Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-15, 01:21
  #1
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Det är så mycket som ni inte vet om finnarna. Man hör ofta hur svenskarna kallar finnarna för ett primitivt och ociviliserat folk, utan språk, utan kultur, utan land osv. Kristendomen flödade ut från Finland. Sverige förstörde en stor del av Finlands kulturarv, men lyckades inte utplåna alla finnarna. Kalevala lever i finnarna, den sjöngs från generation till generation. Och det senaste fyndet är en grotta med tecken på att man bodde där 450.000 år sedan.

Rudolf Steiner har förklarat varför finnarna är urgamla, jag försökte översätta texten så att den kan begripas lättare - hoppas det väcker en impuls hos er att studera finnarna istället för att konstant trycka oss ner:

Citat:
En gång har en nation/ett folk existerat där själarna känner dess trefaldiga natur, där tre medlemmar av själen uppstår separat. Där själen var i relation med kosmos.

Ett sådant folk har existerat i Europa och de har gettt ett viktigt kulturmonument. Denna nationen var Finland och folket finnarna.

Kulturen är beskriven in den episka dikten Kalevala. Kalevala beskriver klart och tydligt själens trefaldiga natur. Kalevala baserar sig på forntida siare som kände: "Världen innehåller ett inspirerande element och en medlem av min själ är i relation med det; min känsliga själ tar emot dess impulser." Detta folk, eller dessa forntida siare, upplevde den känsliga själens inspirerande element som mänsklig-gudomlig, eller mänsklig-hjältlig och de kallade den Väinämöinen. Väinämöinen är den känsliga själens inspirerande element som kommer från kosmos, och alla Väinämöinens öden i Kalevala berättar hur detta medvetande en gång existerade hos finnarna, som var vitt utbrett i Norra Europa.

Finnarna, eller finska urgamla siare, kände att den förstående själen var en speciell medlem av själen, att den tar emot skapande impulser - som skapar inne i själen och bygger den - från ett väsen som de kallade Ilmarinen. Kalevalas Väinämöinen är den känsliga själen, vilket betyder att Ilmarinen representerar den förstående själen. Finnarna eller de forntida siarna upplevde att Lemminkäinen var ett väsen som var förknippad med fysiska planets krafter. Han var ett heroiskt väsen som gav finnarna inspirationen till en medveten själ.


Om man jämför andra episka dikter kan man säga att dessa tre heroiska väsen kom ursprungligen från Finland och de var inspirationen till den trefaldiga själen.

Relationen mellan Ilmarinen och det som skapades är underbar. Människan är skapad av otaliga element från naturen. Enligt Kalevala innehåller den skapade varelsen alla atomer från naturen, sedan pulveriseras den och till sist formas/smedjas den till en varelse, vilket är fantastiskt beskrivet då Sampo svetsades/skapades.

En gång i tiderna var människovarelsen skapad utav dessa tre själ-element, när finnarna hade skapat den färdig gavs den vidare, för att dyka upp senare, allt detta är beskrivet i Kalevala där Sampo först försvinner och senare hittas.

I söder finns en nation som ligger intill Finland, en slavisk nation inspirerad av Scythianos, som levde länge sedan i en skytisk nation. Ett land som ligger brevid en nation som har varit centrum för initiation behöver inte vara högt utvecklat. Men vissa saker måste hända i evolutionens förlopp. När den grekisk-bysantiska kulturen genomträngde och förvandlades till den slaviska kulturen, då genomträngde en speciell form av Golgatas mysterium kulturen.

På detta sätt befruktades den slaviska människotypen, själar som är anslutna till någonting som kan leda dem till Golgotas mysterium, själar som kan bilda en kristen karaktär inom sig, och dessa själar kommer att ta en definitiv form av Golgatas mysterium, samma form som den grekisk-bysantiska kulturen hade.

Nu måste någonting annat hända - separationen som existerade i det finska folket, själens separation i tre delar, vilket är så underbart beskrivet i Kalevala, måste nu utplånas. Detta kan hända endast via inflytande utifrån.

