2016-08-12, 16:18
Medlem
Mål; Inte känna mig blåst/ekonomiskt överansträngd i min första bostadsaffär. Tryggt boende i icke-multikulturellt område kring Stockholm.

Bakgrund; 25 år gammal, ska påbörja 5 års studier i Stockholm i höst. Inga lån, låg månadskostnad och låga månadsutgifter. Inga aktie-erfarenheter.
Har ett sparkapital på 300k, fast helgjobb som ger 7-8 netto som jag tänkt behålla under studieperioden. Kommer ärva okänt sexsiffrigt belopp inom ett par år. Möjlighet till medlåntagare.

Frågeställning; Bör jag minimera mitt studielån med hjälp av mina sparpengar, eller låna maximalt för att lägga på hög inför framtida bostadsaffär?
Har avvaktat med bostadsköp under flera års period pga rädsla av att köpa på topp. Samt att priserna har vuxit ifrån det jag har råd/ är bekväm att låna för. Skulle med fullt lån, studiebidrag och jobb kunna lägga 11-12k till sparkontot varje månad.

Hur hade ni spelat korten?
Citera
2016-08-12, 16:32
Medlem
Chugis avatar
Med tanke på att du är intresserad av att köpa en BR så ska du ta ut så mycket CSN-lån du bara kan eftersom räntan på detta är lägre än vad det är på valfritt bostadslån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in