2016-08-08, 09:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
lär dig skumläsa i trådar så människor slipper upprepa sig 300 ggr.
Du är säker på att det är så, men hittar inte statistiken själv och vill att jag ska hjälpa dig?
Citera
2016-08-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du är säker på att det är så, men hittar inte statistiken själv och vill att jag ska hjälpa dig?

(FB) Jenny Strömstedt - "En man behöver bara andas ansvar"

nej jag vet inte, jag utgår från den sista säkra statistiken, jag sitter alltså inte som ex. antal FB-nissar och litar på "affes siffror" eller räknar medias rapportering…idag rapporterade de TVÅ överfall…det gjorde det inte sommaren 1988 fan vad det måste ha ökat…

allright?
Senast redigerad av Merapi 2016-08-08 kl. 10:28.
Citera
2016-08-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Var hittar man uppgifter som visar på det du påstår?

"I 63 procent av fallen har gärnings*personen varit helt okänd för den som utsattes, i 25 procent av fallen en bekant och i 11 procent av fallen en närstående."

"Drygt hälften av sexualbrotten (53 %) har inträffat på allmän plats, och ungefär vart femte (18 %) har inträffat på arbetsplatsen eller i skolan. Ungefär lika många har inträffat i bostaden och eller på en annan plats (15 respektive 14 %)"

https://www.bra.se/download/18.47fa372d1520dfb2fc51c5e2/1452520810398/2016_1_NTU_2015.pdf

Ska man förhålla sig till den officiella statistiken så stämmer inte det du påstår, tvärtom så framträder en helt annat bild. Gruppvåldtäkter och överfallsvåldtäkter begår färgade, våldtäkter generellt sätt har en överrepresentation av färgade oavsett de har svenskt eller utländskt medborgarskap.

Och det finns mörkertal, men där pekar det också mot färgade: "Det är varken rasistiskt eller islamofobiskt att betrakta incest och våldtäkt som en integrerad del av hederskulturen, skriver Sara Mohammad, Riksorganisationen GAPF." http://www.gp.se/nyheter/debatt/incest-och-v%C3%A5ldt%C3%A4kt-ing%C3%A5r-i-hederskulturen-1.598140

Varför hatar feminister vita män? Och varför skall inte vita män få kritisera krönikörer som sysslar med näthat och rasism?

Hej fisken…

Det jag "påstod" var att han skrev ett sakfel…jag borde ha skrivit, detta vet du/ man inte eftersom det är en typ av statistisk som BRÅ inte längre ger ut. Sista var 2005.

Och vad är det mer jag ska ha påstått, tror du får förtydliga detta om jag ska kunna svara för mig.

Sen firren måste man var ytterligt noga då man läser statistik…det står sexualbrott….inte våldtäkter.
Sexualbrott är allt från blottning till grov våldtäkt.

Påståendet ex: "våldtäkter begås mest av närstående i hemmet" etc. gäller enbart en liten del av brotten inom sexualbrott.

Och var fan står det om "färgade" respektive "icke färgade" i BRÅ:s text….??????
Citera
2016-08-08, 12:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
(FB) Jenny Strömstedt - "En man behöver bara andas ansvar"

nej jag vet inte, jag utgår från den sista säkra statistiken, jag sitter alltså inte som ex. antal FB-nissar och litar på "affes siffror" eller räknar medias rapportering…idag rapporterade de TVÅ överfall…det gjorde det inte sommaren 1988 fan vad det måste ha ökat…

allright?
Jaså, det är den statistiken du menar. Då får jag be om ursäkt, jag trodde du hade hittat någon aktuell statistik som var relevant.

Jag är väl medveten om att BRÅ slutade föra denna typ av statistik för 11 år sedan. Varför förstår jag inte riktigt. Hade de fortsatt att redovisa hade vi ju vetat säkert att det främst är svenska män som våldtar. Nu måste vi ju bara gå på vår känsla.

Sen finns det vissa personer som menar att detta är helt medvetet gjort av BRÅ. Ungefär som om de snarare försökte dölja obekväma sanningar än att redovisa dem. Bara för att en av deras främsta företrädare visar sig själv vara kriminell, och dessutom skryta med detta på sociala medier, behöver det inte betyda att hela BRÅ har samma inställning.

