2016-08-19, 16:05
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Har scannat av de mindre listorna i jakt på intressanta bolag. Ett grundkriterium var att bolaget ska vara vinstgivande då jag tidigare lagt allt för mycket av mitt kapital på nyemissioner i förhoppningsbolag. Hittade då detta bolag.

Företagspresentation i korthet:

JLT Mobile Computers utvecklar och marknadsför mobildatorer av PC-typ för krävande miljöer. Bolagets produkter kan användas i fordon, byggas in i industriella system och anläggningar eller användas som handdatorer i fält. Kunderna finns bland annat inom transport, lager/logistik, skogsbruk, gruvdrift, automation samt militär- och räddningsfordon. Bolaget finns, via partners på en globlal marknad. Största marknaderna är USA och Europa.

Bolaget har nyligen expanderat till USA med ett försäljningskontor. Expansionen skedde under andra halvåret 2015 varför omkostnaderna var högre och nettovinsten lägre då. Den senaste halvårspresentationen visar på ordentligt uppsving i orderingången.

Bolaget går med vinst och ger utdelning, om än blygsam (ca 2% av aktiekursen just nu, ca 3% när utdelningen förmodligen klubbades).

Omsättningen och vinsten har gått upp rätt kraftigt sedan förra året. Helårsomsättningen 2015 låg på 81,1 miljoner, medan omsättningen i kvartal 2 2016 ensamt låg på 63,7 miljoner.

Vinst per aktie 2015 ligger med dagens notering som underlag på 0,1 SEK. Vinsten per aktie under första halvåret låg på 0,21 SEK (rakt annualiserat 0,43 SEK) och vinsten under andra kvartalet låg på 0,13 SEK (0,51 SEK annualiserat)

Aktiekurs just nu ca 3,45 SEK och antal utestående aktier är ca 28 miljoner.

Räknar man då på de senaste 4 kvartalens siffror ger det ett p/e-tal på 15,8 vilket i sig kan vara en rätt rimlig värdering om än åt det låga hållet. Det jag fastnat för är dock den kraftiga stegringen i sales, och att resultatet andra halvåret 2015 var stört av etableringskostnader i USA. Om man istället tittar på första halvårets siffror och räknar ut ett p/e landar det på 8,06 vilket får ägas vara otroligt lågt för ett vinstgivande bolag i tillväxtfas. Använder man Q2 enbart och annualiserar ligger p/e:t på 6,71.

Det är naturligtvis omöjligt att säga om andra halvåret 2015 eller första 2016 ger den mer rättvisa bilden av företaget, men med vetskap om att etableringskostnader stört 2015 och orderingången fortsätter att peka uppåt skulle jag luta åt det senare. Om så visar sig vara fallet är aktien rätt ordentligt undervärderad.
Citera
2016-09-09, 13:55
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Har scannat av de mindre listorna i jakt på intressanta bolag. Ett grundkriterium var att bolaget ska vara vinstgivande då jag tidigare lagt allt för mycket av mitt kapital på nyemissioner i förhoppningsbolag. Hittade då detta bolag.

Företagspresentation i korthet:

JLT Mobile Computers utvecklar och marknadsför mobildatorer av PC-typ för krävande miljöer. Bolagets produkter kan användas i fordon, byggas in i industriella system och anläggningar eller användas som handdatorer i fält. Kunderna finns bland annat inom transport, lager/logistik, skogsbruk, gruvdrift, automation samt militär- och räddningsfordon. Bolaget finns, via partners på en globlal marknad. Största marknaderna är USA och Europa.

Bolaget har nyligen expanderat till USA med ett försäljningskontor. Expansionen skedde under andra halvåret 2015 varför omkostnaderna var högre och nettovinsten lägre då. Den senaste halvårspresentationen visar på ordentligt uppsving i orderingången.

Bolaget går med vinst och ger utdelning, om än blygsam (ca 2% av aktiekursen just nu, ca 3% när utdelningen förmodligen klubbades).

Omsättningen och vinsten har gått upp rätt kraftigt sedan förra året. Helårsomsättningen 2015 låg på 81,1 miljoner, medan omsättningen i kvartal 2 2016 ensamt låg på 63,7 miljoner.

Vinst per aktie 2015 ligger med dagens notering som underlag på 0,1 SEK. Vinsten per aktie under första halvåret låg på 0,21 SEK (rakt annualiserat 0,43 SEK) och vinsten under andra kvartalet låg på 0,13 SEK (0,51 SEK annualiserat)

Aktiekurs just nu ca 3,45 SEK och antal utestående aktier är ca 28 miljoner.

Räknar man då på de senaste 4 kvartalens siffror ger det ett p/e-tal på 15,8 vilket i sig kan vara en rätt rimlig värdering om än åt det låga hållet. Det jag fastnat för är dock den kraftiga stegringen i sales, och att resultatet andra halvåret 2015 var stört av etableringskostnader i USA. Om man istället tittar på första halvårets siffror och räknar ut ett p/e landar det på 8,06 vilket får ägas vara otroligt lågt för ett vinstgivande bolag i tillväxtfas. Använder man Q2 enbart och annualiserar ligger p/e:t på 6,71.

Det är naturligtvis omöjligt att säga om andra halvåret 2015 eller första 2016 ger den mer rättvisa bilden av företaget, men med vetskap om att etableringskostnader stört 2015 och orderingången fortsätter att peka uppåt skulle jag luta åt det senare. Om så visar sig vara fallet är aktien rätt ordentligt undervärderad.
Upp 40% på en månad, var det någon som hängde på?

