Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Fullkomligt djävla värdelöst vapen, det ser man ju med brunögat till och med. Det är ju en paintballpistol med kulor fyllda med pepparsprayens verksamma substans i pulverform. Här är ett test med övningskulorna som är fyllda med inert pulver:
https://www.youtube.com/watch?v=JSJ2eWarVmY Vid 3:35 skjuter han på ett träd, se vilka löjliga små rökpuffar det blir. Alltså, man måste ju träffa rakt i ögat om det där ska ha någon effekt, en träff i bröstet på en angripare som är i rörelse kommer inte att utsätta honom för ett enda nanogram av pulvret någonstans där det har verkan. En träff bredvid personen kommer inte att ha någon som helst effekt, i ögat eller möjligen på näsan är det enda som funkar och då kan du lika gärna ta en vanlig luftpistol. Chansen att träffa i skarpt läge är förstås nära noll.
Pistolen är dessutom mycket stor och svår att dölja, inget man bär med sig på stan direkt.
Detta var nog det dummaste och mest värdelösa självförsvarsvapen jag någonsin har sett, en sprayburk med liknande innehåll är tusen gånger bättre (lättare att bära med sig och oändligt större chans att träffa där det har verkan) även om de lagliga varianterna har rätt tveksam effekt.
Kulorna är inte trycksatta.
Det beror väl på... Inte för dig kanske.
Hur vet du det? Det enda tillverkaren uppger på sin FAQ-sida är att kulorna innehåller capsaicin som finns i pepparspray. Hur djävlig den är beror ju på koncentrationen som man utsätts för men de anger ju inte koncentrationen eller om där finns andra godsaker i kulorna. Med tanke på deras totalt vrickade snack om rökmoln på 4-5 fot så är nog resten också rent skitsnack. (Jo visst kan molnet bli så stort men koncentrationen avtar ju med avstånd från träffpunkten och för att vara effektivt måste angriparen stanna kvar och exponeras för röken. Visst, om angriparen är totalförlamad så kanske han inte har annat val men jag oroar mig inte så mycket för att bli angripen av totalförlamade personer.)
Detta är en av de sämsta idéerna i hela djävla vapenhistorien.
P.S. Är inte såna här vapen förbjudna enligt SALT-avtalen?

Skunsksnopp ...
Här har du en fin bild att titta på ... vem vet, du kanske känner igen något väsentligt?
https://static1.e621.net/data/a1/08/...b7a13d55f5.jpg
---
Angående Salt-pickadollen så är ammunitionen laddad med en Saltlösning.
Salt, inte peppar som du skriver.
http://www.popsci.com/indiegogo-bans...ethal-salt-gun
Till skillnad från Dig ser jag den uppenbara marknaden för ickedödliga (och ickeskadande) självförsvarsvapen.
Och detta är ett sådant. Ett av andra ...
Men bättre alternativ hade kunnat utvecklats, om möjligheten hade funnits är.
Dvs det behövs en attitydförändring (opinionsbildning alltså).
Detta är ett projektilvapen,
något annat än en Spray alltså.
Dvs självförsvarssprayer har sitt värde naturligtvis.
Men det värdet begränsas av det smala användningsområdet. En spray kan bara freda din omedelbara sfär.
Det kan inte projektilvapnet göra i lika stor utsträckning.
Det kan däremot hålla avståndet
Själva utseendet i sig är också avskräckande (liknar riktiga pistoler)
DvsSalt-pistolen/-geväret kan ju användas för att få stopp på överfall/attacker mot Andra.
Det går att som åskådare få stopp på en misshandel, eller en våldtäkt, utan att behöva gå in och riskera sin egen säkerhet.
Det går att skuta på banditerna från ett avstånd alltså - och de Kommer att tvingas sluta med vad de nu gör.
Det kan du inte riktigt göra med en Spray lika lätt.
Visst Går det att kuta in mitt i tex en gängmisshandel och börja spruta hej vilt omkring sig ...
Men ärligt talat hade de flesta undvikit det.
Men om de hade kunnat skjuta från säkert avstånd - då hade fler kunnat ingripa.
Med framgång dessutom
Jag har också noterat att det är extremt sällsynt att tex polis (och annan säkerhets- och ordningspersonal) använder sig av dessa icke-dödliga projektilvapen (sprayer har de).
De enda jag sett som använder sig av dessa är den där TV-kändisen "Dog the Bounty Hunter).
Han och hans grupp har paintball-vapen med peppar-kulor.
Men peppar-ammunition är inte lika effektiva som Salt-ammunition.
Det hade alltså kunnat få ett användningsområde där, för poliser och annan sådan personal.
Som komplement till vanliga pistoler och spray alltså.
Poliser hade då kunnat få stopp på ganska mycket utan att behöva använda dödligt våld eller riskera andra negativa konsekvenser.
Polisen hade tex kunnat avväpna en knivbeväpnad person utan att gå i närheten av den (dvs riskera att bli huggen).
Då hade polisen ju lätt kunnat förblinda honom istället, och sen med lätthet kunnat övermanna honom - eller bara vänta ut honom och låta han hugga i blindo i tomma luften tex.
Ja, det finns tusentals användningsområden. Det är ara fantasin som sätter stopp.
---
Dessutom verkar det som att du av någon anledning ser detta som ett slags Byte av vapen - från vanliga vapen till detta.
Men ingen har ju sagt något om det.
Det är ett alternativ, något extra.
Och dessutom är det bättre än inget.
Mycket bättre än inget faktiskt
Skolpersonal hade tex kunnat utrustas med det.
Då hade massor av skolskjutningar och misshandlar kunnat stoppas inna de gått för långt.
Tänk dig tex om Trollhättans lärare hade haft dessa Saltpistoler när svärdmannen kom ...
Då hade alla kunnat Fly, i väntan på att polisen sen skulle döda honom.