2016-08-12, 19:22
Medlem
paperboy85s avatar
I helgen är det stadsfestival i Malmö, Halmstad, Växjö och Kalmar om inte på fler orter i södra Sverige. Det blir visserligen problem att locka fler besökare från närliggande städer med den här planeringen, men det var mer brottsaspekten som var tanken att diskuteras här. Med sommarens alla rapporter om sexuella övergrepp är det logiskt att polisen kraftansamlar under dessa festivaler och skickar in bemanning även från kringliggande orter.
Men då uppstår problemet att polisen kan stå utan gard eller vara sämre rustade för brott utanför städerna.

Frågorna är då:

Flera av festivalerna har varit förlagda under samma tid i många år, men varför valdes samma helg i augusti? Var det en medveten eller omedveten strategi?

I och med att fler och grövre brott tycks begås under dessa festligheter, bör polisen bli mer aktiva och styrande i valet av datum för dessa arrangemang?
Citera
2016-08-12, 19:31
Medlem
Malmö ligger i Skåne, Halmstad i Halland, Växjö och Kalmar i Bleking. Så att få in poliser är nog inget större problem, det är stora städer och en bra bit emellan dem.

Nu vet inte jag omfattningen utav dessa festivaler, men om de drar mycket folk från omkringliggande städer så kanske det är ett sätt för att dela på dem.
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2016-08-12 kl. 19:34.
Citera
2016-08-12, 19:33
Medlem
Jag tror inte Malmöbor åker till Halmstad, Växjö eller Kalmar för gå på en festival, med mindre man är fanatisk festivalbesökare.

Andra frågan skall du inte oroa dig för. Dan Eliasson har sagt att polisen även klarar denna sommar.
Citera
2016-08-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag tror inte Malmöbor åker till Halmstad, Växjö eller Kalmar för gå på en festival, med mindre man är fanatisk festivalbesökare.

Andra frågan skall du inte oroa dig för. Dan Eliasson har sagt att polisen även klarar denna sommar.
Tänk Helsingborgarna. Istället för att alla åker till exempelvis Malmö, så drar hälften till Halmstad.
Citera
2016-08-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Malmö ligger i Skåne, Halmstad i Halland, Växjö och Kalmar i Bleking. Så att få in poliser är nog inget större problem, det är stora städer och en bra bit emellan dem.

Nu vet inte jag omfattningen utav dessa festivaler, men om de drar mycket folk från omkringliggande städer så kanske det är ett sätt för att dela på dem.

Växjö och Kalmar i Småland...
Citera
2016-08-12, 19:44
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift

Nej, men det kan vara mer gällande åt andra hållet och mellan Halmstad, Växjö och Kalmar.
Senast redigerad av paperboy85 2016-08-12 kl. 19:47.
Citera
2016-08-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Växjö och Kalmar i Småland...
Haha ja jag menade det 😆.
Spelar ingen roll, poängen är den samma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto