2016-08-14, 11:02
Medlem
Södertörns får ofta mycket skit på FB, och argumenten för detta är normalt att skolan har mycket låg rankning och att de som hamnar där är de som inte kommer in någon annanstans.

Men hur är era egna erfarenheter av SH? (Har ingen egen erfarenhet av att plugga där)

Kan däremot berätta en kompis utsaga; Denne studerade data/IT under förra året. Lärarna var okvalificerade för sina jobb, varför de byttes ut och ersattes av vikarier. Dessa vikarier hade inte satt sig in i studieplanen och visste inte när uppgifter skulle lämnas in eller anda deadlines. När kompisen lämnade in sina uppgifter sa lärarna att det var bra, för denna uppgift hade de "glömt". Pga. att ingen riktigt verkade ha koll blev det inte så mkt läxor etc., utan undervisningen gick mest till ad-hoc-diskussioner. Utbildningen följde alltså ingen mall etc. utan man "hittade på" en studieplan under terminen. Kompisen var naturligtvis missnöjd då han inte fick någon feedback och upplevde att han inte lärde sig något. Totalt lämnade han in ca 4 uppgifter under hela läsåret, om en A4-sida per uppgift.

Kan någon som själv studerat på SH dementera eller bekräfta ryktena på FB?
Citera
2016-08-14, 13:53
Medlem
Verkligheten är 10 gånger värre än rykterna.

Jag tror din kompis erfarenhet är ganska representativt för kvaliten på utbildningarna.
Citera
2016-08-14, 16:12
Medlem
Prawitzs avatar
Den stora frågan är varför någon bestämmer sig för att läsa IT på Södertörn.
Citera
2016-08-14, 16:20
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz

Vet inte om det gäller just IT, men ett vanligt förfarande i sthlm är att läsa kurser på södertörn enbart i syfte att få högskolepoäng för att kunna stå kvar i SSSB-kön eller klara CSN-kraven. Många kurser håller pinsamt låg svårighetsgrad, är lätta att fuska sig igenom, och har inga eller få närvarokrav.
Citera
2016-08-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz

Han kom inte in någon annanstans.
Citera
2016-08-14, 20:43
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glada-Ankan
Han kom inte in någon annanstans.

Ok. Man bör på alla sätt undvika Södertörn om man har som ambition att lära sig något som man har nytta av i arbetslivet.
Citera
2016-08-14, 20:46
Medlem
SoulAmazins avatar
Lokalerna är i alla fall fräscha.
Citera
2016-08-16, 13:04
Medlem
Håller inte med om att man väljer södertörn för att man inte kunnat komma in i någon annan skola.

Jag tex lyckades komma in på Uppsala universitet och mitt andraval södertörn samtidigt.

Jag blev tvungen att välja bort Uppsala pga vissa omständigheter så blev jag tvungen att antingen välja södertörn eller plugga upp vissa ämnen och söka en annan utbildning.

Efter 1 år i Södertörn kan jag säga att det känns lite så där med utbildningskvaliten. Det kändes absolut inte svårt med tentorna tex utan det handlar mer om hur jävla dålig koll lärarna har på ens inlämningar. Man kan lämna in något och allt kan verka bra tills läraren påstår att hen "ej kan hitta din uppgift för seminarie 1" eller liknande.

Och det är så jävla dåligt system i studiewebben, man blir inte alls varnad om en uppgift man gjorde 6 månader sedan inte blev godkänd av läraren, och ja visst är det ens egna fel också men aja.

Vad jag lärt mig efter 1 år i denna skola är att: Kräv direkt feedback på vart enda lilla uppgift du lämnar in! Vänta inte på att läraren kommer skriva under inlämningslådan utan mejla direkt efter några dagar efter deadline.

Ja visst blir det en hel del bombande av läraren men bättre än att man blir frustrerad när nästa termin börjar och du ej kan registrera dig till kurserna då man har i lärarens ögon ej godkända uppgifter från förra terminen.

Tro inte att läraren kommer kontakta dig om detta, ingen kommer dalta med dig och lärarna i princip skiter i dig. Dem vill bara rätta prov föreläsa lite och få sin lön. Thats all. Ingen i detta land blir högskolelärare för att dem tycker om människor^^

Men det som stör mig mest och fått mig att riktigt hata skolan är att man hade 3-4 riktigt onödiga kurser under första och andra terminen. Riktigt frustrerande dåliga utfyllnadskurser som inte tillförde mig annat än hp poäng och frustration. Dem tillförde i princip ingenting till de program som jag läser och hade nästan ingenting att göra med programmet jag går! Detta är anledningen till att jag anser att Södertörn har dålig kvalite på utbildningarna.

Snorkiga lärare är också en enorm frustration. Lärare som verkar trevliga men blir riktigt otrevliga om man via mejl ifrågasätter minsta lilla sak. Mer än hälften av lärarna vi haft har varit otrevliga ohjälpsamma lärare som på ytan verkar trevliga. Men detta fenomen är inget som är begränsat till SH förstås.

