Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsemestern
Om detta är ett av de mest märkliga och sjuka resonemangen en domstol någonsin gjort enligt dig kan du inte ha läst många domar i dina dagar.
Lagen säger att fotograferingen ska ske i <hemlighet> och så är inte fallet här. Frågan är på intet sätt om hon ville bli fotograferad eller inte, vilket du tycks tro.
Domstolar är inte till för att vrida och vända på lagar för att tillfredsställa allmänheten. Det är isåfall de som instiftade den nya lagen om <kränkande fotografering> som du bör rikta kritik mot.
Vad faan tror du det är jag gör, din klant! Tror du verkligen att jag resonerar över att hon skulle vilja bli fotograferad? Hur fasiken kan du utläsa detta ur mitt inlägg? Självklart vet jag att lagarna ej stiftas för att tillfredsställa oss vanliga, mer kloka personer - hade detta varit fallet hade ej detta fått fortgå! Detta är horribelt, även om du tycker att han förtjänade en liten "trofé"! Med flexibilitet så menar jag självklart att det är nååågot uppenbart att ett våldtäktsoffer ej vill bli fotograferat efteråt - håller du med om detta? Här skulle man kunnat göra en mer human/normal tolkning - det är ju sådana här fall som skapar prejudikat, men det gillar väl du?
Enkom för att vi har vissa lagar så är det inget som säger att dessa är bra, eller hur? Varför då inte som Hovrätt, utmana och/eller bifalla domstolens bedömning? Nej, istället läser man lagen såsom en bokstavstroende läser sitt rättesnöre...