Citat:
Ursprungligen postat av
laxus
Någon som sitter på en bra custom tactic för 433(2)?
Lite sent på bollen, men så här kör jag:
Först och främst älskar jag 4-3-3(2) då mitt anfallsspel handlar till 90% om yttrarna. Har aldrig kunnat spela mig igenom centralt utan det är till yttrarna bollen ska. Jag spelar mycket possession och får jag en öppning att slå bollen mot mina speediga wingers, då kommer den. Dessa tactics såg jag på någon youtuber och de har passat mig bra.
Build up play:
Speed: 85
Passing: 67
Positioning: Organised
Chance Creation:
Passing: 65
Crossing: 71
Shooting: 45
Positioning: Free form
Defence
Pressure: 55
Aggression: 60
Team Width: 36
Defender line: Cover
Jag spelar som sagt väldigt mycket via mina yttrar och inspel i boxen. Skulle säga att 80% av mina mål kommer av att Hazard/Mane kommer på kanten och söker ett lågt inlägg + tap in.
Stay back while attacking: Ytterbackarna, mittbackarna, CDM
Yttrarna har "Stay forward", Cut inside och get in behind.
Sen kör jag "defensive" som tactic från matchens start.
Tanken är att ytterbackarna och mittfältarna ska ta hand om defensiven medan mina yttrar ska ligga på mittlinjen och vänta på en kontring. Ligger jag under i halvtid sätter jag ytterbackarna på "always overlap" och "attacking" som tactic, annars rullar jag på som vanligt.
Ikväll har jag kört 5 matcher, 5 segrar. Låg under 4 av matcherna, skruvade på offensiven i halvtid och blåste iväg mina motståndare... kanske borde jag starta med attacking och släppa iväg ytterbackarna, men jag gillar att öppna försiktigt och inte blotta mig för mycket.
Med ovan sagt - jag är absolut ingen custom tactics-guru. Ovan funkar för mig och min spelstil, kanske inte alls lirar för dig.
Gylfi gör 2 mål i debuten! Känns lovande för hans fortsatta medverkan i min BPL-elva. Har verkligen hamnat i ett flyt nu, känner att det är upp till mig att förlora matcherna. Spelar jag bra kan jag vinna alla matcher, sällan jag möter en kille som sopar banan med mig. Ofta när jag förlorar beror det på att jag själv spelar slarvigt och dåligt.
Jag släppte alltså in första målet i fyra av fem matcher ikväll. Två av lagen hade 10k-lag med Leroy Fer, Guidetti (!) osv... enda laget jag INTE släppte in mål mot hade TOTS Suarez, TIF Neymar, Sergio Ramos, DDG, TOTY Iniesta och spelare av den kalibern... han var också bästa spelaren jag mötte ikväll och då var min defensiv snortajt. Lustigt hur det är ibland.