Om vi studerar Finland, ser vi att finnarna har utvecklat själens trefaldiga karaktär i samarbete med kosmos, vilket inte kan utryckas klarare än Kalevala har gjort. Men i norden måste detta bortförklaras, det måste skuggas över av något som utplånar medvetheten om själens trefaldiga natur. Vilket leder till att rasen dalar, rasen börjar längta efter helhet, på samma sätt som då skrevs i Goethes Faust. Detta är den primitiva fasen och har en destruktiv påverkan på de tre själmedlemmarna.

Men finnarna kunde ännu uppleva på ett naturligt sätt hur de strömmande krafterna genomträngde själens "trefaldighet".

Detta strömmande element upplevdes som RRR. Vilket ledde till att finnarna kallade nedgående folk/nationer för "Ruotsi". Slaverna tog detta namn, vilket ledde till att de anslöt sig med elementet som finnarna kallade "Ruotsi", som kommer uppifrån och går neråt genomträngande själen. Slaverna kallade dem själva "Ruotsi", vilket senare blev "Ryssar".

Därför måste vissa utomstående händelser ta plats. Nationerna som slog sig ner intill Finland kallades för Warager-stammar - de var i verkligheten Normandiska-Germanska stammar som anslöt sig till de slaviska stammarna - det måste hända för mänskliga själens skull

Därför uppstod det senare i Öst-europa ett element som genomträngde Europas nationer och som kallades för det ryska elementet, den ryska nationen. Det ryska elementet innehåller det normandiska-germaniska elementet och den lever i "ryssarna".
Citera
2016-08-15, 01:23
  #2
Medlem
NeverCryWolfs avatar
forts.

Citat:
Kalevala berättar på ett djupt sätt hur det finska folkets storhet grundar sig på faktat att Finland förbereder "helheten", eller harmonin i stammen; genom att bortförklara själens trefaldhet förbereder den att harmonin accepteras, inte längre bara mänsklig harmoni, utan gudomlig harmoni, där den gudomliga hjälten kommer från Golgatas mysterium.

Men först måste en grupp av människor ta emot det som kommer i deras väg, de måste först bli förberedda för det.

Kalevala berättar på ett underbart sätt hur Finland var nationen som blev förberedd. Det kan läsas i slutet av Kalevala. Kristus framträder i slutet av Kalevala, Väinämöinen lämnar Finland eftersom Kristus ger hans impuls åt det finska folket, vilket betyder att det originella stora och viktiga elementet, som genomträngde Europa via det finska elementet, var ett förberedande skede för Kristendomen och Europa tog emot Kristendomen som ett besked som kom utifrån.

Precis som individuella människor blir förberedda på ett mycket komplicerat sätt, måste också nationerna bli förberedda. I Finland går finnarnas stam själ nerifrån uppåt, men också uppifrån neråt; vilket knyter ihop stammens själ.

De finnar som en gång i tiden levde i den mäktiga Finland, deras själar hade gåvor som urgammal form av klarsynthet, vilken de upplevde under dagen och som var en helt naturlig sak.

Den episka Kalevala beskriver hur tre karaktärer, Väinämöinen, Ilmarinen och Lemminkäinen, byggde och ledde denna trefaldiga själ utifrån kosmos.

Hur kunde en sak som denna ta plats? Hur kan det vara möjligt att ett mäktigt folk kunde utveckla en särskild plats i Europa, ett folk med dylika själar?

Att en människa utvecklar sin äkta Ego, jordens gåva, beror på att jordens väsen influerar människan nerifrån. Jordens väsen arbetar nerifrån, från den solida jorden.

När något som ligger under Ego-naturen strömmar in i ett folk, likt de urgamla finnarna, något som är mer spirituellt än Ego-naturen och som är anknyten till gudomliga krafter, (för att uppleva detta måste själen fördela sig i tre delar).

Det måste ha existerat ett folk som kunde säga: Min själ är influerad av Naturen med en kraft som påminner om Väinämöinen; den strömmar mot mig och belönar mig med kraften av en känslig själ, utöver det finns någonting som påminner om Ilmarinen; som belönar mig med krafter från en förstående själ; och det finns någonting som påminner om Lemminkäinen; som belönar mig med krafter från en medveten själ. Vi talar om en grupp-kropp som är trefaldig och som hade en stor påverkande kraft - så att eteriska kroppen var född, så att den kunde känna själen som trefaldig.

