2016-08-22, 11:23
Medlem
Har lite funderingar om lån. Jag har idag en avbetalad bostadsrätt och ganska mycket pengar på banken. Behöver dock ta ett litet lån för att köpa en dyrare lägenhet, är dock sjukskriven idags läget men har en fast heltid annars. Får man ta bolån under tiden man är sjukskriven? Trots att man kan visa upp mycket god ekonomi på pappret ändå.
Citera
2016-08-22, 11:45
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Hur länge är du sjukskriven? Idag är villkoren för att ta lån överlag fördelaktiga, se bara till att inte ta ett lån som äter upp din inkomst. Kontakta banken du tog det förra lånet hos och fråga om de är villiga att ställa upp på ett nytt lån, du skötte uppenbarligen ditt förra utan problem(?)
Citera
2016-08-22, 11:48
Medlem
Är du sjukskriven blir det svårt att ta lån, även privatlån/Snabblån.

Med det sagt så skadar det ju inte att kolla runt lite.

Tror lendo kan kolla fler långivare med endast 1 kreditupplysning så du slipper få 10 kreditupplysningar på det vilket förstör din kreditvärdighet
Citera
2016-08-22, 12:03
Medlem
RabiatModerats avatar
Jag tror inte att banken bryr sig om ifall du är sjukskriven när du har en fast anställning. Ingen har frågat mig det efter fem bostadsköp. Jag kan inte minnas att det heller var någon fråga som jag fick fylla i.

Varför ska du upplysa dem om det såvida det inte påverkat föregående års taxering så inkomsten misstämmer stort mot den uppgivna inkomsten? Det är som med föräldrapenning, de räknar med att inkomsten snart är uppe på den normala igen.

Det är skillnad om du är långvarigt sjuk och riskerar att få typ förtidspension och förlora jobbet.
Senast redigerad av RabiatModerat 2016-08-22 kl. 12:09.
Citera
2016-08-22, 12:38
Medlem
Kolla med en låneförmedlare. Har använt både Lendo och Advisa, båda var okej men föredrar den sistnämnda då jag upplevde deras rådgivare som mer kunniga. Bara att slå en signal till kundservice om du första bara vill veta om det går att få lån eller inte..
Citera
2016-08-22, 13:01
Medlem
iggesundarns avatar
varför tala om att man är sjukskriven ? De frågar efter fast inkomst,,, de frågar inte om man är sjukskriven...
Citera
2016-08-22, 13:42
Medlem
Jag var inte sjukskriven men ungefär samma situation som du. Bodde i en avbetald lägenhet värd kanske 400.000 kr.

Jag fick lånelöfte på 800.000 lätt (gick på CSN för tillfället) och fick belåna den nya lägenheten till 100% mot en muntlig överenskommelse om att jag skulle ta pengarna från försäljningen av den gamla lägenheten och lösa en stor del av lånet på den nya.

Var så skönt och smidigt och kunna shoppa lägenhet i lugn och ro utan att behöva oroa sig för att det skulle passa tidsmässigt med försäljning och så av min gamla.
Citera
2016-08-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Jag tror inte att banken bryr sig om ifall du är sjukskriven när du har en fast anställning. Ingen har frågat mig det efter fem bostadsköp. Jag kan inte minnas att det heller var någon fråga som jag fick fylla i.

Varför ska du upplysa dem om det såvida det inte påverkat föregående års taxering så inkomsten misstämmer stort mot den uppgivna inkomsten? Det är som med föräldrapenning, de räknar med att inkomsten snart är uppe på den normala igen.

Det är skillnad om du är långvarigt sjuk och riskerar att få typ förtidspension och förlora jobbet.

Jag är tyvärr långvarigt sjuk, men riskerar inte förtidspension. Planen är att snart återgå i jobb igen. Vad gäller då tror du?
Citera
2016-08-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubinHood
Kolla med en låneförmedlare. Har använt både Lendo och Advisa, båda var okej men föredrar den sistnämnda då jag upplevde deras rådgivare som mer kunniga. Bara att slå en signal till kundservice om du första bara vill veta om det går att få lån eller inte..

Tänkte isåfall bara låna ifrån Swedbank. De andra bankerna är ju bedragare
Citera
2016-08-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag var inte sjukskriven men ungefär samma situation som du. Bodde i en avbetald lägenhet värd kanske 400.000 kr.

Jag fick lånelöfte på 800.000 lätt (gick på CSN för tillfället) och fick belåna den nya lägenheten till 100% mot en muntlig överenskommelse om att jag skulle ta pengarna från försäljningen av den gamla
lägenheten och lösa en stor del av lånet på den nya.

Var så skönt och smidigt och kunna shoppa lägenhet i lugn och ro utan att behöva oroa sig för att det skulle passa tidsmässigt med försäljning och så av min gamla.

Ja förstår de! Tack för svar. Ja tänkte mig planera in en försäljning samt lägenhets byte i samband med att ja återgår i jobb igen var tanken. Men trots att ja är hyfsat tät så tror ja dem inte beviljar lån under tiden man är sjukskriven? Kommer ju snart återgå i jobb igen.
Citera
2016-08-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
varför tala om att man är sjukskriven ? De frågar efter fast inkomst,,, de frågar inte om man är sjukskriven...

Allting bygger på ärlighet i både yrkesliv och privatliv. Sanningen kommer ikapp dig och då kan du få sota rejält för det. Tänk på det
Citera
2016-08-22, 14:30
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Jag är tyvärr långvarigt sjuk, men riskerar inte förtidspension. Planen är att snart återgå i jobb igen. Vad gäller då tror du?

Du är inte skyldig att upplysa dem om det såvida de inte frågar. Jag tror inte att det ska spela någon roll även om de får reda på det då du tycks ha goda marginaler, men onödigt att ta upp det på eget bevåg. Även med sjukpenning har du väl tillräcklig betalningsförmåga.

Om du haft lägre inkomster pga sjukskrivning 2015 så kommer det ändå upp så då är det säkert bäst att direkt säga som det är och att planen är snar återgång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in