• 1
  • 2
2016-08-07, 11:23
Medlem
ojvamysigts avatar
Frågade en vän som jobbar på Tradera hur det funkar på deras sajt. Eftersom det är precis samma upplägg, en privatperson beställer från ett asiatiskt företag via en förmedlare i EU-land, så bör det ju vara samma villkor.

Enligt henne så är det moms och tull på den typen av leveranser. Hon sa också att Amazon visserligen är sjukt stora, men att det förefaller omöjligt att de på något sätt har avtalat bort detta med EU.
Citera
2016-08-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Och dina beställningar har då skickats från Hong Kong eller Sydamerika eller något annat icke EU-land och inte från Amazons egna lager?

Jag hävdar att du har fel tills du bevisar motsatsen med en länk. Varför? För att post hanteras som det gör och jag vet att det ibland blir problem till och med om man i förväg har betalat moms och tull. Men som sagt, om du har bevis för det du säger så är det ju underbart bra.

Vad kan bevisas med en länk!
Jag har gjort beställningar på cd via tredjepartssäljare som man kan göra. Gå in på artist, sedan finns det något som heter "used" och "new". Händer rätt så ofta att jag hittar något där säljaren finns utanför EU.
Beställningen görs inom EU och då EU's regler om handel som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast nu var det inte Amazon som var säljaren, och Amazon har inte så bra koll på alla säljare de har med.

Köp något via Amazon's tredjepartssäljare och du blir inte nöjd. Du går in på Amazon's sida och påpekar detta. Tror du då att denna säljare får fortsätta att sälja via Amazon om han inte åtgärdar problemet!
Hur vet du att Amazon inte har koll på sina säljare!
Citera
2016-08-07, 11:30
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Vad kan bevisas med en länk!
Vad som kan bevisas? Ditt påstående att Amazon har satt EU:s importregler ur spel.

Citat:
Jag har gjort beställningar på cd via tredjepartssäljare som man kan göra. Gå in på artist, sedan finns det något som heter "used" och "new". Händer rätt så ofta att jag hittar något där säljaren finns utanför EU.
Om du beställer en CD-skiva är risken att du åker på tull och moms obefintlig oavsett hur du beställer, så det är knappast något bevis.

Citat:
Beställningen görs inom EU och då EU's regler om handel som gäller.
Varför gäller då inte detta på andra liknade sajter?

Citat:
Köp något via Amazon's tredjepartssäljare och du blir inte nöjd. Du går in på Amazon's sida och påpekar detta. Tror du då att denna säljare får fortsätta att sälja via Amazon om han inte åtgärdar problemet!
Hur vet du att Amazon inte har koll på sina säljare!
Menar du att säljare som får klagomål för att paket beläggs med moms och tull blir utkastade från Amazon? Isåfall tror jag att diskussionen får vara över för min del, för då vet du inte vad du pratar om.
Citera
2016-08-07, 11:40
Medlem
Citat:
Vad som kan bevisas? Ditt påstående att Amazon har satt EU:s importregler ur spel.

Om du beställer en CD-skiva är risken att du åker på tull och moms obefintlig oavsett hur du beställer, så det är knappast något bevis.

Varför gäller då inte detta på andra liknade sajter?

Menar du att säljare som får klagomål för att paket beläggs med moms och tull blir utkastade från Amazon? Isåfall tror jag att diskussionen får vara över för min del, för då vet du inte vad du pratar om.

Om du inte blir nöjd med varan! Pratade inte om moms eller tull.
Varför tror du försäljningen är så stor från Kina! De skickar sina varor från adresser inom EU. För att kunden skall slippa betala moms och tull.
Hur svårt tror du det är för en tredjepartssäljare att ha en EU-adress!
En diskussion kan man ha om andra människor lyssnar, men det gör inte du.
Citera
2016-08-07, 11:51
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Om du inte blir nöjd med varan! Pratade inte om moms eller tull.
Varför tror du försäljningen är så stor från Kina! De skickar sina varor från adresser inom EU. För att kunden skall slippa betala moms och tull.
Hur svårt tror du det är för en tredjepartssäljare att ha en EU-adress!
En diskussion kan man ha om andra människor lyssnar, men det gör inte du.
Den här tråden handlar om tull och moms på varor köpta via tyska Amazon och som levereras av tredjepartssäljare som befinner sig utanför EU. Du påstår att det inte är tull och moms på dessa varor och jag har bett dig komma med en länk som bekräftar det. Att du blandar in helt andra ämnen säger mer om ditt babblande än om mitt lyssnande.