Jag undrar vilket bolaget var som fick JLT-datorer installerade i sina gaffeltruckar. Av detta PM att döma är det ett av de riktigt stora transportbolagen, kanske UPS, Fed ex eller DHL:

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/08/30/jlt-mobile-computers-jlt-mobile-computers-ab-jlt-mobile-computers-selected-by-one-of-the-largest-tra nsportation-service-providers-in-the-world.html

Citat:
Växjö, Sweden, 30th August 2016 * * * JLT Mobile Computers, a leading developer and manufacturer of reliable computers for demanding environments, has completed delivery of a significant order won in March 2016 (see announcement from March 4) by one of the largest transportation service providers in the world. The order was for JLT1214P rugged forklift computers that will be deployed in the customer cross-dock forklifts at sites around the United States. The company selected JLT's rugged computing solution despite fierce competition from established industry players. This deal represents a key milestone for JLT's USA subsidiary, established in December 2014, and indicates excellent market acceptance of the JLT1214P computer.

Citat:
JLT's customer has the largest, most comprehensive transportation network in North America with local, regional, national and international capabilities. The company offers industry-leading expertise in heavyweight shipments and flexible supply chain solutions, ensuring customers can ship industrial, commercial and retail goods with confidence. The JLT1214P computer will be mounted on forklifts in the customer's cross-docks where freight is moved from one trailer onto another.

Ligger sales och vinst i linje med det senaste kvartalet även de kommande så är p/e:t fortfarande på 8,3. Det är väldigt lågt för en aktie i ett bolag som visar tillväxt, stadiga vinster som ökar, och har utdelningar. Ett p/e på minst det dubbla hade varit en mer rimlig värdering, om som sagt vinsterna ligger i nivå med det senaste kvartalet. I så fall ska aktiekursen upp mot 8-10 kr.

Faller leveransen ovan väl ut finns det en rätt ordentlig möjlighet till vidare affärer.
Senast redigerad av Gymnasten1982 2016-09-09 kl. 13:57.
Citera
2016-09-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Upp 40% på en månad, var det någon som hängde på?

Jag undrar vilket bolaget var som fick JLT-datorer installerade i sina gaffeltruckar. Av detta PM att döma är det ett av de riktigt stora transportbolagen, kanske UPS, Fed ex eller DHL:

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/08/30/jlt-mobile-computers-jlt-mobile-computers-ab-jlt-mobile-computers-selected-by-one-of-the-largest-tra nsportation-service-providers-in-the-world.html

Ligger sales och vinst i linje med det senaste kvartalet även de kommande så är p/e:t fortfarande på 8,3. Det är väldigt lågt för en aktie i ett bolag som visar tillväxt, stadiga vinster som ökar, och har utdelningar. Ett p/e på minst det dubbla hade varit en mer rimlig värdering, om som sagt vinsterna ligger i nivå med det senaste kvartalet. I så fall ska aktiekursen upp mot 8-10 kr.

Faller leveransen ovan väl ut finns det en rätt ordentlig möjlighet till vidare affärer.

väldigt bra fynd! synd jag ej hakade på i början.. nu får man leta efter liknande bolag men i tidigare stadie.
Citera
2016-10-26, 16:28
Medlem
Neroxxs avatar
Denna aktie är lite av en smygare, uppe på 5.05 nu.
Jag har ett GAV på 2,85 så jag är nöjd.
Citera
2016-11-21, 09:25
Medlem
vad tror vi om framtiden för denna lilla pärla?
Citera
2016-11-24, 16:03
Medlem
Neroxxs avatar
Det har varit lite sparsamt vad gäller PM på denna aktie, men det som kommit nu är att de anställer lite nytt folk för att möta framtiden.

Citat:
To meet the increasing demand and product requirements regarding both hardware and software we are now looking for new colleagues to our sales team and the development department.

Källa: http://www.jltmobile.com/we-are-recruiting
Citera
2016-12-07, 11:59
Medlem
Neroxxs avatar
Lite nyheter angående leverans av datorer till Gdansk.

Denna fortsätter att smyga sig uppåt, sakta men säkert.
Senast redigerad av Neroxx 2016-12-07 kl. 12:01.
Citera
2017-02-11, 01:44
Medlem
Neroxxs avatar
Trevligt med uppgång under fredagen, får hoppas att framtiden ser lika ljus ut.
Det var nog rekord i omsättning i denna aktie, jag har då aldrig sett över 1,5miljoner innan.
Citera
2017-02-14, 17:58
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
FINANSCHEF OCH NÄRSTÅENDE SÄLJER 30.000 AKTIER (Direkt)
2017-02-14 17:36

STOCKHOLM (Direkt) Anders Käck, finanschef för JLT Mobile, har tillsammans med sin hustru Helene Käck sålt totalt 30.000 aktier i bolaget den 13 och 14 februari.

Det framgår av Finansinspektionens insynsrapportering.

Vad tror ni om detta?
Citera
2026-05-08, 13:58
Medlem
Kosminskis avatar
JLT Mobile Computers AB (publ) Publishes Interim Report for January–March 2026

JLT Mobile Computers, a leading supplier of rugged computers for demanding environments, publishes its interim report for the period January–March 2026 today.

Summary of key figures

Order intake 29.6 MSEK (59.7)
Net sales 28.3 MSEK (36.0)
Operating profit -0.5 MSEK (0.9)
Profit after taxes -0.9 MSEK (0.7)
Cashflow -4.9 MSEK (2.0)

https://www.globenewswire.com/news-release/2026/05/07/3289775/0/en/jlt-mobile-computers-ab-publ-publishes-interim-report-for-january-march-2026.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in