Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-16, 00:22
  #1
Medlem
Hej flashback!

Byggde min första dator för tre år sen. Jag uppgraderade mitt grafikkort och RAM-minne förra året. En ganska lätt uppgift.

Nu tänker jag uppgradera nästan allt. Följande delar kommer att bytas ut:
- Processor
- Processor fläkt
- Grafikkort
- Moderkort
- RAM-minne(från ddr3 till ddr4)

Jag kommer också att lägga till ett SSD-kort + 1TB mekanisk hårdisk.

Mycket som ska bytas ut och läggas till. Jag kommer också att bygga en ny dator med mina gamla delar som jag ska ge bort till min lillebror.

Jag undrar följande: Jag vill ha mitt OS(windows 10) på SSD kortet. Med tanke på att jag ska byta moderkort, så måste jag väl ominstallera mitt OS helt och hållet? Måste jag då ha en ny windows nyckel? Har mycket förvirring kring detta, skulle uppskatta om någon kunde upplysa mig lite.

Snabbt svar uppskattas!

Edit: Här är komponenterna som ska läggas till, om det hjälper:

Hårddisk: Toshiba 1TB 7200rpm 32MB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 960 4GB Gaming
SSD: SSD Kingston UV400 120GB (kampanj: kommer med grafikkortet)
Processor: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Processor-kylare: Noctua NH-U14S
Moderkort: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
__________________
Senast redigerad av Protato 2016-08-16 kl. 00:28.
Citera
2016-08-16, 01:59
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Du kan ju testa att flytta Windowsinstallationen till SSDn först och starta datorn så.

Sedan koppla in grafikkortet och starta datorn så.

Sedan bygga nya datorn med samma SSD och samma grafikkort och starta den så.

Om nu det ökar oddsen för att Windowslicensen åker med, jag vet inte. Det är väl byte av moderkort som skall vara avgörande annars? Är bara OEM-versioner som är bekymmersamma att flytta med.
Citera
2016-08-16, 07:33
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Använder du licensnyckeln på ny hårdvara så måste du aktivera den inom 30 dagar. Du blir påmind om det och du får ett 020 nummer att ringa. En telefonsvarare ger dig instruktioner. När du gjort det har du registrerat moderkortet hos Microsoft.

Du ska inte kunna använda samma nyckel på det gamla kortet. Däremot finns det illegala sätt att aktivera men det har jag aldrig sagt.
Citera
2016-08-16, 10:42
  #4
Moderator
^Eazs avatar
Snarare en fråga om mjukvara så skickar tråden dit + fixade till rubriken

Hårdvara - PC --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2016-08-20, 10:21
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Om den automatiska aktiveringen inte fungerar, kan Microsofts kundtjänst vanligen lösa problemet åt dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback