2016-08-13, 17:04
Medlem
Hej på er,

Är i startgroparna med att starta mitt första bolag. Har hittat en nisch som jag tror kan komma att funka. Min tanke är till att en början använda mig utav dropshipping för att minska risken med att köpa in ett lager osv. Jag kommer dropshippa från Kina och då dyker vissa frågor upp:

1. Om vi tex säger att jag köper en vara från leverantören för 100 kr och säljer den för 200kr. Hur gör man med skatt moms osv? Vad blir vinsten?

2. Jag tänkte starta enskild firma. Finns det några för och nackdelar med detta?

3. Är det någon som drivit/driver en firma som dropshippar från Kina eller liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter? För och nackdelar med just dropshipping osv

Hoppas någon som har erfarenhet av just dropshipping kan svara på detta

Tack så länge
Citera
2016-08-13, 17:53
Medlem
ByeByeBostons avatar
Vinsten är det du får över efter att alla kostnader är avräknade.
Citera
2016-08-13, 18:05
Medlem
blink21s avatar
1. Då räknar ut vinsten genom att köra utpriset (ex moms) minus inpriset, så det blir 200*0,8-100= 60 kr i vinst

2. Är inte så väldigt stor skillnad på enskild firma och aktibolag, känns rimligt att börja med enskild firma och sen eventuellt gå vidare till aktiebolag i ett senare skede.

3. Nackdelen att leverantören tar en del av vinsten och att det brukar vara svårt att kunna konkurrera med butiker som lagerhåller själva. Sen gäller det att ha en bra leverantör som verkligen har koll på sin logistik då du själv aldrig ser varorna men det är till dig som kunderna vänder sig om något går snett.
Citera
2016-08-13, 18:40
Medlem
Okej tack för hjälpen 😊 Håller du själv på med dropshipping ?
Citera
2016-08-13, 19:08
Medlem
blink21s avatar
Nej, men har drivit företag inom b2c handel.
Citera
2016-08-13, 22:30
Medlem
Okej lugnt om man skickar PM till dig om jag har några frågor när man väl drar igång ? Kan vara skönt att ha någon att bolla med
Citera
2016-08-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbezz
Hej på er,

Är i startgroparna med att starta mitt första bolag. Har hittat en nisch som jag tror kan komma att funka. Min tanke är till att en början använda mig utav dropshipping för att minska risken med att köpa in ett lager osv. Jag kommer dropshippa från Kina och då dyker vissa frågor upp:

1. Om vi tex säger att jag köper en vara från leverantören för 100 kr och säljer den för 200kr. Hur gör man med skatt moms osv? Vad blir vinsten?

2. Jag tänkte starta enskild firma. Finns det några för och nackdelar med detta?

3. Är det någon som drivit/driver en firma som dropshippar från Kina eller liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter? För och nackdelar med just dropshipping osv

Hoppas någon som har erfarenhet av just dropshipping kan svara på detta

Tack så länge

Vem betalar tullen? O momsen om lasten går direkt till kunden. Jag brukar ta hem godset och sätta på nya fraktetikett så att kunden inte hittar fabriken. Tullavgift tror det är 6% på det värde inköp. Sedan betalar du 25% moms på inköp100 000 = 20000kr. Du säljer varan för 200. 000 inkl moms. Du får betala 40 000 moms. Moms du kan dra av är 20 000 du först betalade. Det finns en risk när du beställer från Kina. Fel varor dålig kvalité, paj under transport ( försäkring kostar extra) du kommer aldrig kunna reklamera till en kines. X med 3 så har du marginal om det går fel.
Citera
2016-08-14, 00:57
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Vem betalar tullen? O momsen om lasten går direkt till kunden. Jag brukar ta hem godset och sätta på nya fraktetikett så att kunden inte hittar fabriken. Tullavgift tror det är 6% på det värde inköp. Sedan betalar du 25% moms på inköp100 000 = 20000kr. Du säljer varan för 200. 000 inkl moms. Du får betala 40 000 moms. Moms du kan dra av är 20 000 du först betalade. Det finns en risk när du beställer från Kina. Fel varor dålig kvalité, paj under transport ( försäkring kostar extra) du kommer aldrig kunna reklamera till en kines. X med 3 så har du marginal om det går fel.

Från Kina är tullen 12%.
Citera
2016-08-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112

Tack för svaret!
Tänkte mig att man i varje annons är väldigt tydlig med att varorna skickas från Kina och att tullavgift kan tillkomma. Det blir inte konstigare för kunden än att dom skulle beställa från eBay tex. Kommer även vara noga med att leveranstiden kommer vara lång genom att skriva tex "Free 30 day delivery" eller liknande. Jag kommer bara dropshippa från företag som har minst 4.5 stjärnor på AliExpress och många ordrar. På så sätt vet jag att kvaliten är lite bättre iaf. Det finns alltid en risk att kunden vill reklamera och detta är något jag får ta höjd för i priset och erbjuda dom att reklamera varorna direkt till mig i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in