2016-12-02, 15:14
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Det finns en möjlighet att Aki har berättat för sin nya dambekant att han skulle få skjuts till sommarstugan och utav vem. Hon kan t.o.m. ha varit närvarande vid hämtningen.
Aha, Aki hade alltså en ny dambekant? (har tyvärr inte läst alla de 800 inläggen, ursäkta). Om det förhållandet var normalt bör det ha varit uteslutet att han skulle stanna kvar och sova över hos Johanna. Syftet var väl att han skulle träffa sina barn.
Tydligen har mörderskan haft möjlighet att samla på sig lugnande medel, sömnmedel och annat, starkare. Men jag tror att han slocknade inomhus. Då måste hon (väl?) fått hjälp med att släpa ut honom och välta ner honom i vattnet. Hjälp av vem?
Att han låg på så grunt vatten tyder på tidsnöd eller nervositet inför risk för upptäckt. Hade han "drunknat" långt ut hade det känts mer rimligt att det skulle varit en olycka.
Citera
2016-12-02, 15:18
Medlem
Beatriceaurores avatar
Någon som vet vad mordoffret vägde?
Oerhört tungt att släpa på en slapp död manskropp, särskilt för en normalt byggd kvinna.
Citera
2016-12-02, 16:09
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vi får se när FUP kommer, blir mycket mer å diskutera då.

Har Leif GW Persson alibi?
Citera
2016-12-02, 16:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Aha, Aki hade alltså en ny dambekant? (har tyvärr inte läst alla de 800 inläggen, ursäkta). Om det förhållandet var normalt bör det ha varit uteslutet att han skulle stanna kvar och sova över hos Johanna. Syftet var väl att han skulle träffa sina barn.
Tydligen har mörderskan haft möjlighet att samla på sig lugnande medel, sömnmedel och annat, starkare. Men jag tror att han slocknade inomhus. Då måste hon (väl?) fått hjälp med att släpa ut honom och välta ner honom i vattnet. Hjälp av vem?
Att han låg på så grunt vatten tyder på tidsnöd eller nervositet inför risk för upptäckt. Hade han "drunknat" långt ut hade det känts mer rimligt att det skulle varit en olycka.

Trodde du att du skulle komma undan med att läsa 800 inlägg?
Gör dig redo att läsa 10 260 inlägg!

När jag sökte detaljer om en ny dambekanten blev jag osäker.
Det jag hittade såg ut att beskriva när Aki och JM träffades, och det lär ju ha varit 2012 eller tidigare eftersom dom vid hans död hade gemensamma barn som var två år gamla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23514209.ab
https://www.pressreader.com/sweden/aftonbladet/20160914/282948154689086

Någon som kan bekräfta eller dementera uppgiften om den nya dambekanten?
Om hon är en trådsanning så är det bra att få det utrett.

Jag har intrycket från beskrivningar och bilder att Aki var välbyggd. Jag skulle gissa på ca 85±5 kg om han var normallängd. Även om min uppskattning kan vara fel, så är det ändå mycket för en relativt liten kvinna att bära omkring, om hon inte är alldeles ovanligt stark.

Citera
2016-12-02, 16:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

En annan kvinna
Jag letade lite till och hittade

"Men han hade träffat en annan kvinna och ansökt om skilsmässa. Det enda som saknades var kvinnans underskrift."

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/860982-sommarstugemordet-trad-hanga-mord

Citera
2016-12-02, 16:25
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
God morgon.
Jag tror inte någon kommer att prata i detta läge i alla fall.
Det vore inte så smart.

Men vist, det vore trevligt om sanningen kom fram, men
som sagt jag tvivlar starkt på det.
Prata kommer Johanna inte göra förrän hon inifrån Hinsan mot betalning låter sig exklusivt intervjuas av högst betalande media. Då såklart fortfarande blånekandes och med empativädjande min samt en å annan snyftande tår och då som 48-åringen eller runt omkring.
Citera
2016-12-02, 16:29
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:

Ja, att han ville träffa sina barn kan ju vara en anledning till att han befann sig i sommarstugan. En annan kan ju vara att förmå Johanna att skriva under skilsmässoansökan.

Att Aki återfanns på grunt vatten invid bryggan och att båten hade drivit en betydande bit ut från stranden trots pålandsvind är i min värld väldigt märkligt om det skulle röra sig om en olycka.
Citera
2016-12-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Prata kommer Johanna inte göra förrän hon inifrån Hinsan mot betalning låter sig exklusivt intervjuas av högst betalande media. Då såklart fortfarande blånekandes och med empativädjande min samt en å annan snyftande tår och då som 48-åringen eller runt omkring.
Vi behöver nog inte oroa oss för JM om hon blir fängslad, värre blir det för hennes medfångar. Stackars dom. Hon kommer att kunna göra buisness där också. Tid att skriva sina memoarer får hon också. Kan bli en riktig kioskvältare.
Citera
2016-12-02, 18:50
Medlem
Det skulle kunna vara som så att de gjort tekniska fynd kring telefon som tillsammans med fynd i kroppen på Aki blir indicier. Tex att han ska ha lämnat sin telefon i stugan. JM kan ha raderat sms eller liknande och lämnat spår, trots att hon uppgett att hon sovit. Små men många missar i hennes berättelse som tillsammans förstör hennes story.
Citera
2016-12-02, 20:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cancancan
Har det framkommit om det fanns nått fiskenät i båten eller i närheten?
Det har väl sagts att han skulle ut och lägga nät?

Tänker på LGW uttalande om ölburken på bryggan, att det känns lite "stageat" ..
Och att båten låg en bit ut och drev.

Inte offentligt & vet ej säkert, men troligtvis finns inga dokumenterade undersökningar av sådana slag. Möjligtvis om man går tillbaka till foton från förra året (har rimligtvis tagits några noter på båt/brygga/föremål).
Men med tanke på alkoholinverkan/sinnesstämningslag(?) är nog sådana indicier lätt för både försvar & åklagare att avfärda.
Man behöver i regel teknisk bevisgrund för att kunna bygga indicier på objekt/föremål kring möjliga scenarion.

Leffe´s uttal bör som brukligt likgiltigt läsas

Om jag får gissa, gissar jag att det mesta sett ut att vara "i ordning" enligt beskrivning, och att tänkbart händelseförlopp uppstod på plats av polispatrull, likaså senare avläsning av rapport av yb-polis, senare även rättsläkare.
I dagsläget kan dock flera av detaljerna ur dåvarande polisrapport kommit på kant.
Citera
2016-12-02, 21:50
Medlem
Om båten låg vid en brygga är det ju inte otänkbart att han halkade när han skulle ner i båten, slog huvudet i bryggan, svimmade och drunknade. Om vi antar att det skett ett mord på torra land så måste hon definitivt haft hjälp att slänga honom i sjön.
Citera
2016-12-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Om båten låg vid en brygga är det ju inte otänkbart att han halkade när han skulle ner i båten, slog huvudet i bryggan, svimmade och drunknade. Om vi antar att det skett ett mord på torra land så måste hon definitivt haft hjälp att slänga honom i sjön.

Så vitt jag förstått var han där för att hämta barnen och få en underskrift på skilsmässohandlingen.

Att då ge sig ut på en fisketur verkar för mig absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in