2016-08-23, 13:14
Medlem
Lisalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellony
Bra skrivet ut ett intressant, själv-kritiskt perspektiv.

Mycket låter som min egen skolerfarenhet, där invandrarna (mestadels kurder) ockuperade varenda trappa där småtjejerna (13-åriga sjuor) tvingades klämma sig igenom under ständigt sexuella kommentarer och nyp i rumpan.

Väl i klassrummet, i samhällskunskapen så var det ständiga teman av anti-rasistisk form och man lärde sig under åren när man är som mest lättinfluerad, att fientlighet gentemot utomstående kunde jämföras med självaste Hitler.

Har planer på att ta med kamera och penna till högstadieskolan där min mor jobbar för att se nutida läget. Det vore intressant att höra från småtjejerna själva.

Bellony, Chic, Leliana:
Ryser av att läsa era beskrivningar. I mångt och mycket låter det som vi alla har haft ungefär likadana upplevelser. Tack för att ni delar med er!
Citera
2016-08-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisalit
Svenska killar var självklart lika kåta men inte en enda gång klev de över gränsen. De kunde anses påträngande men det var aldrig nedsättande eller fysiskt. Jag har rest mig ur en soffa otaliga gånger på hemmafester för att undkomma en sliskig svensk men det fanns aldrig en gruppmentalitet eller ett ”systematiskt” ofredande. Det var taffliga försök till ragg av omogna tonårskillar; ungefär det som politiker, media och myndigheter vill reducera invandrares regelrätta övergrepp till. Pojkstreck.

Det här är det viktiga. Svenska killar måste få fortsätta göra taffliga försök till "sexuella ofredanden". I en värld där könen ska anses jämställda är det något tjejer får lära sig hantera. Fortfarande är det killar som förväntas ta första steget för att få någonting att hända och man kan inte kräva att alla ska vara självsäkra casanovor. En del måste få vara lite taffliga utan att anses vara sexuallförbrytare som ska låsas in i tio år. Det problematiska är det systematiska och råa.

När kulturmarxisterna försöker flytta fokus till alla män får vi det värsta tänkbara utfallet. Svenska killar tar åt sig, blir ännu mer taffliga, slutar kanske försöka helt och hållet p.g.a rädsla. Samtidigt skiter invandrarna själva fullständigt i dessa kampanjer, om de överhuvudtaget ens förstår svenska och har möjligheten att läsa det som skrivs. Resultatet blir att svenska killar lämnar det offentliga rummet och invandrarna tar över helt och hållet. När invandrarna tar över det offentliga blir det deras regler som gäller. Då hjälper inga taffliga feministiska twitter-kampanjer från Södermalm. Då gäller det att acceptera systematiskt sexuellt förtryck eller dra på sig niqaben och stanna hemma.

Svenska killar måste stå upp mot den ständigt pågående feministiska mentala misshandeln och sluta ta åt sig när det handlar om någonting som till 100% borde riktas mot nyanlända. Ingen tjänar i längden på att svenska män blir ännu mer taffliga och ängsliga. Vi skulle i framtiden må bra av att slippa se fler flashbacktrådar där svenska pojkar undrar om det kan anses vara en våldtäkt att titta lite för länge på någon av det motsatta könet.

Svenska män måste stå upp mot feministiska förtryck, allt i samhället kan inte anses vara våldtäkter eller sexuellt ofredande, samtidigt som invandrarna kunde ta åt sig lite.
Citera
2016-08-23, 13:22
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithrandil
Det är intressant att läsa om en självutnämnd horas moraliserande över specifika individers beteenden. Det förändrar inte det faktum att de omnämnda individernas beteende är felaktigt, men enligt mig har du inte så stor moralisk bas att stå på från början.

Du gör fel att klassa det som invandrares beteenden. Majoriteten av alla invandrare är skötsamma och de rötägg du tar upp är inte på något sätt representativa för de många människor, från många länder och kulturer som du väljer att sätta epitetet "invandrare" på.