Det som gör att statistiken från 2005 kanske upplevs som lite irrelevant, är att det sedan dess kommit cirka 1,2 millioner invandrare till Sverige. Vi har alltså en helt annan befolkningssammansättning nu.
Senast redigerad av MagisterBister 2016-08-08 kl. 12:56.
Citera
2016-08-08, 13:38
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nu är det iofs inte bara dessa tu som kollektivt skuldbelägger män och särskilt vita män eller närmare bestämt vita heterosexuella män. Att vissa invandrargrupper är starkt överrepresenterade vägrar du och andra feminister erkänna eftersom det är rasism i era ögon.

När ni klumpar ihop alla män med de här asen så gör ni ett lika stort fel som rasister som säger "alla blattar är kriminella". Däremot är det inte rasism att bekräfta sanningen om vilka grupper som är överrepresenterade i vissa brott. Vill man vara larvig kan man ju säga "alla brott begås av människor" så blir ingen liten grupp utpekad. Det finns solklara fakta kring vilka grupper som begår vissa brott i störst utsträckning. Då bör vi också berätta det.

En annan sak man kan fråga sig är var mödrarnas ansvar för sina söner är? Om vi nu är en produkt av erfarenheter, gener, uppväxten och föräldrarnas uppfostran så bör ju även mödrarna bära ett ansvar till varför vissa söner blir ena jävla svin? Att enbart skylla på luddiga "normer" är dumt. Det är alldeles för vagt och oprecist. De flesta jag vuxit upp med har inte blivit itutade att män ska slå kvinnor, begå våldtäkter eller plåga barn. Likväl finns det människor som gör sånt (även i min bekantskapskrets finns det kvinnomisshandlare tex. Såvitt jag vet känner jag ingen våldtäktsman eller pedofil), även såna tillsynes trevliga och snälla människor som man inte ens tror skulle kunna göra en fluga förnär.

Vilka är de här normerna egentligen? Jag vet ju att exempelvis tränare i lagsporter ofta kör med (eller har gjort historiskt iaf) det idiotiska "var inte en kärring, gå ut och döda motståndarna", "jävla fjolla, vilka frökenfasoner du kör med. Res dig som en man och spela hårt" osv. De ser ned på svaghet och de värsta mobbarna i skolan var enligt min erfarenhet just killarna som spelade hockey och fotboll. Men mobbarna hittades även bland tjejer som tillhörde den populära klicken. Såna som alltid hade uppbackning. Varför betedde de sig illa mobbade och slogs när de inte vuxit som offer för barnmisshandel, missbruk eller normer som sa att "tjejer ska mobba och slåss"?

Var kommer "normerna" ifrån? Vilka föräldrar säger att kvinnor ska slås och tryckas ned? Är det den bilden som visas upp i filmer och tv-serier? Vilka lärare trycker ned tjejer och lyfter fram killarna hela tiden när det i stort sett alltid är killarna som halkar efter i skolan och hamnar på glid?

Merapi: Ville du svara eller?
Citera
2016-08-08, 13:45
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Hej fisken…

Det jag "påstod" var att han skrev ett sakfel…jag borde ha skrivit, detta vet du/ man inte eftersom det är en typ av statistisk som BRÅ inte längre ger ut. Sista var 2005.

Och vad är det mer jag ska ha påstått, tror du får förtydliga detta om jag ska kunna svara för mig.

Sen firren måste man var ytterligt noga då man läser statistik…det står sexualbrott….inte våldtäkter.
Sexualbrott är allt från blottning till grov våldtäkt.

Påståendet ex: "våldtäkter begås mest av närstående i hemmet" etc. gäller enbart en liten del av brotten inom sexualbrott.

Och var fan står det om "färgade" respektive "icke färgade" i BRÅ:s text….??????

Det du påstår är att man kan skuldbelägga samtliga män för något som har andra mer relevanta variabler att ta ställningen till än vilket kön man blivit född till. För att sedan skuldbelägga etniska svenskar för brott där de i faktiska tal är underrepresenterade.

På viket sätt tror du att färgade har en större benägenhet för sexualbrott för att sedan vara underrepresenterade inom våldtäkt? Du ger sken av ett väldigt förvirrat och ologiskt förhållningssätt.

