• 4
  • 5
2016-08-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Nej, för ingen jag känner tvättar sina mattor. Jag har aldrig heller sett någon som går med sina mattor till tvättstugan, har bott både i hyres och bostadsrätt i 15 år+ och ALDRIG sett någon konka med sina mattor. Inte en jävel av de jag känner i hus har någonsin yttrat sig eller påstått att de tvättar sina mattor.

Sluta vara fånig, majoriteten av folk jag känner har matta endast i sitt vardagsrum, dessa tvättas aldrig heller. Varför ska man ha mattor överallt? Bara äldre folk jag har varit hos och umgås med har mattor överallt.

Folk tvättar knappt sina bilar idag än mindre sina jävla mattor

Eller är ni såna med 30 trasmattor som ligger i varje jävla vrå? Isåfall kan jag förstå erat tvättande.
Du bor väl i någon snål jävla förening som inte installerat mattvättmaskin i eran tvättstuga. Jag skrattar halvt ihjäl mig åt dina svar och hur du helt oblygt beskriver hur lite du fattar om hygien.
Jag (och alla jag känner ) har en köksmatta, hallmatta, vardagsrumsmatta, toamatta, och två sovrumsmattor och alla tvättas regelbundet. Glömde nämna julgransmattan och en medelstor matta i en passage och balkongmattan i plast. Även bilmattorna tvättas ibland.
Citera
2016-08-19, 19:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holme
Förbudet att tvätta mattor beror på att det blir obalans i trumman. Ha det.
Ääähh de gör la inge
https://www.youtube.com/watch?v=EBAJrkCvt5E

Bävar lite för de när jag ska tvätta mitt kedjetäcke, 8kg och tvättmaskiner med obligatorisk centrifugering :/
Citera
2016-08-19, 22:17
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Du känner ingen med badrumsmatta? Aldrig sett en sån på TV eller i affären? Helt okänt fenomen för dig?

Jag har en matta i badrummet, och en trasmatta innanför dörren. Man kan ju kasta dem när de blir skitiga efter en månads användning, men vi miljötalibaner tvättar och återanvänder hellre.

För övrigt är det klart man tvättar sina vardagsrumsmattor också, men inte i tvättstugan. I nästa program ska vi prata om kemtvätt.

Kan inte komma på någon jag känner som har det. Lustigt va. "Trasmattan" aka dörrmattan, innanför dörren ligger där den ligger och dammsugs nog ungefär 3 gånger i veckan. Inte en jävel jag känner brukar byta den, eller än mindre tvätta den. Mest troligt dammsugs de eller bara skakas av utanför. Ganska rimligt antagande för en behandling av en dörrmatta, don´t you think? Vet en person som lämnat in till kemtvätt. En gång på 5 år, detta i.o.m en händelse där ett barn sket på den. I detta fall hade om något av mina barn gjort samma, beslutit mig för att passa på och skaffa en ny matta, kanske med något roligt mönster på.

Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Du är en gris som gillar att sitta hemma i din egen smuts. Antar att golvet inte torkas heller? Eftersom det är inte heller det första samtalsämnet man har. Bara för att folk inte berättar för dig att dom tvättar sina mattor betyder det inte att det inte görs. Jag har 4 mattor hemma varav badrumsmattorna tvättas minst 1 gång i månaden. Kök och hallmattan typ en gång i halvåret och då görs det för hand i badkaret. Dom samlar fruktansvärt mycket damm och allehanda skit som folk släpar in.

Golvet torkas 1 gång i veckan, dammsugs som sagt ungefär 3 gånger. Har aldrig hört från bl.a. barnfamiljer jag känt i bra många år att de tvättar sina mattor i badkaret. Men trivs du med det så fine. Inte en jävel tänker på att kemtvätta dessa, måste verkligen vara ett gäng parasitmänniskor jag umgås med.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du bor väl i någon snål jävla förening som inte installerat mattvättmaskin i eran tvättstuga. Jag skrattar halvt ihjäl mig åt dina svar och hur du helt oblygt beskriver hur lite du fattar om hygien.
Jag (och alla jag känner ) har en köksmatta, hallmatta, vardagsrumsmatta, toamatta, och två sovrumsmattor och alla tvättas regelbundet. Glömde nämna julgransmattan och en medelstor matta i en passage och balkongmattan i plast. Även bilmattorna tvättas ibland.

Bor i en villa där jag inte har en uppsättning tvättmaskiner för olika ändamål. Hört att folk spolar av sina bilmattor med högtryck, jag lämnar in mina bilar på rekond, om de skrubbar dessa med tandborste eller högtryck skiter jag i, de är dock av plats med sån där högkant på så oftast skakar jag bara ur skiten. Som sagt, de flesta jag är hemma hos eller umgås med innehar inte en massa mattor, vardagsrumsmatta är dock frekvent vanligt, liksom dörrmatta. Kanske har de bra ljuddämpning eller varma golv så de slipper, kanske vill de bara inte ha en massa mattor. Julgransmattan tvättar du också efter jul eller?

Eftersom jag är en duktig fb:are är jag snäll och svarar er i detta matt dilemma. Ska dock tilläggas att om jag hade ägt en persisk matta för X antal tusen, så hade jag sett att den togs bättre omhand, inte helt omöjligt hade jag övervägt att kemtvätta den. (WOW) Nu förfaller det inte så. Tror jag hade t.o.m. vårdat den så ömt att jag hängt den på väggen istället.