Den forntida finska befolkningen brukade säga: Vi lever här, men vi känner någonting som påminner om dessa tre kraftiga väsen, som inte hör till det fysiska planet, men som är naturens väsen. Wainamoinen, Ilmarinen, Lemminkainen.) En kraftig HAVS-VÄSENDE spred sig ut from Väst till Öst, räckte sig ut till Finland, där finnarna skapade och kände den trefaldiga själen och som belönade dem.

Vatten som sträcker sig ut, den Finska, Botniska och Riga viken, är ett kraftfyllt väsende, och de människor som en gång hörde till den äldre rasen är markerade på ett speciellt sätt. Dessa folksjälar arbetar med elementala väsen som existerar i otaliga nummer. De organiserade en armé för att kunna genomtränga den eteriska delen och skapa människan, finnarna byggde den fysiska människan via den eteriska delen, människan som skulle vara ett instrument i deras detaljerade och speciella mission på jorden.

Det råder en speciell relation mellan Öst och Väst och hur de arbetar tillsammans. Den flytande vätskan lutar sig mot Öst, som om det var ett kraftigt väsende, och dess trefaldiga själnatur lutar sig över tre stora vikar, vikar som finnarna än idag upplever som Väinämöinen, Ilmarinen och Lemminkäinen, som idag bär namnen Finska, Botniska och Riga viken. Den flytande vätskan och fasta grundämnen samarbetade i finnarna. Element som skapade människans eteriska del och ädlade människans fysiska del; av det flytande elementet och jordens fysiska element skapades människans fysiska kropp.

Vi frågar: varför existerar de mäktiga finnarna idag, efter att ha fullbordat en så väsentlig mission angående jordens evolution? Orsaken till att Finland och finnarna existerar ännu idag, är att finnarna bär Kalevala som ett levande minne, meningen med Kalevala är att den försvinner inte och att Kalevala lever vidare i en levande form, likt ett samvete, ett levande minne som aktiveras då vissa saker händer senare i tiden - SOM ETT SAMVETE.

Vi kunde säga: Öst-europas samvete var kraften som bevarade Finland. Men den tiden kommer då mänskliga hjärtan vill lära om evolutionen, det är då som Kalevala börjar strömma ut från själva Finland, då kommer denna underbara episka dikten att nå hela moderna Europa med sitt hela djup.

Europeiska nationerna hyllar Homeros episka dikter. Men Kalevala strömmade ut från själens ännu djupare källor. Detta kan icke än förstås. Men det kommer att förstås i framtiden när jordens evolution och dess spirituella fenomen förklaras. En episk dikt som Kalevala kan inte leva vidare utan själar som lever i fysiska kroppar, själar som är anknytna till Kalevalas skapande krafter. Kalevala lever vidare i människorna. Kalevalas inflytande kan fortsätta eftersom det finns finnar hos vilka Kalevala lever vidare. Kalevala strömmar ut från ett existerande centrum.

http://wn.rsarchive.org/Lectures/19141109p01.html

Citera
2016-08-15, 01:23
  #3
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Mera från andra källor där Rudolf Steiner har talat:

Citat:
Den finska kulturen kommer att påverka mycket på Europas utveckling. Allting som är originellt i detta folk är sådant som inte bör fattas från världens kommande kulturer.

Jag är övertygad om att det ligger latenta krafter i den finska kulturen, krafter som småningom börjar kommar fram.

Kalevala innehåller gamla mysterier som gäller mänsklighetens viktigaste hemligheter.
Kalevalas beskrivningar härstammar från de djupaste och äldsta europeiska källor.

Jag har aldrig läst så känsligt, så underligt generell beskrivning om kristendomen än i Kalevala. Kristendomen är befriad från alla platser.

Mänsklighetens ädlaste kulturpärlor härstammar från finska kulturens innersta hjärta.

I Sampo ser vi hur mänskligheten föddes, i Kalevala ser vi den forntida klarsynthetens djupa hemligheter och får via dem se in i mänsklighetens forndom.

I Kalevalas slut berättas det så känsligt och fint hur Marjatta födde Kristus. När Kristus döps lämnar Väinämöinen Finland.

Kalevala beskriver eviga saker, som kan fyllas med Kristus kraft, som är individuellt och bevisar att medmänskligheter lever i folkkulturer.