Ingenstans står det färgade, men för att få någon rätsida på det här är det den gränsdragningen som blir nödvändig. En etnisk svensk är inte färgad, en fjärde generationens invandrare från Afrika är det. Och när du läser statistik räknar du bägge som svenska så den förste för bära skuld för den andres brott. Det är ohederligt.
Och självklart har ursprung betydelse, annars skulle det inte finnas kvotering och liknande diskriminering till färgades fördel.

Samtidigt som svenska män(läs; etniskt svenska) är kraftig underrepresenterade inom den typen av brottslighet så blir vi bedömda utifrån att vi just är män och de av oss som presenterar lösningar på problemen blir utsatta för hat och hot, men tillåts inte berätta om det. Det sker en ohälsosam låsning i debatten som inte är till den fria debattens fördel.
Citera
2016-08-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jaså, det är den statistiken du menar. Då får jag be om ursäkt, jag trodde du hade hittat någon aktuell statistik som var relevant.

Jag är väl medveten om att BRÅ slutade föra denna typ av statistik för 11 år sedan. Varför förstår jag inte riktigt. Hade de fortsatt att redovisa hade vi ju vetat säkert att det främst är svenska män som våldtar. Nu måste vi ju bara gå på vår känsla.

Sen finns det vissa personer som menar att detta är helt medvetet gjort av BRÅ. Ungefär som om de snarare försökte dölja obekväma sanningar än att redovisa dem. Bara för att en av deras främsta företrädare visar sig själv vara kriminell, och dessutom skryta med detta på sociala medier, behöver det inte betyda att hela BRÅ har samma inställning.

Det som gör att statistiken från 2005 kanske upplevs som lite irrelevant, är att det sedan dess kommit cirka 1,2 millioner invandrare till Sverige. Vi har alltså en helt annan befolkningssammansättning nu.

De slutade för hur de än la fram resultatet så blev det ständigt missanvänt av rasister.
Och i det långa loppet så är det rätt ointressant fakta insamling att jämföra människor födda utanför Sverige med människor födda innanför Sveriges gränser. Vi har bestämt att tillåta invandring av de skäl vi har bestämt..humanism för det första, hjälpa världsläget och även att Sverige behöver tillskott. Då är statistik av denna sort faktiskt oviktig, för vad ska vi göra med den? viktigaste är att ta tag i grundproblemet i sin helhet och jobba på den mentalitet som gör att våldtäktsmän håller på oavsett härkomst. Det kan innebära att man har riktade program för nyinvandrade, speciellt de unga killarna tycker jag man borde satsa på, men bör också innebära motsvarande för svenska män, anpassat efter deras "kultur".

Den sista statistiken i detta ämne visade att det var en majoritet svenska män som anmäldes
för och nu minns jag inte, sexualbrott totalt sett eller enbart våldtäkt.
Hur det ser ut idag gällande anmälningar är det som sagt ingen som vet, annat än div. BRÅ forskare.

Vad man däremot vet är att BO anmäler
-överfallsvåldtäkter avsevärt mer än "hemma" dito.
-Främlingar avsevärt mer än äkta man, vän, grannen eller farbror Olle.
-Invandrare oftare än etniska svenskar.
Och att mörkertalet ligger ungefär 5-6 ggr fler som INTE anmäler.

Ur detta går det också fundera lite.

Gällande relevansen har du helt rätt. Men som sagt är vad man vet, om man nu inte råkar jobba på BRÅ, och då bör man hålla sig där och inte lulla iväg i blindo för att man vill ha det på ett bestämt sätt.
Citera
2016-08-08, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det du påstår är att man kan skuldbelägga samtliga män för något som har andra mer relevanta variabler att ta ställningen till än vilket kön man blivit född till. För att sedan skuldbelägga etniska svenskar för brott där de i faktiska tal är underrepresenterade.

På viket sätt tror du att färgade har en större benägenhet för sexualbrott för att sedan vara underrepresenterade inom våldtäkt? Du ger sken av ett väldigt förvirrat och ologiskt förhållningssätt.

