2003-07-14, 12:58
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej,

Har läst någonstans att kava kava har förbjudits i många europeiska länder, däribland Sverige.
Någon som vet ifall detta stämmer?
Citera
2003-07-14, 16:52
äldre konto (old)
Ej medlem
Stämmer inte. I tyskland har de dragit in hälsokostpreparat som innehåller kavain och i Sverige blev de aldrig godkända från början. Men det är inte olagligt. Anledningen till restriktionerna är de leverskador som följt vid bruk av kava-kava. Däremot har EU format en arbetsgrupp där man sammanställer gemensamma regler för naturläkemedel vad gäller kvalitet säkerhet och effekt. Vad som fastslås där kommer antagligen gälla i alla EU-länder i framtiden. Deras mål är att som i Sverige införa kravet att naturläkemedel skall ha samma kvalitet som vanliga läkemedel.
Citera
2003-07-15, 09:11
äldre konto (old)
Ej medlem
Ok. Det är alltså inte olagligt men får ej kallas för naturläkemedel. Funkar för mig.
Citera
2003-07-16, 10:29
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2047
Funkar för mig med..
Rätt euforiskt ändå, men jag var tvungen att lära mig sila ordentligt (teet alltså= ) innan jag fann smaken acceptabel.

2047
Jo, det funkar faktiskt väldigt bra. Ska prova blanda med lite alkohol, förra gången för ca. ett år sedan gjorde jag det, lite kava-kava och en två öl. Va väldigt härligt. Kava-kava sägs ju förstärka alkohol-ruset, men jag tror även det fungerar tvärtom, att alkoholen förstärker kava-ruset.
Smaken dock är horribel om man köper pulver. Nyss köpte jag på kapslar från droger.nu, vilket är ett smidigare sätta att inta skiten. Tabsen verkar vara ganska potenta dessutom. Mår kalas efter bara 1 kapsel. Testade att ta två igår innan jag drog och bada, satt i en timma på en brygga och vevade runt fötterna i vattnet, så jävla rofyllt. Kort sagt så fungerar kava-kava över förväntningarna.
Citera
2023-07-24, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Delerium
Ok. Det är alltså inte olagligt men får ej kallas för naturläkemedel. Funkar för mig.

Men om man köper kapslar som dessutom innehåller andra örter som brukar användas som naturläkemedel då är det väl nästan underförstått vad man ska ha det till, undrar lite för mitt kava verkar ha fastnat i tullen.
Citera
2023-07-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaranteratMangel
Men om man köper kapslar som dessutom innehåller andra örter som brukar användas som naturläkemedel då är det väl nästan underförstått vad man ska ha det till, undrar lite för mitt kava verkar ha fastnat i tullen.

Nu är tråden 20 år gammal, Kava ska inte vara några problem att få in...det kan dock ta flera veckor. Jag gillade inte kava då man blir sådär äckligt intoxikerad som på alkohol..då är kratom 100 X bättre enligt mig. Men gillar man alkohol effekten så är säkert kava nice. Klart det kan fastna i tullen men har väldigt svårt att tro det. Jag köpte kava en gång det kom in, kommer aldrig köpa det igen.
Citera
2023-09-15, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Nu är tråden 20 år gammal, Kava ska inte vara några problem att få in...det kan dock ta flera veckor. Jag gillade inte kava då man blir sådär äckligt intoxikerad som på alkohol..då är kratom 100 X bättre enligt mig. Men gillar man alkohol effekten så är säkert kava nice. Klart det kan fastna i tullen men har väldigt svårt att tro det. Jag köpte kava en gång det kom in, kommer aldrig köpa det igen.
Har fått in en av fyra beställningar av kava från utanför eu, så det fastnar faktiskt i tullen. Nån som provat Indonesien, högriskland eller?
Gillar nog alkohol bättre än kava och kratom, men allt utom benso och vissa andra gabadroger verkar bara ge mer ångest än det dämpar numera. Kanske dags att lägga ner.. eller blanda mer!
Senast redigerad av GaranteratMangel 2023-09-15 kl. 17:18.
Citera
2023-09-16, 22:28
Medlem
Kava klassas som läkemedel därför stoppas det i tullen.

När det kommer via post från länder som inte ingår i EU.

Det går bra att beställa från europeiska återförsäljare.

Likaså att ta med sig kava i ens bagage när varit utomlands och köpt kava tex i usa.
Citera
2023-10-18, 10:55
Bannlyst
Brukar tullen vara noggranna med paket från Australien?
Citera
2023-10-24, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle1973
Kava klassas som läkemedel därför stoppas det i tullen.

När det kommer via post från länder som inte ingår i EU.

Det går bra att beställa från europeiska återförsäljare.

Likaså att ta med sig kava i ens bagage när varit utomlands och köpt kava tex i usa.
Har du erfarenhet av kavaha, blev nyfiken på deras instant. De har adress i Usa men skickar tydligen från Polen eller Holland.
Citera
2023-10-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaranteratMangel
Har du erfarenhet av kavaha, blev nyfiken på deras instant. De har adress i Usa men skickar tydligen från Polen eller Holland.
Ja testa dom eller kavaeurope eller kavaclub

När du väljer instant betalar du för bekvämligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in