När du pratar om att lära sig att försvara invandrare och kvinnor för den delen (du pratade en del om feminism) så gör man det i syfte att förbättra ställningen för grupperna som helhet. Självklart kommer det alltid finnas rötägg som oförtjänt får ta del av denna förbättring, men i det fallet får man istället se det som ett extremfall och hantera det utifrån varje enskild situation. Vi kan ju jämföra med socialbidrag - visst finns det de som missbrukar det men majoriteten gör inte det, och då måste man se varje missbrukare som ett extremfall och agera utefter det och inte klassificera alla socialbidragstagare baserat på handlingar som ett fåtal idioter begår.
I detta fallet finns det en kulturell skillnad där kvinnosynen är minst hundra år efter svenska mått. Du kan ju vända på steken och fråga dig hur du tycker att rasister beter sig. Rasister är säkert trevliga men så finns det ju några rötägg och de är inte representativa för de flesta rasister. Jag tror inte du skulle hålla med om detta (och inte jag heller), men analogt finns det en rutten ideologi och kultur i grunden, även om det såklart finns gott om individer som sköter sig.
Citera
2016-08-23, 13:46
Medlem
Mina erfarenheter av invandrare i skolan är 1-3 funkade bra, men man fick höra att svenskar var korkade eftersom de betalade skatt och man märkte att zigenarflickan i klassen inte fick klippa håret och ägde endast 2 små billiga leksaker.
4:an, alla svenska tjejer blev kallade horor dagligen av zigenarpojkarna, de var även extremt bortskämda med crossar och resor. Kanske inte låter så allvarligt, men extremt psykiskt terroriserande.
Övre mellanstadiet och högstadiet fanns det knappt invandrare i klassen, de som fanns var kristna och överklassbarn, mycket trevliga.
Gymnasiet, väldigt segregerat, men eftersom jag var van vid invandrare så umgicks jag med dem, de hade stor respekt för mig och skulle inte våga säga något nedsättande. De körde rasistkortet så fort personal och de var oeniga, var stora gäng, de hade bilar och andra svenska studenter var lite rädda för dem, men de var snälla inga gangsters.
Värst där var en blandras(svart) med mycket dålig kvinnosyn(som inte umgicks med invandrarna eller svenskar vad jag vet) Där var det en del tjejer är horor.
Slutsats, vissa funkar, tyvärr inte zigenarna som haft lång tid att anpassa sig, och det beror inte på att de är fattiga. De anser svenskar är horor, fast de aldrig ens haft en kille, de själva gifts bort i tidig ålder och är mer "orena"

Personalen där zigenarna kallade oss horor, särbehandlade invandrarna fördelaktigt hela tiden, de bestämde hela lektionerna. Kändes som skolan var för invandrarna och svenskarna inte välkomna. Lärarna verkade tycka att det var deras kultur att kalla oss horor.
Senast redigerad av mahuang 2016-08-23 kl. 13:57.
Citera
2016-08-23, 14:08
Medlem
bollen_1s avatar
Du och dina vänner var alltså vänsteraktiva och därmed invandringsförespråkare? Samtidigt som blattar dagligen smädade er med tillmälen som svennehora??

Jag har själv varit 16-25 en gång i tiden och så dum var jag aldrig.

Det är det här folket det är fel på, inte invandrarna per se. Vad du säger är patetiskt, skamlöst och förrädiskt.
Citera
2016-08-23, 14:20
Medlem
när jag gick i skolan i främst mellanstadiet blev jag systematiskt mobbad av det ÄNDA gänget invandrare vi hade på vår skola. i denna höginkomsttagar kommun var inte invandrare det vanliga men lärare tog dom alltid om ryggen och de hade en grupp mentalitet som var väldigt kvinnofientlig.

Dagligen gick de på tjejer med antingen hån för att de var tjejer, eller fattiga eller rent sexuella påhopp. Jag som är ganska tufft uppvuxen sa ifrån och jag fick faan för det. det urartade i fysiskt våld. och psykisk misshandel. Allt detta och inte en lärarjävel gjorde något. mina föräldrar var guld och senare i livet har min hämnd kommit. men kan säga det att jäklar vad den systematiska mobbningen av dom i grupp förstörde mig och många andra. jag hade turen att bli starkare med ah. nu blev i lägger långt haha!
Citera
2016-08-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bollen_1
Du och dina vänner var alltså vänsteraktiva och därmed invandringsförespråkare? Samtidigt som blattar dagligen smädade er med tillmälen som svennehora??

