2016-08-22, 10:22
Medlem
Har på senare tid märkt av ganska stora hastighetsproblem med både trådad och trådlös förbindelse.

Har fiber 100/10 och får på morgonen/dagen ut ca 130/13 (både trådat och trådlöst, både 2,4 och 5ghz)

På kvällen (när andra i lägenhetshuset, 24 lgh, använder sitt nätverk) går det enormt långsamt trådlöst och halvsegt trådat. (60mbit trådat, 3mbit trådlöst)
Runt om i lägenhetshuset har jag 20st 2,4ghz och 3st 5ghz att dela vågor med.

Mitt problem är att även 5ghz går såpass långsamt och den är ljusår ifrån närmsta grannes kanaler. (jag ligger på 36 och närmsta grannen på 108)

Vad kan det vara som gör att det går så sjukt långsamt?
Citera
2016-08-22, 10:28
Medlem
Det låter som att internetleverantören har för lite kapacitet där du bor.
Citera
2016-08-22, 10:31
Medlem
Låter både som ett leverantörsproblem men också ett trådlöst problem. Kommer du åt din router med inloggning och sådär? Har du gjort en kanalscan på 2.4 ghz bandet med?
Citera
2016-08-22, 10:42
Medlem
Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det låter som att internetleverantören har för lite kapacitet där du bor.

Jag har kontaktat ISP då jag får för lite i väggen (60mbit) men hade jag fått ut detta trådlöst så hade jag vart någorlunda nöjd men att det droppar så drastiskt gör mig lite undrande...

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Låter både som ett leverantörsproblem men också ett trådlöst problem. Kommer du åt din router med inloggning och sådär? Har du gjort en kanalscan på 2.4 ghz bandet med?

Jag kommer åt routern och nätverk fungerar men det går som sagt väldigt segt.
Yes, 2,4ghz har jag lagt mig på minst använda (om än såklart använd) kanal, 1.
Jag kan förstå att 2,4 kan ha problem då det används så mycket av grannarna men att 5ghz bryter ihop så drastiskt är för mig en gåta...?
Citera
2016-08-22, 20:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swanen92
Tack för svar.

Jag har kontaktat ISP då jag får för lite i väggen (60mbit) men hade jag fått ut detta trådlöst så hade jag vart någorlunda nöjd men att det droppar så drastiskt gör mig lite undrande...

Jag kommer åt routern och nätverk fungerar men det går som sagt väldigt segt.
Yes, 2,4ghz har jag lagt mig på minst använda (om än såklart använd) kanal, 1.
Jag kan förstå att 2,4 kan ha problem då det används så mycket av grannarna men att 5ghz bryter ihop så drastiskt är för mig en gåta...?

Ja, 5 GHz har ju inte överlappande frekvenser och tränger inte igenom väggar lika lätt som 2,4GHz. Du borde ju få samma resultat som med tråd speciellt som tråd ger så låg hastighet. Har dessvärre ingen idé så kan bara hålla med.
Citera
2016-08-23, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, 5 GHz har ju inte överlappande frekvenser och tränger inte igenom väggar lika lätt som 2,4GHz. Du borde ju få samma resultat som med tråd speciellt som tråd ger så låg hastighet. Har dessvärre ingen idé så kan bara hålla med.

Samma tanke som jag har då...
Ja ja, får väl avvakta svar från ISP..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in