Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Med risk för att upprepa mig.

Många tror att kyrkbröllop = minst 100 gäster, vit brudklänning och brudkrona respektive morning coat, inklusive extra allt. Och att borgerlig vigsel = en ritual på några få minuter, få eller inga gäster, ingen fest, och vanliga vardagskläder. Detta stämmer inte! Valet kyrklig eller borgerlig vigsel ska göras efter hur troende bruden och brudgummen är, och på vilken nivå man vill svara sina äktenskapslöften. Inget annat. Därefter kan man utforma utförandet av vigseln, och den eventuella festen efteråt, precis som man vill.
Det är INGET konstigt med att gifta sig i sakristian, med enbart prästen och två vittnen som han eller hon skakar fram (kan vara t.ex. kyrkvaktmästaren och en kyrkvärd), klädda i vanliga kläder och ingen fest efteråt! Likaså är det inget som hindrar, att man efter en borgerlig vigsel håller en stor, enormt påkostad fest.
Jag och min sambo är inte det minsta troende/religiösa, så att gifta sig i kyrkan känns alldeles fel. Att vi väljer att gifta oss i stadshuset var därmed rätt självklart för oss. Även om det på sätt och vis vore trevligt att ha ett traditionellt kyrkobröllop, och allra helst i kyrkan som ligger där jag växte upp. Men eftersom vi inte är religiösa så känns det på något vis fel.
Det där med att vara i stadshuset och ha "lånade vittnen" (tex två anställda i stadshuset), och sedan gå ensamma (alltså endast det äkta paret) till en restaurang, det handlar mest om att jag vill hålla det enkelt och litet.
Samtidigt som det riskerar att bli bråk om inte alla som förväntar sig bli bjudna får en inbjudan. Men å andra sidan, bjuder vi faktiskt alla så riskerar det återigen att bli bråk och en obekväm stämning. Vissa släktingar kommer till exempel absolut inte överens. Så jag vill slippa eventuella bråk, att folk blir sura för att de inte blir inbjudna, att de blir inbjudna och kommer på bröllopet men bara surar för att de ser folk de ogillar där osv. Just därför är jag inte intresserad av att ha en stor fest. Jag vill ha en bra dag och kunna känna mig bekväm när det gäller eventuella gäster. Kanske är jag självisk, men då får det vara så. Nu blev det ändå en kompromiss då vi har valt att bjuda in den närmaste familjen och de närmsta vännerna till vigsel, och en mindre fest efteråt.