Citat:
Ursprungligen postat av
sebbezz
Hej på er,
Är i startgroparna med att starta mitt första bolag. Har hittat en nisch som jag tror kan komma att funka. Min tanke är till att en början använda mig utav dropshipping för att minska risken med att köpa in ett lager osv. Jag kommer dropshippa från Kina och då dyker vissa frågor upp:
1. Om vi tex säger att jag köper en vara från leverantören för 100 kr och säljer den för 200kr. Hur gör man med skatt moms osv? Vad blir vinsten?
2. Jag tänkte starta enskild firma. Finns det några för och nackdelar med detta?
3. Är det någon som drivit/driver en firma som dropshippar från Kina eller liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter? För och nackdelar med just dropshipping osv
Hoppas någon som har erfarenhet av just dropshipping kan svara på detta
Tack så länge
Vem betalar tullen? O momsen om lasten går direkt till kunden. Jag brukar ta hem godset och sätta på nya fraktetikett så att kunden inte hittar fabriken. Tullavgift tror det är 6% på det värde inköp. Sedan betalar du 25% moms på inköp100 000 = 20000kr. Du säljer varan för 200. 000 inkl moms. Du får betala 40 000 moms. Moms du kan dra av är 20 000 du först betalade. Det finns en risk när du beställer från Kina. Fel varor dålig kvalité, paj under transport ( försäkring kostar extra) du kommer aldrig kunna reklamera till en kines. X med 3 så har du marginal om det går fel.