2016-08-14, 15:35
Medlem
kan man lära en katt att klippa deras klor? Min är så rädd när man skall göra det?
Det blir dyrt att åka till vetinären varje gång så vad gör man för och lära katten klippa klorna är elektrisk kloklipp bätre
Citera
2016-08-14, 15:37
Medlem
varken jag eller fassan klipper klorna på katterna,,,,

har sådana där trä klossar dom vässar klorna mot och det verkar funka
Citera
2016-08-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
varken jag eller fassan klipper klorna på katterna,,,,

har sådana där trä klossar dom vässar klorna mot och det verkar funka

det var ju ett tips vadå trä klossar
Citera
2016-08-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargen74
det var ju ett tips vadå trä klossar

katterna vässar klorna på lite hårdare träslag vet inte vad sorterna heter men köks stolarna är rätt kraftigt trä och dom vässar klorna på dom även på plyfa skivor och sådant
Citera
2016-08-14, 16:14
Medlem
EmelindaTeTs avatar
Jag vet inte riktigt hur man ska lära katter att klippa deras klor då det gick utan problem att klippa min babys klor. Troligen för att uppfödaren hade gjort det då hon var unge. Muta med godis, försök att distrahera katten medans du klipper?
Citera
2016-08-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmelindaTeT
Jag vet inte riktigt hur man ska lära katter att klippa deras klor då det gick utan problem att klippa min babys klor. Troligen för att uppfödaren hade gjort det då hon var unge. Muta med godis, försök att distrahera katten medans du klipper?

jag fick henne från katt komando syd som vuxen hon är otroligt rädd för kloklipp
Citera
2016-08-14, 16:24
Medlem
randones avatar
När jag har haft katter som tyckt det är jobbigt med kloklipp så har jag klippt dom lite i smyg när katten är väldigt trött och avbrutit när dwt har blivit för jobbigt för katten.
Det är bättre att ha två oklippta på en tass än att katten blir ännu räddare.
Citera
2016-08-14, 16:33
Medlem
EmelindaTeTs avatar
Citat:
jag fick henne från katt komando syd som vuxen hon är otroligt rädd för kloklipp

Jaha, ja då vet man ju inte alls vilken sorts erfarenhet katten har haft tidigare. Min mamma har en hittekatt som var dumpad i skogen och han är tyvärr omöjlig att klippa klorna på. Han är mer vild än tam så man måste lura honom ibland men man får ändå bara några sekunder på sig att försöka klippa så där har man gett upp. Kanske köpa in massor med klösbrädor och uppmuntra katten att klösa på dem?
Citera
2016-08-14, 16:41
Medlem
är vanlig klo klipp bäst eller eletrisk?
Citera
2016-08-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmelindaTeT
Jaha, ja då vet man ju inte alls vilken sorts erfarenhet katten har haft tidigare. Min mamma har en hittekatt som var dumpad i skogen och han är tyvärr omöjlig att klippa klorna på. Han är mer vild än tam så man måste lura honom ibland men man får ändå bara några sekunder på sig att försöka klippa så där har man gett upp. Kanske köpa in massor med klösbrädor och uppmuntra katten att klösa på dem?

jo men hon är kel sjuk annars skall liga i sängen o spina äter som häst
Citera
2016-08-14, 16:46
Medlem
MissMDs avatar
Har klippt klor på alla mina katter och det har aldrig varit problem, men väldigt tålamodsprövande i början.

Har gjort precis likadant som jag gör när jag lär in hundar. Har haft klotången framme hela tiden, t.ex på vardagsrumsbordet.
När kissen ligger i knät eller bredvid mig och myser så pysslar jag mycket med tassarna och ser till att det blir en mysig stund av det hela. "trycker" ut klorna emellanåt för att vänja katten vid tassberöring.
Sen när bra tillfälle ges så grabbar jag tag i klotången och klipper en klo.
Fortsätter myser och klappar, när hon är avslappnad igen klipper jag en till.. Osv osv. I början kanske det bara räcker med en eller två klor och jobbar sig långsamt framåt tills katten är helt avslappnad under hela processen.

Sen har jag alltid tagit för vana att vara väldigt fysisk med mina djur.
kolla öron, tänder, klor, tassar och i allmänt behövliga beröringen
Citera
2016-08-14, 17:10
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
kan man lära en katt att klippa deras klor? Min är så rädd när man skall göra det?
Det blir dyrt att åka till vetinären varje gång så vad gör man för och lära katten klippa klorna är elektrisk kloklipp bätre

Vissa djurbutiker kan hjälpa dig med det också, en nära där vi bor erbjöd oss en klippning för 100:- per katt. Fråga runt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in