Jag har själv varit 16-25 en gång i tiden och så dum var jag aldrig.

Det är det här folket det är fel på, inte invandrarna per se. Vad du säger är patetiskt, skamlöst och förrädiskt.

De är hjärntvättade. De ser mellan fingrarna och ursäkta vad de än gör, för "det är synd om invandrarna"
Invandrare har frikort hela tiden.
Tänk på Dan Eliason, stackars invandrare som mördade, så synd om honom.

Folk är extremt hjärntvättade. De är livrädda för att se sanningen, så de intalar sig själva att invandring är bra. Om deras barn blir mördade eller våldtagna, måste man ändå hjälpa alla andra invandrare hit.
De är så hjärntvättade att de tolererar vad som helst, så länge det är någon med utländsk bakgrund.
För den personen kanske har utsatts för rasism.
Citera
2016-08-23, 14:41
Medlem
70Ds avatar
Otroligt intressant att höra andra tjejers upplevelse av detta.

Jag är sen 80-talist och uppväxt i en förort till Stockholm. I låg- och mellanstadiet var det inte så mycket elever av utländsk härkomst, kanske 10% och de kom främst från Sydamerika vill jag minnas. Det funkade fint i vår skola och ingen större segregation uppstod, även om de flesta tenderade umgås med de som hade samma ursprung. Jag och mina klasskamrater gjorde nog ingen större skillnad på invandrare och svenskar under den tiden. Sedan kom högstadiet.

I högstadiet var läget annorlunda. Jag skulle uppskatta att min skola hade omkring 30-40% elever av utländsk härkomst, många från den lägre klassen med föräldrar som levde på soc. Det var också en skola som hade många svenska elever från finare villaområden. Klasskillnaderna var tydliga och det blev kaos. Särskilt utsatta för blattegängen blev de svenska killarna som inte hade det så bra ekonomiskt ställt eller var duktiga i någon sport. De betraktades som svagare och blev lätt outsiders då de varken passade in bland de småkriminella blattegängen, sporteliten eller rikemansbarnen med märkeskläder.

Alla tjejer var också mer eller mindre utsatta för blattegängen. Det var mycket elaka kommentarer och sexuella trakasserier för de som stack ut på något sätt. Jag betraktades som en av dem lite snyggare och populärare bland tjejerna och fick ofta utstå sexuella trakasserier och det gick mycket rykten om mig som var helt tagna ur det blå. De svenska killarna kunde såklart också vara grisar, men det var på hemmafester och fyllan, aldrig i skolan där man var tvungen att vara.

Jag såg otroligt mycket misär under min högstadietid, relaterat till invandring och klasskillnader. Det har tyvärr präglat min syn på människor från andra kulturer, även om jag verkligen försöker vara så fördomsfri jag bara kan idag. Har man växt upp med kroppskommentarer, visslingar och nyp i rumpan så fort man passerat ett invandrargäng på skolgården sitter det tyvärr kvar i en resten av livet. Det är ren psykologi (den evolutionära överlevnadsprincipen). Skulle säga att 9 gånger av 10 som jag blivit rädd för eller utsatt av en man har han varit av utländsk härkomst, även i vuxen ålder. Jag behandlar inte invandrare annorlunda, men mitt undermedvetna kan ändå inte låta bli att skruva upp pulsen när jag passerar ett invandrargäng på stan.

