Tjena!
Kom inte på en passande titel då jag inte är så insatt eller kuning inom detta.
Det är så att en kompis köpte en dator för ett par år sedan (Dator nr 1. Acer Predator g3620) och nu har hårddisken kollapsat. Har en annan hårddisk som han kan få ta och som jag skulle kunna formatera, dock sitter den förnuvarande i en dator med ett oem OS(win8) (dator nr 2).
Dator nr 1 hade även den ett oem OS och ska tydligen ha någon form av "återställningsfunktion", googlade lite om detta och hittade detta som svar:
"Microsoft do not provide Windows 8 keys for preinstalled OEM versions (it is not necessary as the key is embedded). Consequently, a COA label is not issued. You simply need to execute 'Acer Recovery Management' at boot up with Alt + F10. (Note, any data will be lost as your machine will revert to its original shipped state.) A key will not be required."
Eftersom jag inte alls förstår hur detta fungerar så är det där mandarin för mig
Men nu är det så att jag undrar om man på något sätt skulle kunna formatera hårddisken från dator 2 och koppla in den i dator 1 och sedan kunna få tillbaka det originella OS?
Så som jag har förstått så är det moderkortet som OEM-OS är låsta till, så om man bara byter hårddisk ska väl det inte göra någonting?