Ingenstans står det färgade, men för att få någon rätsida på det här är det den gränsdragningen som blir nödvändig. En etnisk svensk är inte färgad, en fjärde generationens invandrare från Afrika är det. Och när du läser statistik räknar du bägge som svenska så den förste för bära skuld för den andres brott. Det är ohederligt.
Och självklart har ursprung betydelse, annars skulle det inte finnas kvotering och liknande diskriminering till färgades fördel.

Samtidigt som svenska män(läs; etniskt svenska) är kraftig underrepresenterade inom den typen av brottslighet så blir vi bedömda utifrån att vi just är män och de av oss som presenterar lösningar på problemen blir utsatta för hat och hot, men tillåts inte berätta om det. Det sker en ohälsosam låsning i debatten som inte är till den fria debattens fördel.

ahh orka!!!!

Vad är mest relevant för våldtäkt när det är bevisat att
GM inom vådltäkter är:

98% män.
kanske 80% unga män.
kanske 70% från socioekonomiska svåra förhållanden.
kanske 60% med egen bakgrund av utsatthet för sexuellt våld.
kanske 55% från andra kulturer än den svenska?
kanske 3% från just landet Somalia, (bara för att ta ett ex.)

Nå?
VAD verkar mest relevant som variabel att forska på?
Är det inte somalierna vi ska ge oss på tycker du? Speciellt somaliska, välbärgade, trygga, icke utsatta för sexuellt våld KVINNOR över 75 år! eller hur? De jävlarna måste vi ju verkligen jobba på.

Var har du din källa för att etniska svenskar är underrepresenterade inom våldtäkt i Sverige?
Är exakt den källan vi letar efter…ro gärna hit den.

Eftersom etnisk mer har att göra med kultur man tillhör, enligt mig, än hur mycket pigment man har i huden, så skulle jag personligen ex. anse att människa som vuxit upp i vår kultur och helt anammat den faktiskt är en "etnisk" svensk. hen är ju knappast etniskt något annat, men det är jag det.

Sen skulle jag inte uttrycka mig att "färgade har en större benägenhet till våldtäkt".
Den får du stå för helt själv.

jag skulle säga män från patriakrala kulturer där man ser ner på kvinnor och ser på dem som mäns ägodelar att handla med och ta för sig av…lite som "man" vill, har en större benägenhet att våldta kvinnor. Som en naturlig del i livet ( via tvångsäktenskap ex.) som ett straff, när kvinnor inte beter sig som "man" vill de ska bete sig. Som ett lagligt straff för att straffa männen som äger egendomen: kvinnor.

Och dessa "kulturer" kan det finnas kvar av i vår etniska svenska del av världen också.
Citera
2016-08-08, 14:21
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
ahh orka!!!!

Vad är mest relevant för våldtäkt när det är bevisat att
GM inom vådltäkter är:

98% män.
kanske 80% unga män.
kanske 70% från socioekonomiska svåra förhållanden.
kanske 60% med egen bakgrund av utsatthet för sexuellt våld.
kanske 55% från andra kulturer än den svenska?
kanske 3% från just landet Somalia, (bara för att ta ett ex.)

Nå?
VAD verkar mest relevant som variabel att forska på?
Är det inte somalierna vi ska ge oss på tycker du? Speciellt somaliska, välbärgade, trygga, icke utsatta för sexuellt våld KVINNOR över 75 år! eller hur? De jävlarna måste vi ju verkligen jobba på.

Var har du din källa för att etniska svenskar är underrepresenterade inom våldtäkt i Sverige?
Är exakt den källan vi letar efter…ro gärna hit den.

Eftersom etnisk mer har att göra med kultur man tillhör, enligt mig, än hur mycket pigment man har i huden, så skulle jag personligen ex. anse att människa som vuxit upp i vår kultur och helt anammat den faktiskt är en "etnisk" svensk. hen är ju knappast etniskt något annat, men det är jag det.

Sen skulle jag inte uttrycka mig att "färgade har en större benägenhet till våldtäkt".
Den får du stå för helt själv.

jag skulle säga män från patriakrala kulturer där man ser ner på kvinnor och ser på dem som mäns ägodelar att handla med och ta för sig av…lite som "man" vill, har en större benägenhet att våldta kvinnor. Som en naturlig del i livet ( via tvångsäktenskap ex.) som ett straff, när kvinnor inte beter sig som "man" vill de ska bete sig. Som ett lagligt straff för att straffa männen som äger egendomen: kvinnor.