Jag betraktar mig inte som rasist. Jag har många vänner som är av utländsk härkomst. Jag är absolut inte emot invandring överlag, men jag tycker integrationen är otroligt problematisk och oansvarig. Politiken tar ingen hänsyn till de faktiska effekterna och hur folk mår när det uppstår kulturkrockar. Det borde granskas mer - särskilt i skolan! Barn har inget val. Det är barnen som tvingas anpassa sig mest.
Citera
2016-08-23, 15:13
Bannlyst
Om ni vill veta varför araber är så våldtäktsbenägna så läs denna tråden
(FB) Inavel har förstört den arabiska rasen och kommer rasera Europa
Citera
2016-08-23, 15:41
Medlem
Som tidigare påpekats var det skillnad på invandrare och invandrare. I mina skolor gick det relativt många invandrare, men en del av dem var skötsamma, ganska integrerade och ofta mycket duktiga i skolan. De var iranier, kurder, sydamerikaner... Jag minns en kille från Chile som var ett riktigt geni, han jobbar visst som något slags mattesnille idag.

Somliga av dessa umgicks med svenskar, andra höll sig lite mer på sin kant, MEN jag har svårt att föreställa mig någon av dem tafsa eller kalla någon för svennehora Det finns liksom inte på kartan.

Däremot så hade även vi de vanliga blattegängen. Och ja, de kunde både tafsa och komma med sexistiska kommentarer. Man undvek dem. Ingen med förnuftet i behåll skulle frivilligt umgås med dem, t ex på fritiden. Men i skolan gick det ju inte att undvika dem helt.

Vi hade dock även svenska killar som betedde sig illa, MEN då handlade det om enstaka fall. Det fanns ingen systematisk gruppmentalitet, inte på det sättet.

Vi fick dock aldrig höra att det var "okej" för invandrare (eller kilar öht) att bete sig på det sättet. Att det var "synd" om invandrare ja, och att man inte skulle dra alla över en kam, men inte att vi var tvugna att finna oss i ofredanden eller övergrepp.

Detta är mina erfarenheter från skolan på 90-talet. Men som sagt, mycket har ju hänt sen dess...
Senast redigerad av Torvi 2016-08-23 kl. 16:01.
Citera
2016-08-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70D
Otroligt intressant att höra andra tjejers upplevelse av detta.

Jag är sen 80-talist och uppväxt i en förort till Stockholm. I låg- och mellanstadiet var det inte så mycket elever av utländsk härkomst, kanske 10% och de kom främst från Sydamerika vill jag minnas. Det funkade fint i vår skola och ingen större segregation uppstod, även om de flesta tenderade umgås med de som hade samma ursprung. Jag och mina klasskamrater gjorde nog ingen större skillnad på invandrare och svenskar under den tiden. Sedan kom högstadiet.

I högstadiet var läget annorlunda. Jag skulle uppskatta att min skola hade omkring 30-40% elever av utländsk härkomst, många från den lägre klassen med föräldrar som levde på soc. Det var också en skola som hade många svenska elever från finare villaområden. Klasskillnaderna var tydliga och det blev kaos. Särskilt utsatta för blattegängen blev de svenska killarna som inte hade det så bra ekonomiskt ställt eller var duktiga i någon sport. De betraktades som svagare och blev lätt outsiders då de varken passade in bland de småkriminella blattegängen, sporteliten eller rikemansbarnen med märkeskläder.

Alla tjejer var också mer eller mindre utsatta för blattegängen. Det var mycket elaka kommentarer och sexuella trakasserier för de som stack ut på något sätt. Jag betraktades som en av dem lite snyggare och populärare bland tjejerna och fick ofta utstå sexuella trakasserier och det gick mycket rykten om mig som var helt tagna ur det blå. De svenska killarna kunde såklart också vara grisar, men det var på hemmafester och fyllan, aldrig i skolan där man var tvungen att vara.

Jag såg otroligt mycket misär under min högstadietid, relaterat till invandring och klasskillnader. Det har tyvärr präglat min syn på människor från andra kulturer, även om jag verkligen försöker vara så fördomsfri jag bara kan idag. Har man växt upp med kroppskommentarer, visslingar och nyp i rumpan så fort man passerat ett invandrargäng på skolgården sitter det tyvärr kvar i en resten av livet. Det är ren psykologi (den evolutionära överlevnadsprincipen). Skulle säga att 9 gånger av 10 som jag blivit rädd för eller utsatt av en man har han varit av utländsk härkomst, även i vuxen ålder. Jag behandlar inte invandrare annorlunda, men mitt undermedvetna kan ändå inte låta bli att skruva upp pulsen när jag passerar ett invandrargäng på stan.