Genom att lära känna vilka möjligheter lever i finnarna, kan vi bekanta oss med mänsklighetens djupaste djup.
__________________
Senast redigerad av NeverCryWolf 2016-08-15 kl. 01:47.
Citera
2016-08-15, 01:46
  #4
Medlem
NeverCryWolfs avatar
My Kantele:

https://www.youtube.com/watch?v=87xMMM_u3fA

Tähden lentäessä:

https://www.youtube.com/watch?v=8OYuFLKg-F8

Täss on nainen:

https://www.youtube.com/watch?v=usDgBw8oy-U
Citera
2016-08-15, 01:56
  #5
Medlem
" Man hör ofta hur svenskarna kallar finnarna för ett primitivt och ociviliserat folk, utan språk, utan kultur, utan land osv"
Är det så jävla ofta man hör det?
Du hade säkert en bra grej på g här.
Men eftersom du säger skitdumma saker i trådstarten så hugger jag på det utan att läsa vad du citerar:/
Citera
2016-08-15, 02:07
  #6
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebakfull
" Man hör ofta hur svenskarna kallar finnarna för ett primitivt och ociviliserat folk, utan språk, utan kultur, utan land osv"
Är det så jävla ofta man hör det?
Du hade säkert en bra grej på g här.
Men eftersom du säger skitdumma saker i trådstarten så hugger jag på det utan att läsa vad du citerar:/

Det beror på att jag nyss läst igenom tjugotals sidor där finnarna är diskuterade i en tråd. Bör nämna att finlandsvenskarna var i toppen dock.

Men jag har hört otaliga gånger de saker som jag nämnde, annars skulle jag inte ha startat tråden.

Förlåt om du tog dig illa vid, jag har tagit mig illa vid otaliga gånger.
Citera
2016-08-15, 02:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Det beror på att jag nyss läst igenom tjugotals sidor där finnarna är diskuterade i en tråd. Bör nämna att finlandsvenskarna var i toppen dock.

Men jag har hört otaliga gånger de saker som jag nämnde, annars skulle jag inte ha startat tråden.

Förlåt om du tog dig illa vid, jag har tagit mig illa vid otaliga gånger.

Tog väl inte direkt illa vid mig, kände bara inte igen mig i det du sa, är uppvuxen med första och andra generationens finnar..
Även haft såna som nära vänner.
Fattar generaliseringar och har ju även jag fördomar..
Men de du nämner känner jag mig inte hemma vid.
För mig är Finland ett land (jävlanaturligtvis) , finnar är egna som jag ser det, men det är ju det som gör dom till finnar..
Tror du har mycke större chans att hitta sverige hat i Finland, än Finlands hat i sverige?
Typ sluta grina =)
Citera
2016-08-18, 00:44
  #8
Medlem
gersmans avatar
Vi gillar er som våra småbröder. Tom älskar er. Men, svenskar är kusiner från landet i stora världen och ni är våra kusiner.
Citera
2016-08-25, 17:35
  #9
Medlem
Ola Schuberts avatar
Vov, utifrån TS så skulle man kunna tro att det är 1816 istället för 2016.

Det var ju, förstås, en finlandssvensk som forskade om Kalevala, och broderade ut en hel del. Allt för att jävlas med Ryssarna.

Vi svenskar har lagt av med sådant nationalromantiskt dravel för länge sedan.
Citera
2016-08-25, 17:38
  #10
Avstängd
Cougarss avatar
Sanslöst bra trådstart av TS. Finlands Kalevala och Sveriges Asa-tro har mycket gemensamt.

Förhoppningsvis utvecklas tråden utan löjliga påhopp.
Citera
2016-08-25, 17:39
  #11
Avstängd
Cougarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vov, utifrån TS så skulle man kunna tro att det är 1816 istället för 2016.

Det var ju, förstås, en finlandssvensk som forskade om Kalevala, och broderade ut en hel del. Allt för att jävlas med Ryssarna.

Vi svenskar har lagt av med sådant nationalromantiskt dravel för länge sedan.

Det är ingen som tror att du är Svensk.
Citera
2016-08-25, 20:16
  #12
Medlem
Ördögs avatar
Hade det inte varit bättre att återuppliva den här klassiska kalkontråden?

(FB) Historiska finska kungar och Finlands sanna historia.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback