2016-08-16, 11:25
Medlem
Som rubriken lyder så undrar jag inom vilken narkotikagrupp som t.ex. vår lagliga alkohol och nikotin skulle hamna i, framförallt kanske alkohol som har ett tydligt rus.

De finns ju en massa olika typer som psykedeliska, centralstimulantia, hallucinogener osv osv.

Så vad skulle alkohol klassas som?

Centralstimulantia?
Citera
2016-08-16, 11:33
Medlem
Soluss avatar
Nikotin är centralstimulantia, alkohol är en CNS-depressant.
Citera
2016-08-16, 11:34
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Dagens skoluppgift...

Nikotin är centralstimulerande, precis som koffein, som också är en laglig drog.
Alkohol är en depressant

Pucktvå..
Citera
2016-08-16, 12:17
Medlem
smissos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Nikotin är centralstimulantia, alkohol är en CNS-depressant.

CNS-depressant? Någon annan i samma kategori att relatera till?

Inte jätteerfaren endast tagit grönt, brunt och kodein utöver alkohol och nikotin.
Citera
2016-08-16, 12:46
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smisso

Inte jätteerfaren endast tagit grönt, brunt och kodein utöver alkohol och nikotin.

Opiater/opioider (ex morfin, heroin, metadon), bensodiazepiner (ex alprazolam, diazepam) och z-analoger (ex zopiklon, zolpidem, zaleplon) räknas också som CNS-depressanter. Även GHB/GBL räknas in här skulle jag tro då de har väldigt snarlik påverkan på kroppen som alkohol (GBL är verkningslöst om jag inte missminner mig, men metaboliseras av kroppen till GHB), men jag törs inte svära på det.
Senast redigerad av Solus 2016-08-16 kl. 12:49.
Citera
2016-08-16, 15:36
Medlem
Prawitzs avatar
Vanligtvis brukar alkohol och nikotin plockas bort från drogkategorier eftersom dom är lagliga. Precis som redan skrivits stimulerar nikton det centrala nervsystemet medan alkohol är en sedativ drog.
Citera
2016-08-17, 04:04
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smisso

Alkohol påverkar huvudsakligen GABA-substansen i hjärnan precis som bensodiazepiner. Så benson är väl vad den är mest lik. En lite skillnad är ju att alkoholen ger ett uppåtrus också i början men om du inte fyller på så blir det bara nedåteffekterna kvar. Som bekant finns ju risk att däcka då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in