Jag betraktar mig inte som rasist. Jag har många vänner som är av utländsk härkomst. Jag är absolut inte emot invandring överlag, men jag tycker integrationen är otroligt problematisk och oansvarig. Politiken tar ingen hänsyn till de faktiska effekterna och hur folk mår när det uppstår kulturkrockar. Det borde granskas mer - särskilt i skolan! Barn har inget val. Det är barnen som tvingas anpassa sig mest.

8 gånger av 10 som någon har gått över gränsen i vuxen ålder, har det för mig också varit en invandrare. Men jag har inga problem att göra skillnad på skötsamma och icke skötsamma, jag har träffat båda sorterna. Det är inte rasism att säga hur det är. Att vissa skriker rasism för allt och inget, gör det inte mer sant. Det är bara att försöka ignorera. Vi har de erfarenheter vi har.

Jag har också alltid haft vänner mer rötter i olika delar av världen. De spyr galla på den slappa svenska invandrings- och integrationspolitiken. Självklart är de inte emot invandring (av naturliga skäl) eller andra kulturer, men de menar att kommer man hit ska man sköta sig. Indirekt slår de växande problem vi har idag mot alla invandrare. Mer än mot svenskar, även om hela samhället drabbas.
Citera
2016-08-23, 17:39
Medlem
Lisalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torvi
Som tidigare påpekats var det skillnad på invandrare och invandrare. I mina skolor gick det relativt många invandrare, men en del av dem var skötsamma, ganska integrerade och ofta mycket duktiga i skolan. De var iranier, kurder, sydamerikaner... Jag minns en kille från Chile som var ett riktigt geni, han jobbar visst som något slags mattesnille idag.

Somliga av dessa umgicks med svenskar, andra höll sig lite mer på sin kant, MEN jag har svårt att föreställa mig någon av dem tafsa eller kalla någon för svennehora Det finns liksom inte på kartan.

Däremot så hade även vi de vanliga blattegängen. Och ja, de kunde både tafsa och komma med sexistiska kommentarer. Man undvek dem. Ingen med förnuftet i behåll skulle frivilligt umgås med dem, t ex på fritiden. Men i skolan gick det ju inte att undvika dem helt.

Vi hade dock även svenska killar som betedde sig illa, MEN då handlade det om enstaka fall. Det fanns ingen systematisk gruppmentalitet, inte på det sättet.

Vi fick dock aldrig höra att det var "okej" för invandrare (eller kilar öht) att bete sig på det sättet. Att det var "synd" om invandrare ja, och att man inte skulle dra alla över en kam, men inte att vi var tvugna att finna oss i ofredanden eller övergrepp.

Detta är mina erfarenheter från skolan på 90-talet. Men som sagt, mycket har ju hänt sen dess...

Tack för att du delade med dig!

Vi hade i princip bara någon form av araber (kan inte beskriva bättre då jag inte visste exakt vilka länder de kom ifrån) och kurderna var värst. Den enda anledningen till att jag vet att de var kurder är för att de jämt sa/skrek det.

Det var ju ingen som rakt ut sa att vi skulle acceptera ofredanden men det pratades aldrig om att det hände. Värdegrunder och rasism och hur det var synd om dem var ett stående inslag; inte en enda gång tog man upp det de utsatte oss för. Trots att de hörde och såg det dagligen.

Det här du skriver: "Men i skolan gick det ju inte att undvika dem helt."
Det är just det. Barn och ungdomar kan inte undslippa det i skolan.
Vi kan undvika festivaler hur mycket vi vill men skolan måste vi gå till.

Det minne som förvånar mig mest är att jag tror inte en enda berättade för sina föräldrar. För det blev ingen uppståndelse där arga föräldrar krävde förändring. Det hade ju varit åtminstone någon modig farsa som hade vågat ta tag i saken trots att han hade fått rasiststämpel deluxe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in