2016-08-04, 16:06
Medlem
https://postimg.org/image/xz9o45usx/

Hittade dessa ca 2-3 dm under jord i Karlstad. Den största stenen har små dimplar över hela stenen och på halva stenen syns stenytan, andra hälften består av nån sorts glasyta. De mindre stenarna verkar till största del bestå av "glas"?

Vet nån vad de kan vara/komma ifrån?
Citera
2016-08-04, 16:10
Avslutad
Vulkaniskt glas kanske?
Citera
2016-08-04, 17:28
Medlem
najass avatar
Ekologi, natur, djur och växter --> Klimat, miljö och geovetenskap
/Moderator
Citera
2016-08-04, 17:31
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag tycker jag ser lite blåaktiga toner i stenen, om det inte är belysningen som bedrar. Tycker även jag ser lite kattguld som glänser.

Min gissning är slaggsten från en gammal masugn.
Citera
2016-08-04, 17:32
Medlem
Swashbucklers avatar
Tycker det ser ut som slagg, någon typ av restprodukt från ett bruk eller industri.
Citera
2016-08-04, 17:56
Medlem
Gick in och läste om vulkaniskt glas och mycket överrensstämmer med utseendet! Samma dimplar och färg som basaltstenar har :O

Har googlat efter slaggstenar, kan dock inte hitta någon som liknar dessa stenar. Hittar nån något liknande så får ni gärna länka.

Nej, stenarna har inget blått i sig. Jag skulle vilja säga att de ser svarta ut från håll men om man tittar nämare så verkar det vara en oliv/brun ton på glaset. Nej, var nog ljuset som gjorde så det såg ut som kattguld. Finns dock små partier på den stora stenen som har små fläckar av.... ja hur ska man förklara.. hål som är fyllda med kådafärgat glas

Om det nu skulle kunna vara vulkanisk basalt, hur har den hamnat här? :O
Citera
2016-08-04, 19:41
Medlem
Swashbucklers avatar
Tyckte dessa var rätt liknande. https://www.google.se/search?q=slagg&espv=2&biw=1280&bih=923&source=lnms &tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiVl9qnpajOAhWGfywKHXjKDg 0Q_AUIBigB#tbm=isch&q=slaggsten&imgrc=mjBGSNGpdnl6 qM%3A
Citera
2016-08-04, 20:59
Medlem
Är de ganska lätta? Luktar de asfalt?

Försök slå på en med t.ex. hammare, eller kasta den mot en sten.

Om den spricker lätt så skulle jag gissa på att det är torkat beck/bitumen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in