2016-08-09, 05:19
Medlem
Som gammal vårdanställd har jag nu noterat en bluff som vissa läkare använder sig av när det går fel under en operation. Ofta är detta fel relaterat till narkosen.

De påstår att sjuksköterskan som tog emot vid akuten är ansvarig under hela vårdkedjan. Sedan erbjuder de dig att kontrollera med socialstyrelsen. Ofta ger läkaren dig då en telefon där nummret redan är inslaget. Detta nummer går givetvis inte till socialstyrelsen utan snarare till en kollega till läkaren.

Riktigt lågt av dem!

Ansvaret för sjuksköterskan på akuten upphör i samma ögonblick som du blir överrapporterad och förflyttad till annan avdelning eller till tex operation.
Citera
2016-08-09, 10:17
Medlem
Är du en sk whistleblower så bör du samla mer material och till slut kontakta en journalist som är driven i sådana här frågor. Tro inte att du kommer förändra något genom att ta upp allt på flashback, redaktionen på UG läser nog inget på Flashback och baserar en research på det som skrivs.
Är ändå nyfiken, hur vanligt förkommande är detta, är det en eller flera läkare som gör detta? kan du samla bevis utan att bli avslöjad? hur illa har det gått under operation som värst (obs outa inte dig själv genom att lämna ut detaljer).
Vad vill du uppnå genom detta? är det personlgt eller vill du förändra hur samhället fungerar?
Citera
2016-08-09, 17:50
Medlem
Kontokurts avatar
Sättet du skriver det på utan någon som helst uppbackning är bara ett påstående som inte är vatten värt.
Är du vårdanställd så vet du vilka kanaler du kan använda för att göra en anmälan eller ännu bättre kontakta en journalist. Detta skulle vara sprängstoff för Kalla fakta eller Uppdrag granskning men jag tror att du är en missnöjd patient eller anhörig som inte kommer att skriva mer än ett enda inlägg.
Citera
2016-08-10, 04:02
Medlem
Problemet är att patientsekretessen förhindrar insamling av information.

Anledningen att jag skrev det här är för att det kanske finns fler som har drabbats.

Vad jag hört så är det relativt vanligt att denna bluff används.
Citera
2016-08-10, 06:38
Medlem
rajrajmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindle2020
Problemet är att patientsekretessen förhindrar insamling av information.

Anledningen att jag skrev det här är för att det kanske finns fler som har drabbats.

Vad jag hört så är det relativt vanligt att denna bluff används.

Vad betyder det mer exakt?
Citera
2016-08-10, 08:19
Medlem
Nej det här stämmer garanterat inte. faller på sin egen orimlighet. Låter som en skröna.

Att hävda patientsekretessen som hinder för att kunna utreda vårdskador är givetvis också felaktigt
Citera
2016-08-11, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombichristarN
Nej det här stämmer garanterat inte. faller på sin egen orimlighet. Låter som en skröna.

Att hävda patientsekretessen som hinder för att kunna utreda vårdskador är givetvis också felaktigt

Jag får inte läsa patientjournaler. Därför kan jag inte samla in information om ärendet. Däremot kan såklart socialstyrelsen begära ut journaler, men detta förutsätter att det inkommit en anmälan.
Citera
2016-08-14, 22:51
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Som gammal vårdanställd har jag nu noterat en bluff som vissa läkare använder sig av när det går fel under en operation. Ofta är detta fel relaterat till narkosen.
Detta är bland de mera förvirrade påståenden jag stött på här på FB. Vem kan ens få för sig att tro att ssk på akuten är ansvarig för en patient på operation??? Varifrån har du fått detta? Har du fått en redan förprogrammerad telefon för att kontrollera något med socialstyrelsen? Har då någon annan läkare suttit i andra änden och låtsats vara socialstyrelsen för att inte kirurgen ifråga inte skulle få skulden?

Förklara mer är du snäll, detta låter mycket spännande!
Citera
2016-08-14, 22:52
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Jag får inte läsa patientjournaler. Därför kan jag inte samla in information om ärendet.
Och med andra ord vet du ingenting om fallet då eller? Hörsägen?
Citera
2016-08-18, 15:59
Medlem
Citat:

De påstår att sjuksköterskan som tog emot vid akuten är ansvarig under hela vårdkedjan. Sedan erbjuder de dig att kontrollera med socialstyrelsen. Ofta ger läkaren dig då en telefon där nummret redan är inslaget. Detta nummer går givetvis inte till socialstyrelsen utan snarare till en kollega till läkaren.

Riktigt lågt av dem!

Ansvaret för sjuksköterskan på akuten upphör i samma ögonblick som du blir överrapporterad och förflyttad till annan avdelning eller till tex operation.

Försöker förtvivlat förstå vad du menar. Du menar att en ur-akut operation går fel? För annars går man väl aldrig direkt från akuten till op? Skulle man erbjuda dig ringa direkt till socialstyrelsen? Är det den opererande läkaren som hänvisar till akutens sjuksköterska? När då, dagen efter? Försök strukturera upp vad man påstår sig göra, det låter spontant bara som rappakalja.
Citera
2016-08-18, 21:32
Medlem
Zikniks avatar
Menar TS då att läkaren eller "kompisen" också vittjar post som skrivs till IVO, Socialstyrelsen, Patientklagonämnder, klinikchefer och så vidare?
Lite svårt att tro att någon som är missnöjd tar emot en telefon där numret redan är slaget och sedan bara nöjer sig med vad som sägs där.
Citera
2016-08-18, 21:57
Medlem
Citat:

De påstår att sjuksköterskan som tog emot vid akuten är ansvarig under hela vårdkedjan.

Att en sjuksköterska skulle ha huvudansvar under en operation begriper nog de flesta är felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in