2016-08-23, 22:13
Medlem
Om man är provanställd över sommaren och ska få fast jobb i höst, är det farligt att ta 2 st obetalda semesterdagar under denna period vid 2 separata tillfällen?
Vill gärna ha fast jobb och vill inte riskera något.

Vad tror ni?
Senast redigerad av RabiesPingvin 2016-08-23 kl. 22:30.
Citera
2016-08-23, 22:17
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiesPingvin
Vad tror ni?

Beror helt på vad dom tycker om dig på företaget, hur bra du jobbar, arbetsbördan osv.

Men ska man se väntevärdet på att ta ledigt under provanställningen, vilket din fråga tyder på att du frågar efter, så är det garanterat inte fördelaktigt att göra det.
Citera
2016-08-23, 22:18
Medlem
Men du har väl ingen semester att plocka ut om du inte hunnit jobba ett halvår än ens. Eller?
Citera
2016-08-23, 22:18
Medlem
Prata med din arbetsgivare... Är du rak mot denne och duktig på ditt jobb går det utan problem.
Citera
2016-08-23, 22:19
Medlem
Beroende på hur viktigt jobbet är för dig. Men själv skulle jag nog väntat tills jag haft fast anställning.
Citera
2016-08-23, 22:22
Medlem
Du menar att chefen ser ner på dig och din prestation för att du tar två dagar ledigt?
Citera
2016-08-23, 22:23
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Men du har väl ingen semester att plocka ut om du inte hunnit jobba ett halvår än ens. Eller?

Normalt tjänar man in ca två betalda semesterdagar per månad.

TS, prata med din chef. Ibland händer det saker som man inte kan förutse där man måste vara ledig. Det ska inte vara några problem.
Citera
2016-08-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina

Man har väl rätt till semester, bara det att den inte alltid är betald?

Jobbar man inom staten har man rätt till betald semester samma år som man börjar jobba.
Citera
2016-08-23, 22:30
Medlem
Är arbetsgivare själv och skulle aldrig låta en ledighetsförfrågan på 2 dagar spela någon roll i min bedömning av personen. Ställ frågan, och har du en människa till chef kommer denna ge dig ledigt om det går, och sedan inte ägna saken en tanke mer.
Citera
2016-08-23, 22:47
Medlem
Hehe, jag tog ut 5 veckors semester under mina sex månaders provanställning.
Fick fast jobb efter det.

Det beror som sagt på jobb och arbetsgivare, det är väl bara att fråga?
Du kommer ju inte få nån ledighet om du inte ber om det, fråga imorgon, arbetsgivare uppskattar om du är ute i god tid!
Citera
2016-08-23, 23:18
Medlem
det är ju heller inte ovanligt med förskottssemester, dvs att om man börjar jobba i maj så tar man ändå semester under sommaren och är sedan skyldig arbetsgivaren semester som man då jobbar in under de kommande månaderna mot nästa sommar.
Citera
2016-08-24, 01:03
Medlem
Är också arbetsgivare och bryr mig inte ett dugg om 2 dagar. Som andra säger, säg till i god tid. Är man sjuk/tjänstledig eller bara har semester så kan provanställningen förlängas med likvärdigt antal arbetsdagar, enligt vårat avtal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in