Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Hur mycket egenskaper måste vi upptäcka hos ett föremål för att kunna säga att den är just det föremålet? Hur många egenskaper har ett föremål? Jag vill påstå att man kan tilldela ett föremål oändligt många egenskaper, det är bara att definiera nya sådana.
Säg att jag vill programmera en dator att läsa av omvärlden med en kamera och identifiera föremål åt mig. För att datorn ska kunna förstå och kategorisera föremålen måste jag programmera in förutsättningar för hur föremål ska kategoriseras. Om jag filmar eller tar kort på en stol - hur ska datorn veta att det är just en stol och inte en död människa? Vad är distinktionen mellan dem? Kan man lära en dator att göra rimliga bedömningar utan att själv ha gjort bedömningen innan som programmerare? Hur ska en dator kunna "läsa av världen" när det finns oändligt många egenskaper hos alla föremål? Kameran är självklart inte perfekt och kan inte hämta in precis all information om det den är riktad mot utan svarar endast på vissa våglängdsintevall. Trots det finns det oändligt många egenskaper eftersom det bara är en definitionsfråga. Ramarna måste sättas av programmeraren. Frågan är - hur?
Datorer kan ju bli programmerade till att identifiera egenskaper som "fart/rörelse", och därefter låsa på det.
Även egenskaper som färg, som temperatur osv.
Det finns ju även både röstigenkänning och ansiktsigenkänning, och det är ju också egenskaper som datorn kan identifiera.
Jag vet inte hur mycket, hur många egenskaper som "något" måste kunna identifiera för att kunna handla.
Dvs hur många egenskaper en dator måste kunna identifiera för att kunna göra något.
Som andra i tråden skrivit så förändras ju världen med minsta rörelse egentligen. Så fort perspektivet förskjuts så blir det fler, och/elelr andra intryck man får behandla.
Man måste filtrera alltså, veta vad som är väsentligt och inte.
Insekter tex har ju mycket små hjärnor.
Men vissa insekter, såsom bin osv, de "rör sig i rummet" i relation till de "vägmärken" de memorerat och identifierat.
Det gör de genom att hovra framför det, och på det sättet memorera dess egenskaper så gott det går.
Tex ingången till boet.
Blomsterrabatten bredvid boet.
Radhuset bakom blomsterrabatten.
Blomsorten A, som den kan suga nektar från.
Osv
Bara det som är väsentligt för den memorerar den, resten är bara bakgrund.
Och jag vet som sagt inte hur datorer, tex robotar, hade kunnat programmeras för att tex röra sig autonomt i världen, eller ens i en viss given miljö.
Men, det är väl klart, att ju mindre en miljö är, ju lättare borde det vara.
En frigående robot som tex hade fått som uppgift att klippa rosor i ett inhängnat fält med rosor, den hade ju behövt kunna särskilja mogna rosor från omogna och övermogna.
Dern hade även varit tvungen att känna till underlagets egenskaper. Som stenar tex, att undvika stenar och ta sig runt dem. Att identifiera staketet och rosplanteringens slut, de olika raderna.
Men - den hade nog inte behövt veta något om tex buskarnas blad, stammar, om ogräs, elelr något sådant. Det enda den fokuserar på är det röda i den mogna rosen.
Det hade varit väldigt handikappat egentligen.
Dvs inte som något som hade rört sig fritt i stan, som du och vi andra.
För en så pass avancerad syssla hade det ju krävts oerhört mycket.
Det enda som hade kunnat fungera där hade ju varit en dator som hade kunnat lära sig av sina upplevelser, av vad den ser, av vad den uppfattar.
Men sen, när den "vuxit upp", och blivit vuxen så att säga, då hade väl det gått att bara föra över dess kunskaper osv till alla andra robotar, så att de inte hade behövt lära sig allt på samma sega, långdragna sätt.
Dvs en sån robot hade ju kunnat lära sig genom observation.
Genom att observera hur man går och lägger ett brev på brevlådan.
Men - inte ens vi själv behöver veta allt om allt.
Vi måste tex inte veta vad en trottoar är byggd av osv för att ändå kunna gå på den, och veta att vi inte ska gå ut i trafiken.
Samma sak kan djuren klara av. Katter tex promenerar ju också på trottoarerna. Men de vet inget om de sofistikerade egenskaper vi associerar till trottoarer - de bara vet att det är det säkraste för att undvika de farliga bilarna.