Citat:
Ursprungligen postat av
Oleg.
Jag körde först kommandotolken: "ping 127.0.0.1" med bra svar.
Jo, om det inte fungerar så är det något som är riktigt trasigt.
Det som händer är att datorn pingar sig själv på en intern adress.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oleg.
Men när jag körde en "ping MITT IP NUMMER" fick jag: "PING: transmit failed. General failure."
Något som har tips på hur jag kan felsöka vidare etc.? (jag har testat olika kablar och olika uttag i lägenheten).
Det brukar bero på att du datorn inte har någon ip-adress. Normalt får datorn sin ip-adress via något som kallas DHCP: Förenklat kan man säga att datorn skickar ut en fråga "Vilken ip-adress ska jag ha?" och får, om all fungerar, svar från en DHCP-server med alla nödvändiga uppgifter.
Har du startat om datorn? Många tillfälliga fel löses så.
Du säger att du provat olika kablar (bra), och olika uttag?? Har du mer än ett nätverksuttag?
Att du inte får en ip-adress kan bero på att leverantören av ip-tjänsten har problem.
Har du någon annan utrustning som du kan koppla in och se om en får någon ip-adress?
Citat:
Ursprungligen postat av
Oleg.
Ok, så jag var och köpte en trådlös router idag.
När routern ska konfigureras ska jag ange några värden, dessa vet jag inte hur jag hittar.
Mitt IP-nummer har jag nerskrivet, men sen krävs även:
"Subnet Mask"
"Default Gateway"
"Primary DNS"
Kan jag få fram dessa genom mitt IP-nummer eller bara ange något visst "standardvärde"?
Åh, nu har du alltså en annan enhet som du kan ansluta och se om den får en ip-adress via DHCP.
Det går inte direkt att få fram de uppgifter du efterfrågar bara genom ip-adressen. Man kan gissa sig till en del värden.
En ip-address består egentligen av två delar: en nätadress och en nod-adress. Subnetmasken anger hur många bitar av ip-adressen som definierar nätadressen. Det går att göra en kvalificerad gissning om man vet vad ip-adressen är, då det bara finns 33 värden att välja på.
Default gateway är adressen till routern som ska skicka paketen vidare... Det är vanligt att det antingen är den första eller sista användbara adressen inom nätet, så har man subnätmasken man man gissa sig till vilken adress det är.
DNS används för att översätta en adress (till exempel "www.flashback.org") till en ip-adress (till exmepel 212.85.75.180). Leverantören av din ip-tjänst har troligen egna dns-servrar, men du kan ange andra om du vill det. Till exempel har Google 8.8.8.8 och 8.8.4.4 som du kan använda.
Men jag råder dig att prata med din leverantör. Det kan ju faktiskt vara problem hos dem.