2016-08-15, 18:47
Medlem
Var går egentligen gränsen för vad man får köpa på ett företag? Jag har tittat lite på olika kontor på olika stora företag och vissa av dom verkar ha helt galna grejer som rushkanor, biljardbord, lego rum, skateboardpark, arkadspel, pingisbord, innomhus minigolf osv osv och jag tror jag bara skrapar på ytan med dessa exempel. Såg tom en bild där de hade byggt ett badkar som man låg i och tittade på ett fint akvarium, antagligen som någon form av relax.

Tex: http://www.incomediary.com/top-20-most-awesome-company-offices
Eller: http://www.home-designing.com/2009/10/googles-offices-from-around-europe

När man tittar på detta så får man intrycket att man i princip skulle kunna köpa in vad som helst om man har ett företag? Vilka regler gäller egenligen för detta och var går gränsen? Jag menar många av dessa exempel är ju rena nöjen, så som rushkanorna och inomhusgolf osv. Men om man vill köpa in andra saker som kanske tom kunde öka prestationen, så som en fotmassörsaparat när man sitter och jobbar, eller rent av en hel massörstol att jobba i, eller relaxa i på pausen, skulle sådan vara ok också egentligen? Kanske en bastu att slappna av lite i på lunchrasten för att känna sig pigg o ha ny energi till eftermiddagspasset?

Vad händer om man köper in saker som senare inte visar sig vara ok? Hur hårt blir man straffad?

Är väldigt förvirrad av vilka regler som egentligen gäller, speciellt när man tittar på några av de där kontoren. Om det är ok att bygga en skateboardpark eller köpa in en minigolf bana på företaget, vad skulle inte kunna vara ok egentligen?
Senast redigerad av hejohoo 2016-08-15 kl. 18:56.
Citera
2016-08-15, 18:51
Medlem
Intetsägande idioter behöver inte göra sig besvär i tråden tack.

Här är svensak Mojang som ett till exempel: http://www.jarnesjo.net/har-mojang-sveriges-snyggaste-kontor/

Eller Dice: http://www.inredningsnyheter.se/2011/11/dices-kontor-snyggast
Citera
2016-08-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Var går egentligen gränsen för vad man får köpa på ett företag? Jag har tittat lite på olika kontor på olika stora företag och vissa av dom verkar ha helt galna grejer som rushkanor, biljardbord, lego rum, skateboardpark, arkadspel, pingisbord, innomhus minigolf osv osv och jag tror jag bara skrapar på ytan med dessa exempel. Såg tom en bild där de hade byggt ett badkar som man låg i och tittade på ett fint akvarium, antagligen som någon form av relax.

När man tittar på detta så får man intrycket att man i princip skulle kunna köpa in vad som helst om man har ett företag? Vilka regler gäller egenligen för detta och var går gränsen? Jag menar många av dessa exempel är ju rena nöjen, så som rushkanorna och inomhusgolf osv. Men om man vill köpa in andra saker som kanske tom kunde öka prestationen, så som en fotmassörsaparat när man sitter och jobbar, eller rent av en hel massörstol att jobba i, eller relaxa i på pausen, skulle sådan vara ok också egentligen? Kanske en bastu att slappna av lite i på lunchrasten för att känna sig pigg o ha ny energi till eftermiddagspasset?

Vad händer om man köper in saker som senare inte visar sig vara ok? Hur hårt blir man straffad?

Är väldigt förvirrad av vilka regler som egentligen gäller, speciellt när man tittar på några av de där kontoren. Om det är ok att bygga en skateboardpark eller köpa in en minigolf bana på företaget, vad skulle inte kunna vara ok egentligen?

Du kan köpa vad som helst, vilket dina exempel uppenbarligen gjort. Huruvida det i slutändan blir en avdragsgill kostnad för bolaget är en helt annan femma. Det kommer bli en tvist mellan företaget och Skatteverket. Så länge man lyckas övertyga Skatteverket att inköpet är nödvändigt för intäkternas förvärvande är det avdragsgillt, annars inte. Avgörande faktorer är hur många anställda företaget har, vilken typ av verksamhet, vilken typ av kunder etc etc.
Citera
2016-08-15, 19:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Som aktiebolag kan du köpa in lek/hobby och andra prylar men kan råka förmånsbeskattas av utnyttjaren. T.ex. köpa massa gymprylar om det endast är du som använder dessa.

Som enskild firma kan du inte köpa något till din egen lek/hobby utan endast för verksamhetens behov. Alltså kan du inte köpa gymprylar eller som du visade ett biljardbord om inte det är firmans verksamhet.
Citera
2016-08-15, 19:06
Medlem
Shamdons avatar

Citat:
Var går egentligen gränsen för vad man får köpa på ett företag?
Vad menar du? Jag köper väl in precis exakt vad jag vill till *mitt* företag.

Varför skulle någon annan bry sig om vad jag köper för saker?

Citera
2016-08-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Du kan köpa vad som helst, vilket dina exempel uppenbarligen gjort. Huruvida det i slutändan blir en avdragsgill kostnad för bolaget är en helt annan femma. Det kommer bli en tvist mellan företaget och Skatteverket. Så länge man lyckas övertyga Skatteverket att inköpet är nödvändigt för intäkternas förvärvande är det avdragsgillt, annars inte. Avgörande faktorer är hur många anställda företaget har, vilken typ av verksamhet, vilken typ av kunder etc etc.

Vad händer om det visar sig att skatteverket inte skulle godkänna dock? Behöver man bara betala tillbaka vad det kostade att köpa på något sätt, eller får man stora straffavgifter? (fängelse?)

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Som aktiebolag kan du köpa in lek/hobby och andra prylar men kan råka förmånsbeskattas av utnyttjaren. T.ex. köpa massa gymprylar om det endast är du som använder dessa.

Som enskild firma kan du inte köpa något till din egen lek/hobby utan endast för verksamhetens behov. Alltså kan du inte köpa gymprylar eller som du visade ett biljardbord om inte det är firmans verksamhet.

Jo, jag tänkte att detta var bara i AB fall. Men vad gör det om man skulle tex köpa gymprylar och det bara är en person anställd i AB:et. Vad gör det för skillnad rent praktiskt än om det var flera anställda som använde dom? Gymprylar verkar också "bättre" än en minigolfbana eftersom det faktiskt kan göra att personalen (du) blir mer hälsosam vilket i sin tur kan ge bättre arbetsförmåga?

Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Vad menar du? Jag köper väl in precis exakt vad jag vill till *mitt* företag.

Varför skulle någon annan bry sig om vad jag köper för saker?

Hmm skatteverket kan väl bry sig vad man köper? Det var det som var min fråga i försej. Fast det *verkar* inte som de bryr sig vad som köps in med tanke på dessa exempel...?

Någon som har råkat ut för att skatteverket anmärkte på något ni köpt in? Kanske rent av finns exempel på folk som blivit straffade för det? Jag sökte på bokföringsbrott osv, men då får jag bara upp personer som verkligen förskingrat pengar, eller inte ens bokfört osv.
Senast redigerad av hejohoo 2016-08-15 kl. 19:16.
Citera
2016-08-15, 19:20
Medlem
Citat:
Hmm skatteverket kan väl bry sig vad man köper?

Om företagsägaren inte försöker dra av kostnaden, utan köper någon häftig pryl för sina egna pengar för att göra företaget trivsammare har skatteverket ingenting med det att göra.

Ingenting. Alls.

Företagsägaren kan köpa vad fanken han eller hon vill till företaget.
Citera
2016-08-15, 19:25
Medlem
Du får köpa precis vad du vill, men om du vill att det ska vara avdragsgillt så är det en annan femma. www.skatteverket.se har nog mer konkret information om vad du får dra av på företaget.
Citera
2016-08-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Om företagsägaren inte försöker dra av kostnaden, utan köper någon häftig pryl för sina egna pengar för att göra företaget trivsammare har skatteverket ingenting med det att göra.

Ingenting. Alls.

Företagsägaren kan köpa vad fanken han eller hon vill till företaget.

Jag är lite okunnig när det gäller detta, men hur kan man köpa in något på företaget och inte dra av kostnaden? Menar du att du att företagsägarna köpt dessa saker för egna skattade pengar och sedan använder dom i företaget?

Jag tvivlar på att alla de här rushkanorna, biljardborden och minigolfbanorna som de har i sina stora lekrum i dessa företag är köpta privat av någon? Eller missar jag något här? Kan man köpa in saker på företaget, med företagets pengar, men ändå inte dra av det som en kostnad för företaget. ?
Senast redigerad av hejohoo 2016-08-15 kl. 19:37.
Citera
2016-08-15, 19:53
Medlem
Citat:
Jag är lite okunnig när det gäller detta, men hur kan man köpa in något på företaget och inte dra av kostnaden? Menar du att du att företagsägarna köpt dessa saker för egna skattade pengar och sedan använder dom i företaget?

Ja, det är ett val som företagaren kan göra.
Citera
2016-08-15, 20:01
Medlem
Citat:

Jo, jag förstår det är en möjlighet såklart, men jag tvivlar väldigt starkt på att det varit fallet i alla dessa exempel?
Citera
2016-08-15, 20:02
Medlem
Citat:
Nej, men företaget kan göra inköp som inte är avdragsgilla. Då betalas de visserligen med skattade medel, men det är bolagsskatt det handlar om här, inte din privata. Typexempel är vid representation om kostnaden per deltagare överstiger 90 kronor, då är 90 avdragsgill kostnad, belopp därutöver betalas av företaget, men får inte dras av. I sådana fall får ej heller momsen lyftas på den del som ej är avdragsgill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in