarmerande!

- Med tanke på att kvinnor med låg utbildningsnivå och låg ålder har kraftigt förhöjd risk för skilsmässa, så torde inte feminism vara en uppenbar direkt orsak för att förklara hög skilsmässobenägenhet. Det tycks snarare vara så att utbildning och levnadsålder förbättrar relationsförmågan.

- Samboförhållanden är ytterst osäkra. När barn kommer in i bilden bör makarna vara gifta. Politiska åtgärder för att uppmuntra äktenskap bör vidtas.

- Det krävs handfast undervisning om dessa förhållanden i grundskolan, och gärna i gymnasiet. Särskilt för "riskgrupperna" torde detta vara viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in