2016-08-13, 16:28
Medlem
Tycker att Norges dialektrikedom är fascinerande. Det är en fröjd att utforska olika lokala mål som skiljer sig enastående mycket från den "Riksnorska" som vi exponeras för i Sverige genom film och TV. Många dialekter har en melodi som jag tycker påminner mycket om svenskan och konstigt nog finns de ofta långt väster om Oslo och den Svenska gränsen.

Hörde t.ex en Norrman säga "vatten" istället för "vann" en gång, men jag hann inte fråga var han kom ifrån.

Min frågar lyder: Vilken Norsk dialekt låter mest Svensk? Skulle vara kul att hitta ett naturligt "Svorsk-mål" i någon liten fjord.
Citera
2016-08-13, 19:10
Medlem
Nordnorska är i mina öron den av norska dialekter som låter mest svensk. Framförallt den i Narvik, kan iofs ha att göra med att LKAB finns där. Hursom är det nog dessutom enda stället i Norge där morsan & farsan används.
Citera
2016-08-13, 19:47
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Vega dialekten.
Citera
2016-08-13, 22:19
Medlem
KungPengs avatar
Vissa vestlandsdialekter låter nästan som skånska.
Citera
2016-08-14, 17:13
Medlem
spknoises avatar
I västra Norge så tror jag dom säger vatn istället för vann. Ska inte säga exakt vart i västra Norge som dom använder -a i ändelsen av ord till skillnad från Öst där dom har har -e i ändelsen.

Som ex: Eg kasta, Eg greia.

Finns ett flertal svenska dialekter som är mer norska än svenska. Jamska, dialekterna i västra Dalarna, Härjedalen. Tycker även gutniska påminner om vissa norska dialekter.
Citera
2016-08-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrendelTheodcyniga
Tycker att Norges dialektrikedom är fascinerande. Det är en fröjd att utforska olika lokala mål som skiljer sig enastående mycket från den "Riksnorska" som vi exponeras för i Sverige genom film och TV. Många dialekter har en melodi som jag tycker påminner mycket om svenskan och konstigt nog finns de ofta långt väster om Oslo och den Svenska gränsen.

Hörde t.ex en Norrman säga "vatten" istället för "vann" en gång, men jag hann inte fråga var han kom ifrån.

Min frågar lyder: Vilken Norsk dialekt låter mest Svensk? Skulle vara kul att hitta ett naturligt "Svorsk-mål" i någon liten fjord.

Oslo dialekten är väldigt lik svenskan, eftersom det är så nära. Vissa nordnorska dialekter är väldigt likt svenskan och de pratar lite långsammare så det är enklare att förstå om man är ovan vid norska, sedan finns det vissa i höjd med dalarna som har lika dialekter.

Enligt mig var västkust norska svårast att förstå, alltså ju längre ifrån gränsen man kom så hade jag svårare att förstå. Kanske inte är så för alla.
Citera
2017-12-29, 11:30
Medlem
viktor77727s avatar
Vilken dialekt i Norge är lättast att förstå?

...
Citera
2017-12-29, 11:34
Medlem
kumlafucker84s avatar
Den i Oslo eller Trondheim kanske
Citera
2017-12-29, 11:40
Medlem
0xmans avatar
oslo eller nordnorge.
Citera
2017-12-29, 12:20
Medlem
-Zex-s avatar
Det beror helt på, dialekten i Oslo är inga problem att förstå. Men t.ex. Fredrikstad, Stavanger och i viss mån Bergen kan ibland vara svårt att förstå även för mig som pratar flytande norska.

Uppe i Nordnorge, Bodø/Tromsø osv förstår man också hyfsat lätt. Det är lite som norrländskan, det går sakta och är lite grövre så man förstår det lätt.
Och förresten, något som är svårt med Fredrikstadsdialekten är även att de har en hel del lokala uttryck och ord som är omöjligt att förstå..
Citera
2017-12-29, 13:00
Medlem
Gjorde en resa uppifrån och ned i min ungdom. Upplevde det som att ju längre norrut du var, desto lättare att förstå.
Citera
2017-12-29, 13:14
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xman
oslo eller nordnorge.

Ja, östlandet eller Nordnorge. Till och med enklare i Drammen än i Oslo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in