2016-08-17, 14:59
Medlem
Hoppas detta inte är postat i fel kategori. Sen vill jag poängtera att jag inte är så vidare tekniskt kunnig på datorer alls. Men om någon har lust att hjälpa mig vore det guld.

Plötsligt igår slutade mitt internet att fungera. Jag har internet via kabel i väggen och bor i en studentlägenhet (SGS göteborg).
Min dator är 2 år gammal och kostade typ 2300:- ny, dvs. en billig modell. Det jag är rädd för är att felet ligger hos datorn, att nätverkskortet eller vad det heter har lagt av.

Jag gjorde en felanmälan till hyresvärden och läste även ett litet felsökningstips de hade.

Jag körde först kommandotolken: "ping 127.0.0.1" med bra svar. Men när jag körde en "ping MITT IP NUMMER" fick jag: "PING: transmit failed. General failure."

Något som har tips på hur jag kan felsöka vidare etc.? (jag har testat olika kablar och olika uttag i lägenheten).
Citera
2016-08-17, 15:05
Medlem
Prova med någon annan dator om du har möjlighet så får du se om problemet ligger hos nätverkskortet eller i uttaget , testa att byta nätverkskabeln också
Citera
2016-08-17, 15:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Finns det fler användare som använder samma operatör? Föreligger det problem hos operatören? Har du varit i kontakt med deras support?

Finns det möjligheter att prova internet på en annan dator? Värsta scenariet är om nätverkskortet har gått sönder. Men en bulkad kort kostar någon hundralapp och det tar ca 2 minuter att monterar in ett nytt.
Citera
2016-08-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Prova med någon annan dator om du har möjlighet så får du se om problemet ligger hos nätverkskortet eller i uttaget , testa att byta nätverkskabeln också

Jag har testat byta kabel utan framgång.

Ja, att testa med en annan dator hade ju varit riktigt bra, lite omständigt bara. Har bara en dator själv och lite segt för en kompis att komma hit bara för detta. Tänkte om det fanns andra sätt att felsöka på till att börja med.
Citera
2016-08-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Finns det fler användare som använder samma operatör? Föreligger det problem hos operatören? Har du varit i kontakt med deras support?

Finns det möjligheter att prova internet på en annan dator? Värsta scenariet är om nätverkskortet har gått sönder. Men en bulkad kort kostar någon hundralapp och det tar ca 2 minuter att monterar in ett nytt.

Internet levereras av hyresvärden (studentboende). Jag gjorde en felanmälan igår men har inte fått något svar än. Tror inte de har någon vanlig support på samma sätt som typ ComHem eller liknande leverantörer har.

Att testa med en annan dator går ju om jag ber någon kompis komma hit, men ganska segt för dom. Så tänkte se om det finns några andra test man kan göra?

Jag har en laptop, om felet ligger hos mitt nätverkskort, är det möjligt att typ köpa någon liten adapter eller liknande via USB typ?
Citera
2016-08-17, 22:22
Medlem
Ok, så jag var och köpte en trådlös router idag.

När routern ska konfigureras ska jag ange några värden, dessa vet jag inte hur jag hittar.
Mitt IP-nummer har jag nerskrivet, men sen krävs även:
"Subnet Mask"
"Default Gateway"
"Primary DNS"

Kan jag få fram dessa genom mitt IP-nummer eller bara ange något visst "standardvärde"?

Jag har kört en "ipconfig/all" men jag ser tex. inte mitt IP-nummer någonstans. Antar att det är för att datorn inte får någon "kontakt" via ethernetkabeln.

Går det att lösa på något sätt? Annars får jag väl kontakta min hyresvärd imorn och se om de har nån IT-person som kan ge mig dessa värden.
Citera
2016-08-29, 08:43
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oleg.
Jag körde först kommandotolken: "ping 127.0.0.1" med bra svar.
Jo, om det inte fungerar så är det något som är riktigt trasigt.
Det som händer är att datorn pingar sig själv på en intern adress.

Citat:
Men när jag körde en "ping MITT IP NUMMER" fick jag: "PING: transmit failed. General failure."

Något som har tips på hur jag kan felsöka vidare etc.? (jag har testat olika kablar och olika uttag i lägenheten).

Det brukar bero på att du datorn inte har någon ip-adress. Normalt får datorn sin ip-adress via något som kallas DHCP: Förenklat kan man säga att datorn skickar ut en fråga "Vilken ip-adress ska jag ha?" och får, om all fungerar, svar från en DHCP-server med alla nödvändiga uppgifter.

Har du startat om datorn? Många tillfälliga fel löses så.
Du säger att du provat olika kablar (bra), och olika uttag?? Har du mer än ett nätverksuttag?

Att du inte får en ip-adress kan bero på att leverantören av ip-tjänsten har problem.

Har du någon annan utrustning som du kan koppla in och se om en får någon ip-adress?

Citat:
Ok, så jag var och köpte en trådlös router idag.

När routern ska konfigureras ska jag ange några värden, dessa vet jag inte hur jag hittar.
Mitt IP-nummer har jag nerskrivet, men sen krävs även:
"Subnet Mask"
"Default Gateway"
"Primary DNS"

Kan jag få fram dessa genom mitt IP-nummer eller bara ange något visst "standardvärde"?

Åh, nu har du alltså en annan enhet som du kan ansluta och se om den får en ip-adress via DHCP.

Det går inte direkt att få fram de uppgifter du efterfrågar bara genom ip-adressen. Man kan gissa sig till en del värden.

En ip-address består egentligen av två delar: en nätadress och en nod-adress. Subnetmasken anger hur många bitar av ip-adressen som definierar nätadressen. Det går att göra en kvalificerad gissning om man vet vad ip-adressen är, då det bara finns 33 värden att välja på.

Default gateway är adressen till routern som ska skicka paketen vidare... Det är vanligt att det antingen är den första eller sista användbara adressen inom nätet, så har man subnätmasken man man gissa sig till vilken adress det är.

DNS används för att översätta en adress (till exempel "www.flashback.org") till en ip-adress (till exmepel 212.85.75.180). Leverantören av din ip-tjänst har troligen egna dns-servrar, men du kan ange andra om du vill det. Till exempel har Google 8.8.8.8 och 8.8.4.4 som du kan använda.

Men jag råder dig att prata med din leverantör. Det kan ju faktiskt vara problem hos dem.
Citera
2016-08-30, 20:45
Medlem
  • ping 127.0.0.1 - Fungerar nätverket överhuvudtaget
  • ping 192.168.1.1 (eller gatewayn) - fungerar LAN nätverket
  • ping 8.8.8.8 - Fungerar anslutningen till Internet
  • nslookup google.com - Problem med den lokala DNS servern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto