2016-08-17, 15:55
Medlem
Jag funderar på att skaffa psykiatrisk hjälp för diverse problem jag har. Undrar dock om det kostar att få psykiatrisk hjälp?
Har ingen aning om hur sådant fungerar. Vet bara att all annan vård jag fått inte kostat för mig. Är 18 år, snart 19 år gammal.

Tack på förhand.
Citera
2016-08-17, 16:00
Medlem
Parrehs avatar
Gratis fram till en viss ålder, beror på vilket landsting du tillhör.
Citera
2016-08-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parreh
Gratis fram till en viss ålder, beror på vilket landsting du tillhör.

Vet du var man kan se det?
Citera
2016-08-17, 16:02
Medlem
Andersdamaans avatar
Det kostar litet grann vid varje besök tills dess att du kommer upp till högkostnadsskyddet (1100:- under en tolvmånadersperiod). När du nått upp till högkostnadsskyddet så är dina vårdbesök gratis fram tills dess att tolv månader gått sedan ditt första besök.
Här har du kostnaderna för Stockholms län:
http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Patientavgifter-i-Stockholm/

Lycka till.
Senast redigerad av Andersdamaan 2016-08-17 kl. 16:05.
Citera
2016-08-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Det kostar litet grann vid varje besök tills dess att du kommer upp till högkostnadsskyddet (1100:- under en tolvmånadersperiod). När du nått upp till högkostnadsskyddet så är dina vårdbesök gratis fram tills dess att tolv månader gått sedan ditt första besök.
Här har du kostnaderna för Stockholms län:
http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Patientavgifter-i-Stockholm/

Lycka till.

Okej, tack!
Citera
2016-08-17, 17:03
Avslutad
I Skåne kostar ett besök hos en psykiater 300 kr. Man får ett stämpelkort, o sen upp till 1100 kr, sen får man frikort. Tror besök hos sjuksköterska, psykolog, kurator, o annat är billigare, men det går också på stämpelkortet.
Citera
2016-08-17, 18:41
Moderator
pudelluss avatar
Det kan vara väntetid. Det är vanligt att gå via vårdcentralen, som sedan remitterar (skickar en remiss dvs en typ av meddelande ) vidare till psykiatrin så att man får en läkartid eller eventuellt psykologtid där. Även vårdcentraler kan ha psykologer.

Vissa vårdcentralsläkare eller psykläkare (psykiater/psykiatriker, samma sak) är dock tyvärr inte så bra. Man har som patient rätt att byta om det inte funkar. En del läkare kan eller vill inte kommunicera på rätt sätt, för de har inte rätt sociala egenskaper i förhållande till den lön och sociala ställning de har. Då ber man om byte eller second opinion. Funkar ingenting ska man be om en telefontid med läkarens chef. Vanligare än man tror att det funkar mindre bra och då ska inte patienten få dåligt samvete, för felet ligger vanligen inte där.
Citera
2016-08-17, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AuCourant
Jag funderar på att skaffa psykiatrisk hjälp för diverse problem jag har. Undrar dock om det kostar att få psykiatrisk hjälp?
Har ingen aning om hur sådant fungerar. Vet bara att all annan vård jag fått inte kostat för mig. Är 18 år, snart 19 år gammal.

Tack på förhand.

Prata med familj/vänner ist. Psykiatrin är ett skämt, dom tror bestämt att alla är ute efter benzo.
Citera
2016-08-17, 22:27
Medlem
mutemes avatar
80kr för psykolog, kurator, arbetsterapeut. 250kr för läkare. Frikort efter 900kr.

80kr/dag om du läggs in (oavsett om det är tvångsvård eller frivilligt). Går inte på frikort.

Mediciner varierar förstås, men frikort efter 2400kr. Apodos 200kr/mån. Går inte på frikort.

Så ser det ut här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in