2005-12-06, 04:54
Medlem
Drapåtrissors avatar
Vid det senaste kapningsförsöket utanför Somalias kust så undkom lyxkryssaren tack vare en slags ljudkanon.Tydligen så blev kaparna chockade och deras elektronik slogs ut och det tilltänka offret lyckades undkomma.Hur är en sådan ljudkanon konstruerad och vilken frekvens är det på ljudet som används?Är det vanligt att fartyg har denna utrustning?
Citera
2005-12-06, 07:48
Medlem
illums avatar
Jag läste aldrig någonting om att den slog ut elektronik utan trodde att det bara var ett besvärande högt ljud. Har du någon bra artikel om det?
Citera
2005-12-06, 17:11
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag tror att det som vanligt här på FB blandas friskt mellan äpplen och päron. Jag läste också en artikel om överfallet, och där klargjordes att det var ljudvågor (infraljud?) som användes.

Elektromagnetiska vågor kan däremot slå ut elektronik (jfr. EMP). I artikeln visades en bild på rånarna som färdades i gummibåt. Vad de hade för elektronik på gummibåten som kunde slås ut övergår mitt förstånd.
Citera
2005-12-10, 00:26
Medlem
Man saknar bilder under och efter ljudvågorna. På bilderna ser sjörövarna fortfarande ganska sturska ut med AK och RPG i högsta hugg. Jag har läst (vet inte om det stämmer) att folk kan få epilepsi alt. skiter i brallorna av ljudet. Mest troligt är att man bara lägger sig ned och håller för öronen.
Citera
2005-12-10, 01:07
Medlem
Sorken1981s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Man saknar bilder under och efter ljudvågorna. På bilderna ser sjörövarna fortfarande ganska sturska ut med AK och RPG i högsta hugg. Jag har läst (vet inte om det stämmer) att folk kan få epilepsi alt. skiter i brallorna av ljudet. Mest troligt är att man bara lägger sig ned och håller för öronen.

De ljudvapen jag har hört talas om använder infra/ultraljud eller vad det var. Det går långt under människans hörbara register. Jag antar att det stimulerar nerverna i hela kroppen så det blir nån konstig kortslutning så dom mår illa eller t o m svimmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in