Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Varför tycker du att kvinnans mer känslomässiga sätt att bemöta resonemang på, är underlägset? Skäms du över ditt köns kvaliteter? Varför värderar du manliga egenskaper högre än kvinnliga?
1. jag tycker inte kvinnor är mer känslosamma än män, jag anser detta enbart vara en tolkning.
Mäns känslosamhet ignoreras, kvinnors stryks under av tradition. Vissa känslor är mer "känslor" än andra som knappat ens räknas som känslor….aggressivitet är en känsla….kåthet är en känsla….etc.
men känslosamhet styrda av dessa känslor räknas liksom inte, trots att just dessa brukar vara avsevärt mer skadligt, är mycket märkligt.
2. Jag tycker inte kvinnor tänker mer med känslor än män heller.
3. jag tycker inte känslor är mindre värt än logik, de är båda olika sätt att tänka på, känslor ofta mer intelligenta än ren logik eftersom de är nedärvd kunskap sen årtusenden som det kan ta vår analytiska tankegång flera timmar att komma fram till. Alltså är känslan rätt ofta smartare och snabbare, inte alltid dock.
4. vad vi har är två kön som har båda funktionerna, men där vi via normer tillåter kvinnor visa vissa känslor och män andra. och där enbart de känslor som kvinnor tillåts agera med ses på och nedvärderas grovt till "känslotänk" medan de känslor som man tillåter män agera efter ses på som "handlingskraft" !
Tröttsamt är det.