• 2
  • 3
2016-08-12, 22:14
Medlem
ThePhilss avatar
Man blir ju verkligen mörkrädd av att läsa många av inläggen......

"döda angriparen"..... hur kan man försvara att ta livet av en annan människa?!? En medmänniska som i de flesta fall med all säkerhet.... pga av hopplöshet & utanförskap.... mer eller mindre blivit tvingad in i brottslighet. En medmänniska som dagligen utsätts för svensk rasism....

Vad har hänt med den vedertagna värdegrunden att alla liv är lika mycket värda? Har vi inte en kollektiv ansvar & skyldighet att faktiskt hjälpa & stötta de som har kommit på glid i samhället?

Tongångarna i den här & många andra trådar är ju ett lysande exempel på att medborgare inte skall ha tillgång till skjutvapen.

Gör det enda rätta..... vänd andra kinden till....eller ring Polisen....hur svårt kan det vara?
Citera
2016-08-12, 23:11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Man blir ju verkligen mörkrädd av att läsa många av inläggen......

"döda angriparen"..... hur kan man försvara att ta livet av en annan människa?!? En medmänniska som i de flesta fall med all säkerhet.... pga av hopplöshet & utanförskap.... mer eller mindre blivit tvingad in i brottslighet. En medmänniska som dagligen utsätts för svensk rasism....

En våldtäktsman då - blir han "tvingad av den svenska rasismen" att våldta tjejer?

Citat:
Vad har hänt med den vedertagna värdegrunden att alla liv är lika mycket värda? Har vi inte en kollektiv ansvar & skyldighet att faktiskt hjälpa & stötta de som har kommit på glid i samhället?

Tongångarna i den här & många andra trådar är ju ett lysande exempel på att medborgare inte skall ha tillgång till skjutvapen.

Gör det enda rätta..... vänd andra kinden till....eller ring Polisen....hur svårt kan det vara?

Ja, men om polisen inte svarar då? Om polisen inte dyker upp - vilket händer till som tätt - och har hänt mig när jag dessutom var på jobbet, och fick försvara "arbetsplatsen" från en galen pundare medels en träpåk? Eller ja, polisen kom.... tre timmar senare.

Och, om det enda polisen gör när nu denne bemödar sig dyka upp - är att ta din anmälan när du blivit nedslagen, rånad och bespottad - och skickar dig "fallet nedlagt i brist på bevis" dagen efter?

Vilken drömvärld lever du i?
Citera
2016-08-12, 23:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeAlpha
Hittade denna när jag surfade ute på det stora internet. Det är en icke-dödlig salt pistol som skjuter pepparspray-kulor mot inkräktaren för att "slå ut" denne, alltså ett perfekt självförsvarsvapen. Jämfört med vanlig pepparspray så kan pistolen träffa sitt mål upp mot 150-200 feet(45-60 meter).

Tyvärr kan man inte beställa hem men om man befinner sig i USA kan man få den skickad till den adress man bor på och ta med den på flyget i bagaget.

Undrar om detta är ett bra vapen att inneha i hemmet och om det är ens lagligt att ett sådana här i Sverige? Hört att det skall vara olagligt nämligen.
Fullkomligt djävla värdelöst vapen, det ser man ju med brunögat till och med. Det är ju en paintballpistol med kulor fyllda med pepparsprayens verksamma substans i pulverform. Här är ett test med övningskulorna som är fyllda med inert pulver: https://www.youtube.com/watch?v=JSJ2eWarVmY Vid 3:35 skjuter han på ett träd, se vilka löjliga små rökpuffar det blir. Alltså, man måste ju träffa rakt i ögat om det där ska ha någon effekt, en träff i bröstet på en angripare som är i rörelse kommer inte att utsätta honom för ett enda nanogram av pulvret någonstans där det har verkan. En träff bredvid personen kommer inte att ha någon som helst effekt, i ögat eller möjligen på näsan är det enda som funkar och då kan du lika gärna ta en vanlig luftpistol. Chansen att träffa i skarpt läge är förstås nära noll.

Pistolen är dessutom mycket stor och svår att dölja, inget man bär med sig på stan direkt.

Detta var nog det dummaste och mest värdelösa självförsvarsvapen jag någonsin har sett, en sprayburk med liknande innehåll är tusen gånger bättre (lättare att bära med sig och oändligt större chans att träffa där det har verkan) även om de lagliga varianterna har rätt tveksam effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag misstänker att kulorna till "saltpistolen" är svagt trycksatta, [...]
Kulorna är inte trycksatta.