Och dessa "kulturer" kan det finnas kvar av i vår etniska svenska del av världen också.

Eftersom färgade är överrepresenterade så är det en variabel som borde väcka intresse, då deras underrepresentation inom t.ex. yrkeslivet kräver statliga åtgärder genom kvotering.

Om invandrare och färgade är överrepresenterade så blir motparten, etniska svenskar, underrepresenterade.

Och dina hemmasnickrade definitioner kan du lämna därhän, etniska svenskar är lika mycket genetiskt som kulturellt.

Ser vi till statistiken så ger den mig rätt, med tanke på invandrares överrepresentation så är har färgade en större benägenhet för att våldta. Något man borde ta i beaktande om man påstår sig vilja minska andelen våldtäkter.

Och det du kallar "patriarkala" kulturer avskaffades i Sverige innan medeltiden vilket man kan se inom lagstiftningen i och med Magnus Ladulås, om de ens varit en del av svensk kultur.
Citera
2016-08-08, 15:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Och i det långa loppet så är det rätt ointressant fakta insamling att jämföra människor födda utanför Sverige med människor födda innanför Sveriges gränser.

Nej. Det är inte ointressant. Titta vad man kan göra med resultatet om man har denna kunskap:

Citat:
När Vestlandsmetropolen Stavanger, i Norge, drabbades av en påtagligt ökad frekvens av våldtäkter – 20 våldtäkter mellan 2009 och 2011 – undersökte NRK samtliga fällande domar. Det visade sig att 17 av de dömda våldtäktsmännen i Stavanger var av ett annat etniskt ursprung än norskt.

En var polack, resten kom från olika länder i Afrika eller Mellanöstern. Hur hanterade man detta besvärande faktum? I en intervju med NRK sade Helge Björnestad, domare vid Stavanger tingsrätt, att han ansåg att det var viktigt att veta vem gärningsmannen var, vilka bevekelsegrunder han kunde ha, vilken bakgrund och vilka föreställningar han bar på, för att kunna komma tillrätta med problemen. Det kan ju handla om kulturella skillnader, om kvinnosyn, till exempel.

I Stavanger beslöt man att göra något åt problemet. Man ville stoppa en olycklig utveckling, så att stadens flickor och kvinnor kunde vara trygga. Därför gav man organisationen Hero Kompetens i uppdrag att utbilda de nyanlända i norsk lagstiftning, kvinnofrid och jämlikhet.

Projektet var framgångsrikt, och man lyckades vända en olycklig utveckling och drastiskt minska antalet våldtäkter. Nu håller de kurser för nyanlända överallt i Norge, i syfte att förebygga sexuellt våld.

http://www.gp.se/ledare/heberlein-f%C3%B6rebygg-v%C3%A5ld-och-%C3%B6vergrepp-genom-riktad-information-1.3518001

Med rätt kunskap och de rätta åtgärderna - baserade på denna kunskap - så kan man minska antal våldtäkter.

Bra va?
Citera
2016-08-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det är inte ointressant. Titta vad man kan göra med resultatet om man har denna kunskap:

Med rätt kunskap och de rätta åtgärderna - baserade på denna kunskap - så kan man minska antal våldtäkter.

Bra va?

jepp, väldigt bra. Men notera då att det man gick "til buns" med (norska!) var kvinnosynen och inte dessa mäns etnicitet.

Det feminismen säger är av intresse i våldtäkter är kvinnosyn och så även manssyn och syn på sexualitet ex. hos män specifikt och inte mäns etnicitet.
Citera
2016-08-08, 20:04
Medlem
nackas avatar
Citat:
jepp, väldigt bra. Men notera då att det man gick "til buns" med (norska!) var kvinnosynen och inte dessa mäns etnicitet.

Det feminismen säger är av intresse i våldtäkter är kvinnosyn och så även manssyn och syn på sexualitet ex. hos män specifikt och inte mäns etnicitet.

Du tror inte att det möjligtvis kan finnas en viss koppling mellan kvinnosyn och etnicitet (eller kultur snarare)?

http://www.vetlandaposten.se/article/kvinnosynen-ar-felet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in