2016-08-08, 19:02
Medlem
Tjena!
Kom inte på en passande titel då jag inte är så insatt eller kuning inom detta.

Det är så att en kompis köpte en dator för ett par år sedan (Dator nr 1. Acer Predator g3620) och nu har hårddisken kollapsat. Har en annan hårddisk som han kan få ta och som jag skulle kunna formatera, dock sitter den förnuvarande i en dator med ett oem OS(win8) (dator nr 2).

Dator nr 1 hade även den ett oem OS och ska tydligen ha någon form av "återställningsfunktion", googlade lite om detta och hittade detta som svar:

"Microsoft do not provide Windows 8 keys for preinstalled OEM versions (it is not necessary as the key is embedded). Consequently, a COA label is not issued. You simply need to execute 'Acer Recovery Management' at boot up with Alt + F10. (Note, any data will be lost as your machine will revert to its original shipped state.) A key will not be required."

Eftersom jag inte alls förstår hur detta fungerar så är det där mandarin för mig

Men nu är det så att jag undrar om man på något sätt skulle kunna formatera hårddisken från dator 2 och koppla in den i dator 1 och sedan kunna få tillbaka det originella OS?
Så som jag har förstått så är det moderkortet som OEM-OS är låsta till, så om man bara byter hårddisk ska väl det inte göra någonting?
Citera
2016-08-08, 19:31
Medlem
Hidden333s avatar
Testa med en Linux Distro istället för Winblows.
Citera
2016-08-08, 20:09
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - PC: Stationärt --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2016-08-09, 13:59
Medlem
Återställnings partitionen / funktionen fanns på disken som dog. Brände han inte fabriksåterställnings DVD skivor innan disken dog så lär det kosta att få nya.

Du borde bränna egna DVD skivor innan du ger bort disken. Antar att det är Windows disken som du vill ge. Fast du kanske redan har bytt till Win 10 gratis lagligt på dator nr 2 och kanske inte längre bryr dig om Win 8.x

Disken ska sitta i din kompis dator när du installerar Windows för den ska användas där.

Annars får han ännu mer problem. Även om man lyckas tas sig in i Windows och struntar i felen som dyker upp då och då så kommer den vara seg / långsammare än vad den borde vara tills man installerat om Windows på rätt sätt.
Citera
2016-08-09, 15:33
Medlem
du kan byta hårddisk och sen formatera den och installera w8.1 på den
eftersom nyckelen finns i bios på datorn så behöver du ingen nyckel och det aktiverar sig själv

här kan du ladda ner w8.1 https://www.microsoft.com/sv-se/soft...nload/windows8

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-08-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
du kan byta hårddisk och sen formatera den och installera w8.1 på den
eftersom nyckelen finns i bios på datorn så behöver du ingen nyckel och det aktiverar sig själv

här kan du ladda ner w8.1 https://www.microsoft.com/sv-se/soft...nload/windows8

Med vänlig hälsning
t

Så jag borde bara kunna ta den nya hårddisken, ladda ner en iso fil till windows 8 och föra över den till usb, sen boota ifrån USB? och den ska själv hitta sin aktiveringskod?
Citera
2016-08-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdasdavid
Så jag borde bara kunna ta den nya hårddisken, ladda ner en iso fil till windows 8 och föra över den till usb, sen boota ifrån USB? och den ska själv hitta sin aktiveringskod?

Har du någon aning vart man kan ladda ner windows8 home iso fil någonstans? Testade från microsofts hemsida men behövde en fysisk nyckel för att kunna ladda ner den.
Citera
2016-08-11, 17:55
Medlem
Citat:
Har du någon aning vart man kan ladda ner windows8 home iso fil någonstans? Testade från microsofts hemsida men behövde en fysisk nyckel för att kunna ladda ner den.

Efter ännu mera läsning märkte jag att det enbart går att ladda ner win7 - 8.1 - 10 från microsoft. Skulle det gå att ladda ner en win 8.1 iso och använda nyckeln i bios för att aktivera det? trots att det är ett oem win8 OS?
Citera
2016-08-11, 17:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Efter ännu mera läsning märkte jag att det enbart går att ladda ner win7 - 8.1 - 10 från microsoft. Skulle det gå att ladda ner en win 8.1 iso och använda nyckeln i bios för att aktivera det? trots att det är ett oem win8 OS?

Prova denna metod -> http://www.ghacks.net/2012/11/10/how...windows-8-iso/
Citera
2016-08-11, 19:24
Medlem
Citat:

Ja men det kan ta en dag eller två innan den blir aktiverad

jag testade att ladda ner w8.1 iso.fil från microsoft och det gick utmärkt utan använda någon nyckel

Med vänlig hälsning
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in