Citat:
Det är inte tanken att man ska döda någon. [...]
Det beror väl på... Inte för dig kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej, denna "salt-ammunition" är ju framtagen för att nå Stoppande effekt.

Inte bara den "besvärande" effekten som pepparspray har, utan faktiskt stoppar och förhindrar en attackerande buse.[...]
Hur vet du det? Det enda tillverkaren uppger på sin FAQ-sida är att kulorna innehåller capsaicin som finns i pepparspray. Hur djävlig den är beror ju på koncentrationen som man utsätts för men de anger ju inte koncentrationen eller om där finns andra godsaker i kulorna. Med tanke på deras totalt vrickade snack om rökmoln på 4-5 fot så är nog resten också rent skitsnack. (Jo visst kan molnet bli så stort men koncentrationen avtar ju med avstånd från träffpunkten och för att vara effektivt måste angriparen stanna kvar och exponeras för röken. Visst, om angriparen är totalförlamad så kanske han inte har annat val men jag oroar mig inte så mycket för att bli angripen av totalförlamade personer.)

Detta är en av de sämsta idéerna i hela djävla vapenhistorien.

P.S. Är inte såna här vapen förbjudna enligt SALT-avtalen?
Citera
2016-08-13, 00:51
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
En våldtäktsman då - blir han "tvingad av den svenska rasismen" att våldta tjejer?

Asså.... som män har vi väldigt stark sexualdrift.... & kan väl inte skuldbeläggas i de fall vi blir provocerade till en handling? Om en kvinna klär sig utmanande likt en hora får hon väl också förvänta sig att bli behandlad som en....eller?

Ha ha....skojade bara Frange....
Mitt förra inlägg var menat som en parodi på vad vissa individer faktiskt tycker. Repliken om att klä sig som en hora är ju precis vad en del av vår importerade valboskap faktiskt anser.
Citera
2016-08-13, 02:34
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fullkomligt djävla värdelöst vapen, det ser man ju med brunögat till och med. Det är ju en paintballpistol med kulor fyllda med pepparsprayens verksamma substans i pulverform. Här är ett test med övningskulorna som är fyllda med inert pulver: https://www.youtube.com/watch?v=JSJ2eWarVmY Vid 3:35 skjuter han på ett träd, se vilka löjliga små rökpuffar det blir. Alltså, man måste ju träffa rakt i ögat om det där ska ha någon effekt, en träff i bröstet på en angripare som är i rörelse kommer inte att utsätta honom för ett enda nanogram av pulvret någonstans där det har verkan. En träff bredvid personen kommer inte att ha någon som helst effekt, i ögat eller möjligen på näsan är det enda som funkar och då kan du lika gärna ta en vanlig luftpistol. Chansen att träffa i skarpt läge är förstås nära noll.

Pistolen är dessutom mycket stor och svår att dölja, inget man bär med sig på stan direkt.

Detta var nog det dummaste och mest värdelösa självförsvarsvapen jag någonsin har sett, en sprayburk med liknande innehåll är tusen gånger bättre (lättare att bära med sig och oändligt större chans att träffa där det har verkan) även om de lagliga varianterna har rätt tveksam effekt.

Kulorna är inte trycksatta.

Det beror väl på... Inte för dig kanske.

Hur vet du det? Det enda tillverkaren uppger på sin FAQ-sida är att kulorna innehåller capsaicin som finns i pepparspray. Hur djävlig den är beror ju på koncentrationen som man utsätts för men de anger ju inte koncentrationen eller om där finns andra godsaker i kulorna. Med tanke på deras totalt vrickade snack om rökmoln på 4-5 fot så är nog resten också rent skitsnack. (Jo visst kan molnet bli så stort men koncentrationen avtar ju med avstånd från träffpunkten och för att vara effektivt måste angriparen stanna kvar och exponeras för röken. Visst, om angriparen är totalförlamad så kanske han inte har annat val men jag oroar mig inte så mycket för att bli angripen av totalförlamade personer.)

Detta är en av de sämsta idéerna i hela djävla vapenhistorien.