Ska vi fortsätta diskutera detta kan vi göra det via PM, jag väntar med spänning på era funderingar och tankar i ämnet.
Citera
2016-08-19, 22:39
Medlem
Citat:

Bor i en villa där jag inte har en uppsättning tvättmaskiner för olika ändamål. Hört att folk spolar av sina bilmattor med högtryck, jag lämnar in mina bilar på rekond, om de skrubbar dessa med tandborste eller högtryck skiter jag i, de är dock av plats med sån där högkant på så oftast skakar jag bara ur skiten. Som sagt, de flesta jag är hemma hos eller umgås med innehar inte en massa mattor, vardagsrumsmatta är dock frekvent vanligt, liksom dörrmatta. Kanske har de bra ljuddämpning eller varma golv så de slipper, kanske vill de bara inte ha en massa mattor. Julgransmattan tvättar du också efter jul eller?

Eftersom jag är en duktig fb:are är jag snäll och svarar er i detta matt dilemma. Ska dock tilläggas att om jag hade ägt en persisk matta för X antal tusen, så hade jag sett att den togs bättre omhand, inte helt omöjligt hade jag övervägt att kemtvätta den. (WOW) Nu förfaller det inte så. Tror jag hade t.o.m. vårdat den så ömt att jag hängt den på väggen istället.

Ska vi fortsätta diskutera detta kan vi göra det via PM, jag väntar med spänning på era funderingar och tankar i ämnet.

Nu äger jag ingen jävla persisk antik matta och har inte påstått att sådana ska tvättas i en vanlig tvättmaskin. Du är helt uppenbart en fb,are av manligt kön som aldrig ens tänkt tanken att mattor blir skitiga, antagligen för att din mamma skött sådant. Din umgängeskrets är inget bevis för att folk inte tvättar mattor, de är bara bevis för att man blir som dem man umgås med.

TS tvättade en matta som är 150x200 cm och det låter för mig som en vanlig vardagsrumsmatta, du får väl ta och fråga TS om det var en persisk matta eller om ungarna råkat tappa pizzan upp o ner på mattan eller om det är den enda mattan TS ägt och tvättat i hela sitt liv.
Citera
2016-08-20, 09:35
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Varför ska man ha mattor överallt?
Ljuddämpning i lyhörda lägenheter, av samma orsak som en del sätter tyger på väggarna för att slippa visst buller. I övrigt förstår jag att det kan vara snyggt, men jag skulle helst inte ha mattor.
Citera
2016-08-24, 19:37
Medlem
jag kom för några år sen på att jag hade fina plast golv i ekparket i hela lägenheten så när mattorna började hade gjort sitt bestämde jag mig för att köra utan , perfekt inget att snubbla på
Citera
2016-08-25, 06:29
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
jag kom för några år sen på att jag hade fina plast golv i ekparket (sic!) i hela lägenheten så när mattorna började hade gjort sitt bestämde jag mig för att köra utan , perfekt inget att snubbla på

"fina plast golv i ekparket" ???? ställa kan du inte uttrycka dig så att man förstår!
Citera
2016-08-25, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
"fina plast golv i ekparket" ???? ställa kan du inte uttrycka dig så att man förstår!

plast golv som ser ut som ekparket trodde först det var ekparket
Citera
2016-08-25, 22:32
Medlem
Citat:
Nej på riktigt är det fan ingen under 40 som tvättar sina jävla mattor, tror fan du står för skämtandet.

Varför ska man ha en matta på toan? Du är väl utlänning med såna persiska mattor överallt.

Tvätta mattor.. va i helvete.

HUR MÅNGA HÄR PÅ FB VET NÅGON SOM TVÄTTAR SINA MATTOR? (utöver dessa två då tydligen)
Klart att man tvättar sina mattor, den stora mattan tvättas på kemtvätt medans badrumsmattan åker in i tvättmaskinen och ja jag är under 40, en mjuk & go badrumsmatta är riktigt go att stå på när man fixar till sig framför spegeln.

Tur att det ordnade sig för dig ts, har själv varit i samma sits men har lyckats att lösa det på plats.
Citera
2016-08-26, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Klart att man tvättar sina mattor, den stora mattan tvättas på kemtvätt medans badrumsmattan åker in i tvättmaskinen och ja jag är under 40, en mjuk & go badrumsmatta är riktigt go att stå på när man fixar till sig framför spegeln.

Tur att det ordnade sig för dig ts, har själv varit i samma sits men har lyckats att lösa det på plats.

Hur ofta orkar du frakta stora mattor till en kemtvätt? Mina föräldrar har en vardagsrumsmatta som jag är bergsäker på att den inte har tvättats på minst 25 år. Den är kanske 6x4 meter och väger apa.
Citera
2016-08-29, 21:55
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Nej, för ingen jag känner tvättar sina mattor. Jag har aldrig heller sett någon som går med sina mattor till tvättstugan, har bott både i hyres och bostadsrätt i 15 år+ och ALDRIG sett någon konka med sina mattor. Inte en jävel av de jag känner i hus har någonsin yttrat sig eller påstått att de tvättar sina mattor. ....

Här i området finns det en Grovtvättstuga och tro det eller inte men den är fan i mig konstant upptagen! enligt bovärden.
Väldigt mycket Mena folk som tror dom kan tvätta sina heltäckningsmattor där.....

Gamlingar och Arabfolk verkar det vara som utnyttjar den.

Aldrig själv använt den, vanliga maskinen funkar fint för mindre trasmattor eller badrumsmatta...

Till TS: Jobbade tidigare i ganska många år med tvättmaskiner i bla hyreshus. Och inte en enda jävla gång fick någon betala för skador som dom orsakat, även om det var helt uppenbart att skadorna orsakats av kunderna, tex tvättat overoll med spik och skruvar i fickorna, maskin fick skador för över tio tusen skulle det kostat laga den... eller idioten som packat hela maskinen full med gympadojor, när centrifugeringen gick in slets trumman loss från maskinen.....
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in