Som tidigare påpekats var det skillnad på invandrare och invandrare. I mina skolor gick det relativt många invandrare, men en del av dem var skötsamma, ganska integrerade och ofta mycket duktiga i skolan. De var iranier, kurder, sydamerikaner... Jag minns en kille från Chile som var ett riktigt geni, han jobbar visst som något slags mattesnille idag.
Somliga av dessa umgicks med svenskar, andra höll sig lite mer på sin kant, MEN jag har svårt att föreställa mig någon av dem tafsa eller kalla någon för svennehora

Det finns liksom inte på kartan.
Däremot så hade även vi de vanliga blattegängen. Och ja, de kunde både tafsa och komma med sexistiska kommentarer. Man undvek dem. Ingen med förnuftet i behåll skulle frivilligt umgås med dem, t ex på fritiden. Men i skolan gick det ju inte att undvika dem helt.
Vi hade dock även svenska killar som betedde sig illa, MEN då handlade det om enstaka fall. Det fanns ingen systematisk gruppmentalitet, inte på det sättet.
Vi fick dock aldrig höra att det var "okej" för invandrare (eller kilar öht) att bete sig på det sättet. Att det var "synd" om invandrare ja, och att man inte skulle dra alla över en kam, men inte att vi var tvugna att finna oss i ofredanden eller övergrepp.
Detta är mina erfarenheter från skolan på 90-talet. Men som sagt, mycket har ju hänt sen dess...