P.S. Är inte såna här vapen förbjudna enligt SALT-avtalen?
Skunsksnopp ...
Här har du en fin bild att titta på ... vem vet, du kanske känner igen något väsentligt?

https://static1.e621.net/data/a1/08/...b7a13d55f5.jpg

---

Angående Salt-pickadollen så är ammunitionen laddad med en Saltlösning.
Salt, inte peppar som du skriver.

http://www.popsci.com/indiegogo-bans...ethal-salt-gun

Till skillnad från Dig ser jag den uppenbara marknaden för ickedödliga (och ickeskadande) självförsvarsvapen.
Och detta är ett sådant. Ett av andra ...
Men bättre alternativ hade kunnat utvecklats, om möjligheten hade funnits är.
Dvs det behövs en attitydförändring (opinionsbildning alltså).

Detta är ett projektilvapen,
något annat än en Spray alltså.

Dvs självförsvarssprayer har sitt värde naturligtvis.
Men det värdet begränsas av det smala användningsområdet. En spray kan bara freda din omedelbara sfär.

Det kan inte projektilvapnet göra i lika stor utsträckning.
Det kan däremot hålla avståndet
Själva utseendet i sig är också avskräckande (liknar riktiga pistoler)

DvsSalt-pistolen/-geväret kan ju användas för att få stopp på överfall/attacker mot Andra.
Det går att som åskådare få stopp på en misshandel, eller en våldtäkt, utan att behöva gå in och riskera sin egen säkerhet.
Det går att skuta på banditerna från ett avstånd alltså - och de Kommer att tvingas sluta med vad de nu gör.

Det kan du inte riktigt göra med en Spray lika lätt.
Visst Går det att kuta in mitt i tex en gängmisshandel och börja spruta hej vilt omkring sig ...
Men ärligt talat hade de flesta undvikit det.

Men om de hade kunnat skjuta från säkert avstånd - då hade fler kunnat ingripa.
Med framgång dessutom

Jag har också noterat att det är extremt sällsynt att tex polis (och annan säkerhets- och ordningspersonal) använder sig av dessa icke-dödliga projektilvapen (sprayer har de).
De enda jag sett som använder sig av dessa är den där TV-kändisen "Dog the Bounty Hunter).
Han och hans grupp har paintball-vapen med peppar-kulor.

Men peppar-ammunition är inte lika effektiva som Salt-ammunition.
Det hade alltså kunnat få ett användningsområde där, för poliser och annan sådan personal.
Som komplement till vanliga pistoler och spray alltså.
Poliser hade då kunnat få stopp på ganska mycket utan att behöva använda dödligt våld eller riskera andra negativa konsekvenser.

Polisen hade tex kunnat avväpna en knivbeväpnad person utan att gå i närheten av den (dvs riskera att bli huggen).
Då hade polisen ju lätt kunnat förblinda honom istället, och sen med lätthet kunnat övermanna honom - eller bara vänta ut honom och låta han hugga i blindo i tomma luften tex.

Ja, det finns tusentals användningsområden. Det är ara fantasin som sätter stopp.

---

Dessutom verkar det som att du av någon anledning ser detta som ett slags Byte av vapen - från vanliga vapen till detta.
Men ingen har ju sagt något om det.
Det är ett alternativ, något extra.
Och dessutom är det bättre än inget.
Mycket bättre än inget faktiskt

Skolpersonal hade tex kunnat utrustas med det.
Då hade massor av skolskjutningar och misshandlar kunnat stoppas inna de gått för långt.
Tänk dig tex om Trollhättans lärare hade haft dessa Saltpistoler när svärdmannen kom ...
Då hade alla kunnat Fly, i väntan på att polisen sen skulle döda honom.
Citera
2016-08-13, 04:54
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Jag misstänker att kulorna till "saltpistolen" är svagt trycksatta, så att när den träffar målet så går kulan sönder och då sprids dammet av "vindpusten", dvs en liten "explosion". Kulorna är nog också gjorda för att gå sönder lätt, lite som cellofan (tänk godispåsar typ "gott o blandat" som går sönder jättelätt så fort man öppnat dem, men när de är oöppnade krävs det en mindre atombombsexplosion för att få upp dem) för om en kula spricker i pistolen gör det inget, då blåses dammet ut av Co2t.

En paintballkula däremot måste tåla lite tuff behandling för spricker den i vapnet så blir det ju väldigt kladdigt och sörjigt.

Själva pistolen är nog inget problem sålänge den går under 10J. Det är pepparkulorna som är problem enligt svensk lag.

En nice idé vore ju faktiskt om någon kunde göra en "svensk" version av SaltGun, där kulorna innehåller motsvarigheten till "svensk laglig försvarssprej", och därmed skulle pistolen kunna bli ett lagligt självförsvar även i sverige. (dock inte på allmän plats, men i hemmet då)

Förstår hur du resonerar.