I ett av kurserna var vi ca 80 elever då kursen skulle läsas gemensamt med elever från ett annat program. Läraren hade delat upp oss i grupper inför uppgifter vi skulle göra under kursens gång men han kände ej till vilka elever som hoppat av skolan (det var många) och han sa att vi själva fick lösa detta.

Om han ej har koll hur kan han tro att vi ska ha koll? Detta innebar flera dagar med förvirring och panik bland oss elever som försökte hitta gruppmedlemmar som ej existerade.

Jag har ingen aning om de programmet jag går kommer ge mig bra jobbmöjligheter. Beror kanske på om arbetsgivare bryr sig om du gått på SH eller SU osv?

En positiv sak med SH är hur fräsch hela skolan och lokalerna är. Biblioteket är riktigt snygg med ett arkitekt pris som är välförtjänt. En annan positiv sak är att jag ej mött snobbiga elever i alla fall inga som går mitt program. Man blir i princip vän med alla som man sitter ner och snackar lite med. Alla är varma och lätta att snacka med och då är nästan alla svenskar i mitt program. Jag säger detta för enligt min erfarenhet är svenskar ganska kalla av sig och svåra att connecta med i många fall^^

Jag har en vän som går i Stockholm Uni och där är lokalerna bedrövligt fula och ofräscha. Och eleverna är visst riktigt snobbiga och det går inte att connecta med folk där, vad hon och vissa andra jag mött upplevt och säger.
Senast redigerad av Belinda-e 2016-08-16 kl. 13:14.
Citera
2016-08-17, 14:40
Medlem
Drifloons avatar
Har både positiva och negativa erfarenheter från Södertörn. Har läst runt 280 hp någonting totalt fördelat på fem högskolor, och av dessa är kurser inom vissa ämnen på SH bland de jag skulle ranka högst. Har haft sämre erfarenheter inom vissa ämnen från bl a SU.

Södertörn varierar stort i kvalitet mellan ämnena, som jag förstått det. Inom mitt huvudämne har högskolan mycket god kvalitet och personligen anser jag att den är hästlängder före Stockholms Universitet. Har läst distanskurser inom samma ämne vid andra högskolor, men tycker inte att jag fått nog starkt intryck för att rättvist kunna jämföra dem mot SH.

Som tidigare sagts i tråden är lokalerna fräscha, och särskilt biblioteket tycker jag har många bra sidor. Jag känner att stämningen är lite mindre pretentiös än på SU, vilket både har sina för- och nackdelar. Å ena sidan är det en lättsammare, trevligare stämning, där jag menar att det inbjuds till interaktion med läraren på ett annat sätt trots stora deltagarantal vid föreläsningar och dylikt. Å andra sidan känns det inte alltid som att samma kontroll finns vid exempelvis administration, men detta är inget som jag upplevt som ett större problem.

Under tiden jag skrev uppsats fick jag bra stöd, både från handledare och undervisande professor, och jag tycker att de stöd från bland annat biblioteket som ordnades var av ok kvalitet. Uppsatsventileringarna genomfördes på ett sätt som kändes professionellt.

Mina negativa erfarenheter kommer från ett program jag prövade att gå en termin innan jag hoppade av. I efterhand är det inte min värsta erfarenhet från högskolestudier, men det ligger i botten, helt klart. Delkurserna kändes inte konstruktivt upplagda och jag tyckte inte att jag fick nytta av, eller knappt tillhandahöll någon kunskap alls. De var för tunna för att ge bra översikt. Lärarna var inte så inspirerande, och en av dem verkade inte planera sina föreläsningar, alternativt följde inte sina planerade upplägg alls.
Citera
2016-08-17, 18:58
Medlem
Kan tänka mig att SH mäter sig väl med andra högskolor vad gäller sociologi och dylika ämnen. Lärarutbildningen ska väl vara ok? Här får någon annan fylla på.
Annars har de inte mycket att säga om IMO. Nu pratar jag alltså vad om jag hört och läst, och vare sig man gillar det eller inte så är ryktet betydande.

Skolan är fräsch, ren fakta. Biblioteket håller klass. När SH-studenter tänker på studieplats så är det bibblan som gäller.

Studenterna är fördelade mellan två typer - ortenmänniskor och hipstersvenskar.

Känner inte till någon alls som pluggat IT på Södertörn. För den delen visste jag knappt att de bedrev sån utbildning.

Mina spontana tankar
Citera
2019-05-12, 23:26
Medlem
Vet nån hur Bengt och Jurek är som examinator/handledare
Citera
2020-07-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el-torero8
Vet nån hur Bengt och Jurek är som examinator/handledare
Vet inte vem Bengt är, men Jurek är skit. Hade honom i kursen Ekonomiskstyrning och fattade jack. Om nån har honom, skiti att gå till föreläsningarna då.

R.I.P Pop Smoke
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in