• 1
  • 2
2016-08-29, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistofeles
Småföretagare undviker AMEX då de tar ut högre avgifter jämfört med Visa och MasterCard.

Japp, och jag undviker butiker där jag inte kan betala med Amex. Det blir allt färre butiker där de inte accepterar Amex så det går ju åt rätt håll.
Citera
2016-08-29, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistofeles
Småföretagare undviker AMEX då de tar ut högre avgifter jämfört med Visa och MasterCard.

Förstår att vissa gör det. Men att göra det i Stockholm city är bara en nitlott för dem själva. Finns väldigt många som använder kortet just där. Nu när dem har SAS Elite så är det ännu mer folk som undviker ställen som inte tar AmEx. Jag kan erkänna att jag är en av dem. Kommer jag till ett ställe där dom inte tar AmEx, då går jag inte dit längre. Ska jag spendera pengar på kort då vill jag också tjäna poäng på det.
Citera
2016-08-29, 11:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Förstår att vissa gör det. Men att göra det i Stockholm city är bara en nitlott för dem själva. Finns väldigt många som använder kortet just där. Nu när dem har SAS Elite så är det ännu mer folk som undviker ställen som inte tar AmEx. Jag kan erkänna att jag är en av dem. Kommer jag till ett ställe där dom inte tar AmEx, då går jag inte dit längre. Ska jag spendera pengar på kort då vill jag också tjäna poäng på det.

Du inser inte att genom att tänka så driver du upp priserna i butik? Företagen kastar givetvis på kostnaden för den egentligen helt meningslösa kick-backen på slutkonsument.

Vägra dyra kort istället, förhoppningsvis rensar marknaden ut sig själv men det tar längre tid när folk betalar med företagets pengar men tar den insamlade resan själv. Något skatteverket borde jobba mer med.
Citera
2016-08-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du inser inte att genom att tänka så driver du upp priserna i butik? Företagen kastar givetvis på kostnaden för den egentligen helt meningslösa kick-backen på slutkonsument.

Vägra dyra kort istället, förhoppningsvis rensar marknaden ut sig själv men det tar längre tid när folk betalar med företagets pengar men tar den insamlade resan själv. Något skatteverket borde jobba mer med.

Märks att du inte har koll på saken. Kolla USA, folk där har 5-10 olika kort för vissa kort ger kickback på restauranger, vissa på matbutiker. Blir bara mer och mer så i Sverige.

Jag skiter i vilket, och de gör dem andra som också enbart använder AmEx. De som spenderar mest är oftast dem som kör med dyra kreditkort/betalkort.
Citera
2016-08-29, 13:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Märks att du inte har koll på saken. Kolla USA, folk där har 5-10 olika kort för vissa kort ger kickback på restauranger, vissa på matbutiker. Blir bara mer och mer så i Sverige.

Jag skiter i vilket, och de gör dem andra som också enbart använder AmEx. De som spenderar mest är oftast dem som kör med dyra kreditkort/betalkort.

Jag har stenkoll på ekonomi och ser att du talar dig varm för amex av en enda orsak, det är inte du som betalar fakturan
Citera
2016-08-29, 13:15
Medlem
Citat:
Jag har stenkoll på ekonomi och ser att du talar dig varm för amex av en enda orsak, det är inte du som betalar fakturan

Betalar den för fullt. Men ser ingen mening med att använda ett vanligt visa kort från Swedbank som du antagligen gör. Kostar 300kr och får absolut inget för det.
Citera
2016-08-29, 13:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Betalar den för fullt. Men ser ingen mening med att använda ett vanligt visa kort från Swedbank som du antagligen gör. Kostar 300kr och får absolut inget för det.

Fel jag använder ett debit visa från forex som kostar noll
Citera
2016-08-29, 13:20
Medlem
Citat:
Fel jag använder ett debit visa från forex som kostar noll

Och får 0 kr för att använda det Jag tjänar 20k+ året med min livsstil :-)
Citera
2016-08-29, 13:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Och får 0 kr för att använda det Jag tjänar 20k+ året med min livsstil :-)

"Tjänar". Jag får till och med lite ränta på kapitalet jag har stående hos dem, något säger mig att din livsstil = bränn allt lika fort som du får in det...

Amex och andra kort med höga avgifter är bara för de som går på reklamen.
Citera
2016-08-31, 13:35
Medlem
Jag använder Amex för kortköp och kontanter vi de tillfällen som butiker/restauranger inte tar kortet. Vi är två i hushållet och har varsitt kort, mycket smidigt att se via appen/hemsidan vem som köpt vad och sedan dela upp det korrekt månaden därpå när det ska betalas.
Citera
2016-08-31, 17:05
Medlem
idiamindadas avatar
AMEX är bra i USA, annars odugligt.
Citera
2016-08-31, 17:13
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Ford Prefect har ju ett AmEx just eftersom ingen i universum tar det vilket gör att han kan ge sken av att göra ett ärligt försök att betala av sina barnotor. En anledning så god som någon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in