Har ingen aning om dessa "saltpistoler" egentligen.

Men däremot så kan jag intyga att gamla hederliga salthagelpatroner kändes, rejält, om man nu får tro sin farsgubbe - vilket jag gör.

Är ju helt annan kinetisk energi från något som skjuts ut i 500m/s från en 76mm lång och drygt 18mm bred hylsa.
Kanske 24-36 gram salt, inte löst bordssalt heller för den delen.

Vet inte hur tunga dessa pistolsaltkulor är, vilket slags salt de består av eller vilken hastighet de färdas i?

I sådana fall vore det ju mycket mycket enklare att räkna ut en anslagsenergi i Joule som ger en någorlunda rättvis hänvisning till hur effektivt en sådan kan sacka ner - eller i bästa fall - ha bort ev hypotetisk GM.

För ont tror jag att det gör, måste vara tillräckligt ont bara.

Vet du mer om dessa salt air guns btw?
Är det krut som drivmedel eller vad är det för slags grej egentligen?
Citera
2016-08-13, 05:04
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Asså.... som män har vi väldigt stark sexualdrift.... & kan väl inte skuldbeläggas i de fall vi blir provocerade till en handling? Om en kvinna klär sig utmanande likt en hora får hon väl också förvänta sig att bli behandlad som en....eller?

---

Ha ha....skojade bara Frange....

Japp, han tolkade bokstavligt talat och blev lite sur ett tag där haha!
Citera
2016-08-13, 09:36
Medlem
Det är ju rätt enkelt att gå in på deras hemsida och få en hint om vad innehållet är. På första sidan står det PEPPER ROUND och att den innehåller "powdered, military grade pepper spray". Längre ned står det: "The powdered pepper spray and tear gas combination in each SALT Round is the same strength perfected by the U.S. Military.". Vidare, i deras FAQ kan man läsa "SALT rounds are filled with a combination of powdered chemical agents formulated to cause temporary distress without permanent harm. Among the active ingredients is oleoresin capsicum, naturally derived from ghost peppers."

Så ja, det är helt klart att peppar är en av huvudingredienserna. Det är de väldigt tydliga med. Övriga ingredienser, som tårgas, nämns inte lika flitigt. Det är möjligt att de har ändrat innehållet efter problem med restriktioner, och att de för närvarande använder en mer "konventionell" sammansättning. Inte vet jag. Som sagt, jag gick bara till deras sida för en snabb titt.
Citera
2016-08-13, 09:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Angående Salt-pickadollen så är ammunitionen laddad med en Saltlösning.
Salt, inte peppar som du skriver.

http://www.popsci.com/indiegogo-bans...ethal-salt-gun
En saltlösning är en vätska, kulorna innehåller pulver alltså inte någon saltlösning. Istället för andrahandsinformation så tog jag min uppgift från tillverkarens FAQ-sida (vilket jag ju skrev i mitt förra inlägg så det är ju rätt korkat att tro att du har säkrare uppgifter). Jag citerar från https://www.saltsupply.com/faq.html

"WHAT DOES A SALT ROUND CONSIST OF? WHAT’S THE ACTIVE INGREDIENT?

This is what makes SALT so special. Instead of lead, SALT rounds are filled with a combination of powdered chemical agents formulated to cause temporary distress without permanent harm. Among the active ingredients is oleoresin capsicum, naturally derived from ghost peppers."

Det kan förekomma något salt förutom capsaicinet men det framgår i så fall inte. Du som har kontakt med andevärlden kan väl tala om vilket salt det skulle vara som är mer förblindande än capsaicin?

(För tydlighets skull så är capsaicin inte ett salt.)

Citat:
Till skillnad från Dig ser jag den uppenbara marknaden för ickedödliga (och ickeskadande) självförsvarsvapen. [oändligt svammel utelämnat]
Skriv mer kärnfullt utan att pladdra om allt mellan himmel och jord.

Var fick du det från att jag inte ser den uppenbara marknaden för ickedödliga självförsvarsvapen? Citera mig och länka till det inlägget tack eller håll käften med dina patetiska halmgubbar.

Det är just denna pistol som jag till skillnad från dig inser är värdelös då du inte kommer att stoppa någon angripare med den med mindre än att du träffar honom i ögat, gärna båda ögonen och chansen till det är nära noll. Svara på mina tekniska invändningar innan du rapar ur dig mer dynga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in