2016-08-07, 16:06
Medlem
Jag fick nyligen besked om att jag snart kommer att äga en så kallad lantbruksfastighet (eller lantbruksenhet). Själva fastigheten omfattar fyra-fem hektar, mestadels skog men även lite åkermark.

Jag är ute efter lite allmänna råd kring vad som gäller vid ägande av lantbruksenhet. Finns det något särskilt man ska tänka på?

Om jag har förstått saken rätt kommer jag automatiskt bli registrerad som näringsidkare. Detta innebär att jag behöver deklarera inkomst av näringsverksamhet. Jag har ett vanligt lönearbete och tänker inte bedriva någon kommersiell verksamhet och kommer inte ha några intäkter från fastigheten. Räcker det att jag meddelar Skatteverket att jag inte bedriver någon verksamhet för att räknas som passiv näringsidkare och därmed slippa tänka på bokföring och liknande? Avdrag struntar jag i.

Jag kommer som sagt äga lite skog. Måste man sköta sin skog på ett av staten bestämt sätt? Jag vill endast äga skogen och låta den leva sitt eget liv. Ingen avverkning eller liknande.
Senast redigerad av hundrametersdjup 2016-08-07 kl. 16:11.
Citera
2016-08-07, 16:16
Medlem
bra pengar i skog annars vid slutaverkning, sen växer skogen alltid bättre om man kör en gallring, beroende på hur gammal skogen redan är.
Citera
2016-08-07, 16:30
Medlem
becksterns avatar
inga problem
man får en blankett varje år med deklarationen...bara o skriva ingen verksamhet...klart!
gårdsförsäkring e bra,dom kommer o besiktigar och bestämmer ett värde ifall det brinner ned tex...
lycka till...bara o köpa traktor o puttra omkring o hade bra
skogen har jag ingen aning om..jag uppgav...ej produktionsskog..
Citera
2016-08-07, 16:32
Bannlyst
Behöver man inte f-skattsedel för skogsfastighet (eller vad det heter)?
Citera
2016-08-07, 16:42
Medlem
Den enda lagstadgade åtgärd i skogen på detta vis är den tidsperiod som finns utsatt att enligt lag vidta "föryngringsåtgärder" efter slutavverkningen. Det kommer du således inte komma i kontakt med
Värt att veta är att misskött skog kan få biotopskydd när olika utrotningshotade arter etablerat dig.
Vad detta innebär beror på vilket skydd skogen får, men lite grundläggande kan man säga att du äger marken men ej längre är herre över den.
4 hektar är inte direkt mängder och det är antagligen inte 4 hektar produktiv skog så så värst mycket pengar skulle du inte gå miste om ifall det skulle ske.
Citera
2016-08-07, 16:58
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Ska du låta åkermarken växa igen?
Citera
2016-08-08, 09:18
Medlem
Bongomans avatar
Hägna in hela alltet och släpp ut några hundra får. De sköter allt, både i skog och på åker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in