• 2
  • 3
2006-05-28, 09:07
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Som någon nämnde så är det väl en säkerhetsfråga, stort syns bättre, smått syns sämre.

Volvo har ju alltid gått i bräschen (eller hur fan det stavas) för säkerhet, detta märks bl.a på baklyktorna om man jämför modellerna PV 444 & PV 544
då den senare modellen helt enkelt fick större doningar. Allmänheten tyckte dock då det begav sig att den nya modellen i sanning var onödigt stor.

PV 444

PV 544
Citera
2006-05-28, 18:05
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Som någon nämnde så är det väl en säkerhetsfråga, stort syns bättre, smått syns sämre.

Volvo har ju alltid gått i bräschen (eller hur fan det stavas) för säkerhet, detta märks bl.a på baklyktorna om man jämför modellerna PV 444 & PV 544
då den senare modellen helt enkelt fick större doningar. Allmänheten tyckte dock då det begav sig att den nya modellen i sanning var onödigt stor.

Vad jag menar med den här tråden är att säkerhetstänkandet har tagit absurda proportioner. Vi tror att vi inte ser bilarna på dagen utan enorma lyktor, men sanningen är att vi ser bilarna tillräckligt även utan dem om vi intalar oss att en bil inte måste ha dessa lyktor. Halvljus på dagen har gjort oss mindre uppmärksamma på trafiken och mer uppmärksamma på ljuset som är en psykologisk snuttefilt för de som inte orkar iakta objekt i rörelse. Vi har väl inte fått sämre syn genom åren?

Om vi nu måste ha halvljus på dagen, så är det snarare mindre och svagare lyktor som är framtidens melodi, en dagsljuslykta som markerar bil i rörelse för de som inte förstår det. Många biltillverkare har monterat sådana genom åren bla. Volvo 240/740 Saab 99/900 Mazda 323/626. Dagens bilar behöver en multifunktions-strålkastare med 3 olika sorts ljus: 1 dagslykta med ca 15-21W varselljus, 1 halvljuslykta med 55W och en helljuslykta. Detta innebär minskat energislöseri, förnuftigare ljusanvändning mindre risk för bländning.
Citera
2006-05-29, 16:29
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Ja 2CV är ju lite häftiga då kan jag medge, men dom är säkert skittråkiga att köra

2CV är faktiskt askul! Varje gång man tar med en ny passagerare och svänger, så blir vederbörande livrädd att man ska välta. Men det är bara som det känns.

Har faktiskt lyckats få kontrollerad fyrhjulssladd på torr asfalt med en 2CV.

Att köra 70 mil på en dag rekommenderas dock inte. Sätena är allt annat än ergnomiska. Marschfarten på 100 km/h (med 27-hästarsmotorn) går dock an, vilket är mer än man kan säga om bensintankens rymd på 20 liter.
Citera
2006-05-29, 17:09
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Om vi nu måste ha halvljus på dagen, så är det snarare mindre och svagare lyktor som är framtidens melodi, en dagsljuslykta som markerar bil i rörelse för de som inte förstår det. Många biltillverkare har monterat sådana genom åren bla. Volvo 240/740 Saab 99/900 Mazda 323/626. Dagens bilar behöver en multifunktions-strålkastare med 3 olika sorts ljus: 1 dagslykta med ca 15-21W varselljus, 1 halvljuslykta med 55W och en helljuslykta. Detta innebär minskat energislöseri, förnuftigare ljusanvändning mindre risk för bländning.

Idag får man i stället stå ut med att folk blinkar irriterat åt en när man kör med varselljus dagtid...

Appropå stora strålkastare och dagens bilar, får man påminna om gamla hederliga Mercedes Benz W114/W115 från 1968-76? Sämre ljus får man iofs leta efter trots gigantiska strålkastare...
Citera
2006-05-29, 20:16
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt Tuttle
Idag får man i stället stå ut med att folk blinkar irriterat åt en när man kör med varselljus dagtid...

kör mest med enbart parkljus dagtid, bara en gång har jag fått helljusblink för det och då vet jag inte om det gällde just ljusen. Om det är halvdunkelt ute kör jag med 11V dimljus. kan inte minnas att nån blinkat åt det.