Du kanske har en länk som bekräftar ditt påstående att kinesiska säljare har sina lager i EU? Exakt varenda vara jag har köpt från kinesiska säljare har skickats från Kina. Att kineser, som har världens kanske lägsta omkostnader på hemmaplan, skulle öppna lager i EU för att europeiska kunder ska slippa tull och moms låter liksom lika trovärdigt som ditt tidigare påstående.
Citera
2016-08-07, 12:18
Medlem
Citat:
Att kineser, som har världens kanske lägsta omkostnader på hemmaplan, skulle öppna lager i EU för att europeiska kunder ska slippa tull och moms låter liksom lika trovärdigt som ditt tidigare påstående.

Vad som troligen är vanligare är att de eventuellt skeppar flera beställningar tillsammans från Kina till något ställe i Europa där de sedan skickar vidare dem till slutmottagarna. En del affärer som säger sig ha lager i Europa gör på det sättet, för i alla fall en del varor de säljer.

När jag beställer via Amazon (uk eller de) så ser jag till att det är Amazon som skickar varorna så slipper jag strul med ev tull m.m. och får bättre pris för frakt än 30 euro som det är för mobilen som länkades i trådstarten.
Citera
2016-08-07, 21:09
Medlem
Sant att jag kunde sett till att beställa från deras egna lager, dock var 30€ för frakt inte någon större summa och amazons egna pris var fortfarande ganska mycket högre, såpass att jag då kunde lagt till kanske ytterligare 400-500kr och istället beställt från svensk butik. 701€ eller något tror jag det landade på därifrån.

Det verkar dock inte som att någon har något definitivt svar och jag får helt enkelt se, om nu telefonen mot förmodan skulle skeppas från Hongkong eller på något sätt vidareimporteras hit därifrån med något annat EU-land som mellanhand är det mycket möjligt att jag faktiskt åker på tull även om amazon.de är de som har behandlat ordern. Återkommer med resultat! Värsta som kan hända är att jag får betala typ svenskt pris och då får jag äta upp mitt försök att spara dryga två tusenlappar.
Citera
2016-08-07, 21:12
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingsting
Det verkar dock inte som att någon har något definitivt svar och jag får helt enkelt se, om nu telefonen mot förmodan skulle skeppas från Hongkong eller på något sätt vidareimporteras hit därifrån med något annat EU-land som mellanhand är det mycket möjligt att jag faktiskt åker på tull även om amazon.de är de som har behandlat ordern. Återkommer med resultat! Värsta som kan hända är att jag får betala typ svenskt pris och då får jag äta upp mitt försök att spara dryga två tusenlappar.
Jag hoppas att jag har fel, men tror tyvärr att den skickas från Asien och att du därför får betala tull och moms.
Citera
2016-08-07, 21:15
Medlem
Citat:
Om jag beställer följande mobiltelefon från tyska Amazon, från säljaren Bonnes Electroniques hur fungerar det med tull då?
Säljarens business adress är lokaliserad i Hongkong, samtidigt säger detaljerna såhär
"Bonnes Electroniques Dispatch Policies:
All shipments are effected from United Kingdom"

Har en order som ligger där nu men om det är risk att jag åker på importkostnader/tull kan jag lika gärna köpa från en svensk återförsäljare.

Tack på förhand

Jag har för mig att det fungerar som så att de kommer att dra ifrån tysk moms och lägga på svensk moms på ditt köp. Vill du komma undan billigare så kanske hade varit bättre att köpa direkt från HK så hade du sluppit två mellanhänder och kanske svensk moms.

Tull är jag lite osäker på om det tillkommer.
Citera
2016-08-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
Jag har för mig att det fungerar som så att de kommer att dra ifrån tysk moms och lägga på svensk moms på ditt köp. Vill du komma undan billigare så kanske hade varit bättre att köpa direkt från HK så hade du sluppit två mellanhänder och kanske svensk moms.

Tull är jag lite osäker på om det tillkommer.

Detta görs väl automatiskt vid köpet när man anger land? I vilket fall som helst är summan redan reserverad på mitt konto och momsen lär väl knappast komma på faktura i efterhand?
Citera
2016-08-07, 22:05
Medlem
Citat:
Detta görs väl automatiskt vid köpet när man anger land? I vilket fall som helst är summan redan reserverad på mitt konto och momsen lär väl knappast komma på faktura i efterhand?

Du har helt rätt. Momsen betalas i samband med köpet som om du hade handlat i butik här hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in