2016-08-06, 21:38
Medlem
dannees avatar
Man märker när man diskuterar med vissa kvinnor att de verkar sakna förmåga att tänka analytiskt, svårighet att ta till sig fakta utan istället gå på känslor, varför är det så?
De kan inte se hur saker o ting hänger ihop.

Gäller förstås inte för alla, men verkar som det är många kvinnor nu för tiden, influerade av olika bloggar, media, som inte tål att bli ifrågasatt, när man frågar efter fakta så blir dom förbannade, och drar till med floskler som att "jag upplever att det är så". Dom stänger ofta av helt å hållet när dom blir motbevisade, "orkar inte mer".
Citera
2016-08-06, 21:44
Medlem
Håller helt med, speciellt när det handlar om politik.

Där ska det inte handla om känslor utan ren fakta, statistik och så vidare.
Citera
2016-08-06, 22:01
Bannlyst
Vill du ha det korta svaret?
Kvinnor har högre EQ än män och utgår oftast från sin emotionella sida när de argumenterar. Det är där de känner sig trygga.
Citera
2016-08-06, 23:35
Medlem
Sååå?

Det märker du?

Får man fråga vad har du själv för bevis/ fakta/ analytiskt resoneamang på din emotionella känsla av kvinnors underlägsenhet?
annat än….dina emotioner?

Citera
2016-08-06, 23:53
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Man märker när man diskuterar med vissa kvinnor att de verkar sakna förmåga att tänka analytiskt, svårighet att ta till sig fakta utan istället gå på känslor, varför är det så?

Gäller förstås inte för alla, men verkar som det är många kvinnor nu för tiden, influerade av olika bloggar, media, som inte tål att bli ifrågasatt, när man frågar efter fakta så blir dom förbannade, och drar till med floskler som att "jag upplever att det är så". Dom stänger ofta av helt å hållet när dom blir motbevisade, "orkar inte mer".
Generaliseringar ger jag inte mycket för, speciellt inte när du inte ens delger oss ditt underlag.
Jag antar att du gjordes av en kvinna och en man och inte av två getter.
Vilket får mej att tro att du är en produkt av dessa två människor och där din kropp fylldes av gener och celler från båda två.

Så du kanske inte är så manlig som du vill tro.

På vilket sätt är dom kvinnorna du diskuterat med representiva för samtliga kvinnor ?
Citera
2016-08-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Generaliseringar ger jag inte mycket för, speciellt inte när du inte ens delger oss ditt underlag.
Jag antar att du gjordes av en kvinna och en man och inte av två getter.
Vilket får mej att tro att du är en produkt av dessa två människor och där din kropp fylldes av gener och celler från båda två.

Så du kanske inte är så manlig som du vill tro.

På vilket sätt är dom kvinnorna du diskuterat med representiva för samtliga kvinnor ?
Mans teorier vetu, funkar på samma sätt som genusteorierna och varför kan inte dessa vara lika sanna och verkliga, de bygger på samma sak…känsla o tro.
Skillnaden är bara att mans delen är bara i uppbyggnads skedet och genus har nått lite längre med sitt budskap.
Tycker det är lite av trakasserier att ifrågasätta och kräva underlag.
Citera
2016-08-07, 09:48
Medlem
Babianens avatar
Jag håller med jag har upplevt samma sak många gånger. Vad kan vi dra för slutsatser av den observationen? Att kvinnor är mindre intelligenta än män.
Citera
2016-08-07, 11:03
Medlem
Perspektivet från den andra sidan skulle väl vara att män inte kan se mänskligheten i situationer.
Citera
2016-08-07, 11:10
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee

Det beror på hjärnans struktur. En biologis fråga, helt enkelt. Kvinnor har mindre amygdala än män. De har därför svårare än män att kontrollera sina känslor och ta till sig faktabaserad information. Det är därför viktigt att man presenterar ny information på ett rosafluffigt sätt när man diskuterar med kvinnor. Annars blir de arga och förlorar förmågan till självkontroll. De börjar skrika, gråta, slåss och kasta grejer omkring sig - precis som ett litet barn som inte heller lärt sig självkontroll.
Citera
2016-08-07, 11:12
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sååå?

Det märker du?

Får man fråga vad har du själv för bevis/ fakta/ analytiskt resoneamang på din emotionella känsla av kvinnors underlägsenhet?
annat än….dina emotioner?

Varför tycker du att kvinnans mer känslomässiga sätt att bemöta resonemang på, är underlägset? Skäms du över ditt köns kvaliteter? Varför värderar du manliga egenskaper högre än kvinnliga?
Citera
2016-08-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Varför tycker du att kvinnans mer känslomässiga sätt att bemöta resonemang på, är underlägset? Skäms du över ditt köns kvaliteter? Varför värderar du manliga egenskaper högre än kvinnliga?

1. jag tycker inte kvinnor är mer känslosamma än män, jag anser detta enbart vara en tolkning.
Mäns känslosamhet ignoreras, kvinnors stryks under av tradition. Vissa känslor är mer "känslor" än andra som knappat ens räknas som känslor….aggressivitet är en känsla….kåthet är en känsla….etc.
men känslosamhet styrda av dessa känslor räknas liksom inte, trots att just dessa brukar vara avsevärt mer skadligt, är mycket märkligt.
2. Jag tycker inte kvinnor tänker mer med känslor än män heller.
3. jag tycker inte känslor är mindre värt än logik, de är båda olika sätt att tänka på, känslor ofta mer intelligenta än ren logik eftersom de är nedärvd kunskap sen årtusenden som det kan ta vår analytiska tankegång flera timmar att komma fram till. Alltså är känslan rätt ofta smartare och snabbare, inte alltid dock.
4. vad vi har är två kön som har båda funktionerna, men där vi via normer tillåter kvinnor visa vissa känslor och män andra. och där enbart de känslor som kvinnor tillåts agera med ses på och nedvärderas grovt till "känslotänk" medan de känslor som man tillåter män agera efter ses på som "handlingskraft" !
Tröttsamt är det.
Senast redigerad av Merapi 2016-08-07 kl. 11:44.
Citera
2016-08-07, 11:45
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1. jag tycker inte kvinnor är mer känslosamma än män, jag anser detta enbart vara en tolkning.
Mäns känslosamhet ignoreras, kvinnors stryks under av tradition. Vissa känslor är mer "känslor" än andra som knappat ens räknas som känslor….aggressivitet är en känsla….kåthet är en känsla….etc.
men känslosamhet styrda av dessa känslor räknas liksom inte, trots att just dessa brukar vara avsevärt mer skadligt, är mycket märkligt.
2. Jag tycker inte kvinnor tänker mer med känslor än män heller.
3.jag tycker inte känslor är mindre värt än logik, de är båda olika sätt att tänka på, känslor ofta mer intelligenta än ren logik eftersom de är nedärvd kunskap sen årtusenden som det kan ta vår analytiska tankegång flera timmar att komma fram till. Alltså är känslan rätt ofta smartare och snabbare, inte alltid dock .
Där har vi ett typiskt kvinnligt sätt att tänka. Känslor är viktigare än logik, för kvinnor. Detta stämmer, för kvinnor, eftersom deras intelligens är något lägre än mäns (som grupp och ja, det råder i det närmaste konsensus om detta i naturvetenskapliga kretsar) och deras känsloliv så mycket starkare.

Era känslor är jättebra när det gäller att uppfatta faror och hot, omtanke, kärlek och så vidare. Därför är ni så duktiga på att jobba med omvårdnad.

Det hela beror på hormoner och de markanta skillnader som finns mellan mäns och kvinnors hjärnor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in