Citat:
Appropå stora strålkastare och dagens bilar, får man påminna om gamla hederliga Mercedes Benz W114/W115 från 1968-76? Sämre ljus får man iofs leta efter trots gigantiska strålkastare...

Idag har ljusstyrkan på bilarnas halvljus ökat. Det blir alltmer irriterande att möta en ny SAAB 9-5 eller Volvo V70. Halvljusen lyser på tok för starkt och bländar nästan. Nyare VW Passat lyser med svagare ljus, det gäller även dom nya Nissan Micra. Konstigt att vägverket inte uppmärksammat problemet med det allt starkare ljuset, som bländar allt fler. Jag blir bara lycklig om jag möter en gammal hederlig W114 med "dåligt" dvs behagligt ljus. Dagtid ska bilarnas ljus lysa svagt eller inte alls just för att inte irritera bilförarnas ögon. Våra ögon är känsliga instrument som inte ska utsättas för ljus i onödan.
Citera
2006-05-29, 20:41
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
kör mest med enbart parkljus dagtid, bara en gång har jag fått helljusblink för det och då vet jag inte om det gällde just ljusen.

Jag har fått 6-7 helljusblink de senaste 2 månaderna då jag kört en Nissan Navara med enbart p-ljus tända. Folk är idioter, det är bara att inse. De får fulfingret tillbaka om jag ens orkar bry mig.
Citera
2006-05-30, 08:58
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Citat:
kör mest med enbart parkljus dagtid, bara en gång har jag fått helljusblink för det och då vet jag inte om det gällde just ljusen. Om det är halvdunkelt ute kör jag med 11V dimljus. kan inte minnas att nån blinkat åt det.

Idag har ljusstyrkan på bilarnas halvljus ökat. Det blir alltmer irriterande att möta en ny SAAB 9-5 eller Volvo V70. Halvljusen lyser på tok för starkt och bländar nästan. Nyare VW Passat lyser med svagare ljus, det gäller även dom nya Nissan Micra. Konstigt att vägverket inte uppmärksammat problemet med det allt starkare ljuset, som bländar allt fler. Jag blir bara lycklig om jag möter en gammal hederlig W114 med "dåligt" dvs behagligt ljus. Dagtid ska bilarnas ljus lysa svagt eller inte alls just för att inte irritera bilförarnas ögon. Våra ögon är känsliga instrument som inte ska utsättas för ljus i onödan.

På min Ford Sierra har jag en bra funktion. Vet inte om det är sånt som kallas "spänningsreducerat halvljus"? När motorn är igång och ljusspaken är i läge 0 så lyser halvljuset, just lite starkare än parkeringsljus. Lyser lite dåligt på natten dock. Om du för den i läge 2 så lyser det starkare och blir tillräckligt för att köra i mörker. Bra finess. Funktionen blir ju dock ungefär densamma som hos ett varselljus...
Citera
2006-05-30, 10:31
Medlem
buikos avatar
Citat:
På min Ford Sierra har jag en bra funktion. Vet inte om det är sånt som kallas "spänningsreducerat halvljus"? När motorn är igång och ljusspaken är i läge 0 så lyser halvljuset, just lite starkare än parkeringsljus. Lyser lite dåligt på natten dock. Om du för den i läge 2 så lyser det starkare och blir tillräckligt för att köra i mörker. Bra finess. Funktionen blir ju dock ungefär densamma som hos ett varselljus...

Har själv haft Sierra och Mondeo. Halvljuset i "0" läge är reducerat med endast 1V, vilket är den lägsta tillåtna spänning. Långt ifrån alla bilar har denna funktion. Speciellt SAAB 9-5 som är en av de vanligaste bilarna i Sverige saknar uppenbart red. halvljus, dagligen blir jag bländad av dessa bilar. Att köra med fullt halvljus dagtid borde vara förbjudet. Vi är på väg mot fel håll, bilarnas större och större lyktor leder bara till mer bländning och irritation i trafiken. Den sk. säkerheten med stora starkt ständigt lysande strålkastare har slagit bakut och sparkat sig själv i ändan.
Citera
2006-05-30, 10:39
Medlem
buikos avatar
--------xxxxx---------
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto