2016-08-21, 22:18
Medlem
Suecotes avatar
I min erfarenhet är deras kundtjänst både dåligt utbildade och allmänt ohjälpsamma, så jag hoppas att någon här vet något om hur Transportstyrelsen fungerar.

Jag har bott utomlands länge och bytt ut mitt svenska körkort mot ett utländskt. Nu är jag tillbaka i Sverige men har tappat bort mitt körkort. Transportstyrelsen sätter sig på tvären och vägrar ge mig ett nytt och säger att jag måste kontakta det land jag tidigare bodde i. Har ingen nämnvärd lust att gå den vägen eftersom jag nu vill ha ett svenskt körtkort och inte vill lägga ut en förmögenhet på att först få ett nytt utländskt och sedan byta ut det mot ett svenskt!

Då jag inte kan få några hjälpsamma svar från myndigheten undrar jag om de verkligen kan neka att utfärda ett nytt körkort? Jag har ju en gång blivit godkänd här i Sverige, även om myndigheten då hette någonting annat, detta måste ju finnas kvar i deras databaser?
Citera
2016-08-21, 22:38
Medlem
penols avatar
Anmäl det stulet, först hos polisen. Och sen beställer du nytt körkortsunderlag på Transportstyrelsens hemsida.
Citera
2016-08-21, 22:45
Medlem
Dom misstänker väl att du har blivit av med körkortet utomlands.
Om man har tappat bort sitt körkort så kan jag inte tänka mig att det kostar så mycket att få ett nytt. Det vore intressant att få veta i vilket land som det kostar en förmögenhet att få ett nytt körkort om man tappar bort sitt gamla.
Senast redigerad av Xuno 2016-08-21 kl. 22:49.
Citera
2016-08-21, 22:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
.

Jag har bott utomlands länge och bytt ut mitt svenska körkort mot ett utländskt.

Har du alltså bott utomlands så länge att ditt svenska har slutat gälla och inte valt att förnya det då... Så är TS agerande helt korrekt. Du måste då gå via det land du varit bosatt i.
Senast redigerad av EckiEcki 2016-08-21 kl. 22:57.
Citera
2016-08-22, 01:54
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Det vore intressant att få veta i vilket land som det kostar en förmögenhet att få ett nytt körkort om man tappar bort sitt gamla.

1. Göra polisanmälan i andra landet, rekommenderat brev (hela världen är inte så högteknologisk som Sverige)
2. Beställa nytt körkort - avgift+rekommenderat brev
3. Betala för att få körkortet skickat till Sverige rekommenderat - om de ens skickar det utomlands!
4. Betala Transportstyrelsen för utbyte

För Storbritannien måste jag dessutom fortfarande vara resident, vilket jag inte är.

Citat:
Ursprungligen postat av penol
Anmäl det stulet, först hos polisen. Och sen beställer du nytt körkortsunderlag på Transportstyrelsens hemsida.

Säkert att det funkar? Hittar bara "ny grundhandling" på deras sida, är det samma sak? Har redan anmält det borttappat hos polisen (skickade med anmälan) och kryssat i "borttappat" på ansökningsblanketten, men de trilskas ändå.
Citera
2016-08-22, 08:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote

Säkert att det funkar? Hittar bara "ny grundhandling" på deras sida, är det samma sak? Har redan anmält det borttappat hos polisen (skickade med anmälan) och kryssat i "borttappat" på ansökningsblanketten, men de trilskas ändå.

Som jag tidigare skrev: var ditt senaste svenska körkort GILTIGT när du kontaktade TS?

Om "ja": då skall det räcka att beställa ett nytt enligt de tips dunder.
Om "nej": då måste du som jag skrev gå via det land i vilket du har ett giltigt körkort.
Citera
2016-08-22, 12:26
Medlem
Många idiotsvar i tråden!

Har du som du skriver bytt ut ditt körkort mot ett motsvarande utländskt så har du inget svenskt körkort längre.

För att återfå svenskt körkort måste du ansöka om att byta ut ditt nu utländska körkort till ett svenskt.
För att du ska få göra bytet måste ditt utländska vara från ett EES land.

Patetiskt att anklaga Transportstyrelsens kundtjänst för att vara dåligt utbildade bara för att du inte får det svar som du hoppades på

All info finns för övrigt på www.korkortsportalen.se
Citera
2016-08-26, 23:54
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Många idiotsvar i tråden!

Patetiskt att anklaga Transportstyrelsens kundtjänst för att vara dåligt utbildade bara för att du inte får det svar som du hoppades på

All info finns för övrigt på www.korkortsportalen.se

Det svar jag hoppades på? Ett klart och tydligt besked om hur jag ska gå tillväga? Och konsistenta svar oavsett vem jag hamnar hos? Är det inte det ni är till för? Eller tror du att du får betalt för att sitta och fingra på mobilen hela dagarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in