2016-08-04, 18:05
Medlem
Jag käkar Theralen sömntabletter. På senare tid har jag gått upp 5 kg trots att jag är gastric bypass opererad och jag har inte ändrat kost.. Det har inte ens gått 1,5 år sedan min op och jag bör således inte gå upp i vikt.

Mina frågor:

1. Klassas Theralen som neuroleptika?

2. Varför exakt går man upp i vikt av neruleptika? Är det pga ökad hunger eller sämre ämnesomsättning?

3. Är zolpidem neroleptika eller antihistamin? Går man upp i vikt av Zolpidem?
Senast redigerad av flashback-000 2016-08-04 kl. 18:33.
Citera
2016-08-04, 18:11
Medlem
tarjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-000
Jag käkar Theralen sömntabletter. På senare tid har jag gått upp 5 kg trots att jag är gastric bypass opererad och jag har inte ändrat kost.. Det har inte ens gått 1,5 år sedan min op och jag bör således inte gå upp i vikt.

Mina frågor:

Klassas Theralen som neuroleptika?

Varför exakt går man upp i vikt av neruleptika? Är det pga ökad hunger eller sämre ämnesomsättning?

Japp. Såhär står det på fass "Neuroleptikum med ospecifik sedativ och antiallergisk effekt"

Såna mediciner gör mycket som kan påverka din vikt, sänker ditt testo i kroppen och höjer östrogenet, binder vatten i kroppen, sabbar din ämnesomsättning etc etc
Citera
2016-08-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Japp. Såhär står det på fass "Neuroleptikum med ospecifik sedativ och antiallergisk effekt"

Såna mediciner gör mycket som kan påverka din vikt, sänker ditt testo i kroppen och höjer östrogenet, binder vatten i kroppen, sabbar din ämnesomsättning etc etc

Åh fy
Citera
2016-08-04, 18:19
Medlem
plasticitets avatar
Citat:

Mina frågor:

Klassas Theralen som neuroleptika?

Varför exakt går man upp i vikt av neruleptika? Är det pga ökad hunger eller sämre ämnesomsättning?
Theralen är en myckte svag neurleptika vilket kan påverka din vikt i kombination med att den är en antihistamin.
Citera
2016-08-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Theralen är en myckte svag neurleptika vilket kan påverka din vikt i kombination med att den är en antihistamin.

Vad menar du med antihistamin?
Citera
2016-08-04, 18:37
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Vad menar du med antihistamin?
Antihistamin innebär att medicinen blockerar en signalsubstans som heter histamin som brukar ge ökad hunger tex den är även ångestdämpande hos vissa.
Citera
2016-08-04, 18:47
Medlem
Citat:
Antihistamin innebär att medicinen blockerar en signalsubstans som heter histamin som brukar ge ökad hunger tex den är även ångestdämpande hos vissa.

Men om den blockerar denna substans så borde man ju få minskad aptit?
Citera
2016-08-04, 18:48
Medlem
Citat:

Är zolpidem neroleptika eller antihistamin? Går man upp i vikt av Zolpidem?
Citera
2016-08-04, 18:52
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Men om den blockerar denna substans så borde man ju få minskad aptit?
Nej varför skulle man få minskad aptit pga det?
Citera
2016-08-04, 18:56
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Är zolpidem neroleptika eller antihistamin? Går man upp i vikt av Zolpidem?
Inget av dom det är en bensodiazepinliknande läkemedel som är narkotiska klassat. Nej den har väl ingen känd biverkning att man ska öka i vikt.
Citera
2016-08-04, 19:10
Medlem
Citat:
Nej varför skulle man få minskad aptit pga det?

alltså om man blockerar en substans som ger ökad hunger?
Citera
2016-08-04, 19:13
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
alltså om man blockerar en substans som ger ökad hunger?
Ja det är inget konstigt med att en blockad kan ge ökad hunger? när stimulerar eller blockerar en signalsubstans så kan det ge olika effekter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in