Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-08, 16:27
  #1
Medlem
Hej

Har en Acer Aspire E1-571 som beter sig lite konstigt, Ibland slutar musen fungera, Internet försvinner för mig (Bara när jag anlutit en internet kanbel) och kommer inte tillbaka om jag inte felsöker eller startar om. Och när jag spelar spel kan jag ligga på 90 fps för att sedan gå ner till under 10 fps + att datorn överhettar fast jag har en fläkt under datorn som går på max :/
Det är ju en del olika problem men tror ni det hör ihop? och vad är problemet till allt det?
__________________
Senast redigerad av Macke070 2016-08-08 kl. 16:34.
Citera
2016-08-08, 16:45
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem?
Citera
2016-08-08, 22:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Operativsystem?

Hur uppdaterar man sånt? windows update? xD
Citera
2016-08-09, 04:17
  #4
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke070
Hej

Har en Acer Aspire E1-571 som beter sig lite konstigt, Ibland slutar musen fungera, Internet försvinner för mig (Bara när jag anlutit en internet kanbel) och kommer inte tillbaka om jag inte felsöker eller startar om. Och när jag spelar spel kan jag ligga på 90 fps för att sedan gå ner till under 10 fps + att datorn överhettar fast jag har en fläkt under datorn som går på max :/
Det är ju en del olika problem men tror ni det hör ihop? och vad är problemet till allt det?
Att datorn överhettas och att fps i spel sjunker har förmodligen att göra med att damm har samlats inne i datorn, och då spelar en extern fläktlösning inte så stor roll (om någon) som du kanske tror. Damm som har satt sig i fläktar och kylflänsar sugs lätt in i datorn som behöver blåsas ren med tryckluft (på sprayflaska) då och då.

Varför musen slutar fungera och varför internet försvinner kan vara lite svårare att ta reda på men har sannolikt med drivrutiner att göra. Leta upp, ladda ner och installera de senaste som finns tillgängliga.

Och så ställde ju CyrusGNetWork en fråga. Därav frågetecknet. För om du t ex har Win10 och kanske till och med Anniversary Update så kan du ju liksom inte uppdatera, inte operativsystemet i alla fall. Men om du istället kör Windows 98 eller XP så är det hööög tid att uppgradera.
Citera
2016-08-09, 06:06
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke070
Hur uppdaterar man sånt? windows update? xD

Ju mer information om datorn och om operativsystemet, desto lättare. Du behöver kanske göra en ny installation?

Fläktdelen är kanske satt med damm? Blås rent med ren tryckluft. Köp en kylplatta om du nu inte har detta.
Citera
2016-08-09, 17:00
  #6
Medlem
Okej, mitt operativsystem är windows 10. Ska testa blåsa rent datorn någon dag
Citera
2016-08-09, 17:16
  #7
Medlem
Smackbangs avatar
Citat:
datorn överhettar fast jag har en fläkt under datorn som går på max

Är det så att du försöker blåsa in luft där datorn försöker blåsa ut, resultatet blir inte bra...

Är det en extra fläkt eller en som styrs av datorns temperatur, om den går för fullt så betyder det att datorn inte klarar av kylningen.

Kolla att flödet av kylande luft inte hindras i datorn, utluften skall vara varm, då försvinner värmen....

Lycka till..
Citera
2016-08-15, 12:20
  #8
Medlem
anonymjavels avatar
Gamla bärbara datorer kan fungera sämre när man har windows 10 på dom, pga drivisar som inte finns osv. Testa installera windows 7 igen och se om det blir bättre. Alt leta nya drivisar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback